Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretare

16-Sep-2009
3566

Noutate


Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de AgentiaNationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009, aduc noutati importante. Cine beneficiaza de amanarea la plata a obligatiilor fiscale? Pentru ce perioada se acorda? Care este procedura de acordare? Ce conditii trebuie sa indeplinim pentru a beneficia de amanarea la plata? Ce garantii trebuie sa depunem? Ce obligatii avem pe perioada amanarii la plata?

1. Obiectul amanarii la plata

Amanarea la plata se acorda pentru:

 obligatiile fiscale administrate de ANAF si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economicofinanciare;
 majorarile de intarziere aferente obligatiilor fiscale neachitate la termen.

2. Persoanele care beneficiaza de amanarea la plata

Amanarea la plata se poate acorda, in baza unei cereri depuse la Fisc, persoanelor fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, modul de organizare si data infiintarii.

3. Perioada pentru care se acorda amanarea la plata

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Fiscul acorda amanarea la plata pentru perioada solicitata de noi, insa cu respectarea anumitor restrictii, astfel:

 perioada de amanare la plata nu poate fi mai mare de 6 luni;
 intr-un an calendaristic, amanarea la plata se poate acorda o singura data.

Amanarea la plata nu poate depasi data de 20 decembrie a anului fiscal in care se acorda. Amanarea se acorda pe numar de luni; termenul incepe sa curga de la data emiterii deciziei de acordare a amanarii la plata.

4. Procedura de acordare a amanarii la plata

Concomitent cu depunerea cererii de amanare la plata, trebuie sa solicitam si eliberarea certificatului de atestare fiscala. Acesta va cuprinde sumele ce vor face obiectul amanarii la plata. Asadar, in certificatul de atestare fiscala se vor mentiona creantele fiscale principale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii si neachitate la data eliberarii acestuia, precum si majorarile de intarziere aferente acestora.

5. Conditiile pe care trebuie sa le indeplinim

Dupa depunerea cererilor de amanare la plata, Fiscul verifica daca indeplinim cumulativ urmatoarele conditii:

a) nu inregistram obligatii fiscale restante la data de 30 septembrie 2008.

Pentru aceasta, Fiscul va consulta si va edita fisa analitica pe platitori la data de 30 septembrie 2008, din care sa rezulte ca la aceasta data aveam toate declaratiile depuse si nu inregistram obligatii fiscale restante.

Aceasta conditie este indeplinita si in cazul in care la data de 30 septembrie 2008 inregistram obligatii fiscale restante, dar avemdepus un decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau o cerere de restituire, in curs de solutionare la data depunerii cererii de amanare daca:

 suma obligatiilor fiscale restante este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Deci, diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora;

b) am depus toate declaratiile fiscale conformlegii pentru perioada 1 octombrie 2008 si data depunerii cererii de amanare la plata. Dovada depunerii acestora va fi editata din baza de date a Fiscului;

c) nu avem inscrise fapte in cazierul fiscal. In acest sens, Fiscul va solicita compartimentului cu atributii in eliberarea cazierului fiscal informatii privind existenta sau inexistent a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, precum si cele care privesc disciplina financiara;

d) nu s-a atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau nu s-a atras raspunderea solidara pentru contribuabilii persoane fizice si persoane juridice, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. In acest sens, trebuie sa depunem o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu s-a atras raspunderea potrivit acestor prevederi legale.

Atunci cand se constata neconcordante intre obligatiile fiscale cuprinse in cerere si cele din certificatul de atestare fiscala, Fiscul va solicita, in scris, prezentarea noastra la sediul sau pentru clarificarea situatiei fiscale.

Odata cu aceasta solicitare ni se va transmite si o copie a certificatului de atestare fiscala.

Atentie
Termenul general de solutionare a cererilor de amanare la plata este de maximum 15 zile de la data depunerii cererii.

In situatia in care pentru solutionarea cererilor de amanare la plata este necesara clarificarea neconcordantelor, termenul de 15 zile se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii de prezentare la Fisc si data eliberarii noului certificat de atestare fiscala.

6. Garantii pe care trebuie sa le depunem

Pentru aprobarea amanarii la plata trebuie sa depunem urmatoarele garantii:

 fie scrisori de garantie bancara. Acestea vor avea o valabilitate mai mare cu 60 de zile decat perioada de amanare la plata;
 fie bunuri libere de orice sarcini.
Fiscul va dispune instituirea masurilor asiguratorii. Bunurile oferite vor fi insotite de raportul de evaluare intocmit de un expert independent.

Atentie
In cazul pierderii valabilitatii amanarii la plata sau la data expirarii perioadei de amanare la plata, Fiscul va executa garantia sau, dupa caz, va trece la valorificarea bunului in contul obligatiilor fiscale ramase de plata sau pentru stingerea obligatiilor fiscale amanate la plata nestinse.

7. Obligatiile pe care le avem pe perioada amanarii la plata

Pe perioada amanarii la plata suntem obligati sa achitam obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.

Obligatia de plata se considera indeplinita si in cazul in care am depus la organul fiscal deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau cereri de restituire, daca:

 suma obligatiilor de plata este mai mica sau egala cu suma de rambursat/ restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora.

Important
Incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata, pentru obligatiile fiscale care fac obiectul amanarii la plata, executarea silita nu incepe sau nu continua, dupa caz.

Atentie
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen se datoreaza majorari de intarziere. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Concluzie
Daca pe perioada de amanare la plata, Fiscul nu ne scuteste de plata majorarilor de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, putem spune ca prin instituirea acestei proceduri, Fiscul ne acorda practic un imprumut cu o dobanda deloc de neglijat, de 36,5% pe an. Avand in vedere ca nici Fiscul nu ne scuteste de garantii, nu ne ramane decat sa comparam dobanda practicata de Fisc cu cea oferita de bancile comerciale pentru a alege varianta cea mai viabila pentru iesirea din impas.

Acte normative aplicabile:
Art. 1 alin. (1) si (2), art. 2, art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 6, art. 7 alin. (1), (2), (7)-(9), (11) si art. 8 din Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009

Articol adaugat in 16 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.