Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretare

16-Sep-2009
6198

Noutate


Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de AgentiaNationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009, aduc noutati importante. Cine beneficiaza de amanarea la plata a obligatiilor fiscale? Pentru ce perioada se acorda? Care este procedura de acordare? Ce conditii trebuie sa indeplinim pentru a beneficia de amanarea la plata? Ce garantii trebuie sa depunem? Ce obligatii avem pe perioada amanarii la plata?

1. Obiectul amanarii la plata

Amanarea la plata se acorda pentru:

 obligatiile fiscale administrate de ANAF si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economicofinanciare;
 majorarile de intarziere aferente obligatiilor fiscale neachitate la termen.

2. Persoanele care beneficiaza de amanarea la plata

Amanarea la plata se poate acorda, in baza unei cereri depuse la Fisc, persoanelor fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, modul de organizare si data infiintarii.

3. Perioada pentru care se acorda amanarea la plata

Fiscul acorda amanarea la plata pentru perioada solicitata de noi, insa cu respectarea anumitor restrictii, astfel:

 perioada de amanare la plata nu poate fi mai mare de 6 luni;
 intr-un an calendaristic, amanarea la plata se poate acorda o singura data.

Amanarea la plata nu poate depasi data de 20 decembrie a anului fiscal in care se acorda. Amanarea se acorda pe numar de luni; termenul incepe sa curga de la data emiterii deciziei de acordare a amanarii la plata.

4. Procedura de acordare a amanarii la plata

Concomitent cu depunerea cererii de amanare la plata, trebuie sa solicitam si eliberarea certificatului de atestare fiscala. Acesta va cuprinde sumele ce vor face obiectul amanarii la plata. Asadar, in certificatul de atestare fiscala se vor mentiona creantele fiscale principale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii si neachitate la data eliberarii acestuia, precum si majorarile de intarziere aferente acestora.

5. Conditiile pe care trebuie sa le indeplinim

Dupa depunerea cererilor de amanare la plata, Fiscul verifica daca indeplinim cumulativ urmatoarele conditii:

a) nu inregistram obligatii fiscale restante la data de 30 septembrie 2008.

Pentru aceasta, Fiscul va consulta si va edita fisa analitica pe platitori la data de 30 septembrie 2008, din care sa rezulte ca la aceasta data aveam toate declaratiile depuse si nu inregistram obligatii fiscale restante.

Aceasta conditie este indeplinita si in cazul in care la data de 30 septembrie 2008 inregistram obligatii fiscale restante, dar avemdepus un decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau o cerere de restituire, in curs de solutionare la data depunerii cererii de amanare daca:

 suma obligatiilor fiscale restante este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Deci, diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora;

b) am depus toate declaratiile fiscale conformlegii pentru perioada 1 octombrie 2008 si data depunerii cererii de amanare la plata. Dovada depunerii acestora va fi editata din baza de date a Fiscului;

c) nu avem inscrise fapte in cazierul fiscal. In acest sens, Fiscul va solicita compartimentului cu atributii in eliberarea cazierului fiscal informatii privind existenta sau inexistent a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, precum si cele care privesc disciplina financiara;

d) nu s-a atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau nu s-a atras raspunderea solidara pentru contribuabilii persoane fizice si persoane juridice, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. In acest sens, trebuie sa depunem o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu s-a atras raspunderea potrivit acestor prevederi legale.

Atunci cand se constata neconcordante intre obligatiile fiscale cuprinse in cerere si cele din certificatul de atestare fiscala, Fiscul va solicita, in scris, prezentarea noastra la sediul sau pentru clarificarea situatiei fiscale.

Odata cu aceasta solicitare ni se va transmite si o copie a certificatului de atestare fiscala.

Atentie
Termenul general de solutionare a cererilor de amanare la plata este de maximum 15 zile de la data depunerii cererii.

In situatia in care pentru solutionarea cererilor de amanare la plata este necesara clarificarea neconcordantelor, termenul de 15 zile se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii de prezentare la Fisc si data eliberarii noului certificat de atestare fiscala.

6. Garantii pe care trebuie sa le depunem

Pentru aprobarea amanarii la plata trebuie sa depunem urmatoarele garantii:

 fie scrisori de garantie bancara. Acestea vor avea o valabilitate mai mare cu 60 de zile decat perioada de amanare la plata;
 fie bunuri libere de orice sarcini.
Fiscul va dispune instituirea masurilor asiguratorii. Bunurile oferite vor fi insotite de raportul de evaluare intocmit de un expert independent.

Atentie
In cazul pierderii valabilitatii amanarii la plata sau la data expirarii perioadei de amanare la plata, Fiscul va executa garantia sau, dupa caz, va trece la valorificarea bunului in contul obligatiilor fiscale ramase de plata sau pentru stingerea obligatiilor fiscale amanate la plata nestinse.

7. Obligatiile pe care le avem pe perioada amanarii la plata

Pe perioada amanarii la plata suntem obligati sa achitam obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.

Obligatia de plata se considera indeplinita si in cazul in care am depus la organul fiscal deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau cereri de restituire, daca:

 suma obligatiilor de plata este mai mica sau egala cu suma de rambursat/ restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora.

Important
Incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata, pentru obligatiile fiscale care fac obiectul amanarii la plata, executarea silita nu incepe sau nu continua, dupa caz.

Atentie
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen se datoreaza majorari de intarziere. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Concluzie
Daca pe perioada de amanare la plata, Fiscul nu ne scuteste de plata majorarilor de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, putem spune ca prin instituirea acestei proceduri, Fiscul ne acorda practic un imprumut cu o dobanda deloc de neglijat, de 36,5% pe an. Avand in vedere ca nici Fiscul nu ne scuteste de garantii, nu ne ramane decat sa comparam dobanda practicata de Fisc cu cea oferita de bancile comerciale pentru a alege varianta cea mai viabila pentru iesirea din impas.

Acte normative aplicabile:
Art. 1 alin. (1) si (2), art. 2, art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 6, art. 7 alin. (1), (2), (7)-(9), (11) si art. 8 din Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009

Articol adaugat in 16 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016