ANAF a demarat o campanie nationala de informare pentru a incuraja cetatenii sa isi cunoasca si sa isi exercite dreptul la bon fiscal, in special in domeniul HORECA. Campania vizeaza combaterea practicilor ilegale si promovarea transparentei fiscale. Bonul fiscal este dovada legala a unei tranzactii si un instrument important pentru corecta colectare a taxelor.
De ce lanseaza ANAF campania cu privire la bonul fiscal
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) lanseaza o campanie nationala de informare prin care isi propune sa ajute cetatenii sa isi cunoasca si sa isi exercite drepturile in relatia cu operatorii economici, in special in domeniul HORECA (restaurante, baruri, cafenele, fast-food-uri etc).
Ce este bonul fiscal
Bonul fiscal este un document justificativ emis de aparatele de marcat electronice fiscale, care atesta efectuarea unei vânzari de bunuri sau prestari de servicii catre o persoana fizica. Acesta contine informatii esentiale precum denumirea produselor, valoarea totala, TVA-ul aferent si data tranzactiei. Bonul fiscal are valoare juridica si fiscala, fiind obligatoriu in activitatile comerciale cu amanuntul. Emiterea lui este reglementata de legislatia fiscala in vigoare.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSponsorizare prin lucrari de amenajare: tratament fiscal si documente justificative Revin cu o nelamurire. Scoala figureaza in Registrul National al Institutiilor Publice din Romania. In acest caz, daca nu este inregistrata in registrul entitatilor pentru care se...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulProfitul reinvestit: se aplica scutirea de impozit pentru avansurile platite pentru achizitia unui activ In legatura cu facilitatea fiscala prevazuta la art.22 din Codul Fiscal privind scutirea de impozit a profitului reinvestit. Intr-un anumit trimestru sunt platite facturi de avans...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulNereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulMicrointreprindere trecere la impozit profit in trim. II, completare formular D 101 Daca in trimestrul 1 am fost platitor de impozit micro si din trimestrul 2 platitor de impozit pe profit, D101 se completeaza doar pentru trim II, III si IV sau pentru tot anul si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImprumut intre societati afiliate. Cum se stabileste dobanda de piata Societatea X SA a imprumutat societatea Y SRL cu suma de 3.600.000 lei, pe o perioada de 3 ani fiind societati afiliate, care este dobanda si rata care se va incasa lunar si daca...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Verificari ANAF la sistemul Ro e-Case
In perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifrauda fiscala au desfasurat verificari in diverse locatii din tara, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea daca unitatile de alimentatie publica respecta obligatia legala de a emite bonuri fiscale pentru serviciile platite in numerar.
Rezultatele actiunilor antifrauda arata ca, in anumite cazuri, clientii au primit doar note de plata sau instiintari, fara bon fiscal. Aceasta practica contravine legii si afecteaza corecta colectare a veniturilor bugetare.
Ce drepturi au clientii in HORECA privind bonul fiscal?
La plata in numerar, clientii trebuie sa solicite si sa primeasca bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atesta tranzactia. In situatia platilor prin card, clientul are dreptul sa solicite emiterea si inmanarea bonului fiscal.
La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligatia legala de a emite si inmana bonul fiscal, insa acesta poate fi tiparit si oferit la cererea expresa a clientului.
In cazul in care comerciantii refuza emiterea si inmanarea bonului fiscal, cu exceptia situatiei defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale cand se emit chitante potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achizitionat sau de serviciul prestat fara plata contravalorii acestuia.
ANAF ii incurajeaza pe cetateni sa se implice activ in prevenirea si combaterea acestui fenomen. Prezenta bonului fiscal este dovada platii serviciului si garantia ca tranzactia a fost inregistrata si fiscalizata corect.
Pentru a facilita semnalarea cazurilor in care dreptul la bon fiscal nu este respectat, ANAF pune la dispozitie o linie de contact. Orice situatie de acest tip poate fi semnalata la adresa de e-mail: sesizari.anaf@anaf.ro, inclusiv prin transmiterea unei fotografii/scanari lizibile a documentului inmanat pentru plata serviciilor/bunurilor achizitionate, achitate cu numerar, fara emiterea si inmanarea bonului fiscal.
Pentru ca sesizarile sa poata fi analizate si solutionate cat mai eficient, ANAF ii invita pe cetateni sa transmita detalii relevante privind situatia constatata, precum denumirea si adresa unitatii de alimentatie publica, data si ora vizitei, precum si o scurta descriere a evenimentului.
Sursa: ANAF