Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

S-a adoptat tacit: Bunicii care au grija de nepoti vor primi indemnizatie lunara de 650 de lei

11-Feb-2020
34146

UPDATE 11 februarie 2020

Proiectul legislativ care prevede ca bunicii care au grija de nepotii lor vor primi o indemnizatie pentru cresterea si ingrijirea acestora, a fost adoptat tacit de Senat. 

ATENTIE! Pentru a intra in vigoare, propunerea legislativa mai trebuie sa fie adoptata si de Camera Deputatilor - for decizional in acest caz, apoi sa fie promulgata de presedintele Iohannis si sa fie publicata in Monitorul Oficial.

Faptul ca foarte multe familii tinere beneficiaza de ajutor din partea bunicilor in cresterea juniorilor este o practica veche de cand lumea, si nu vorbim de o traditie pur romaneasca. Noutatea consta abia in propunerea legislativa inregistrata in Senat pentru dezbatere, aceea de a “rasplati” sau incuraja bunicii sa se implice in cresterea nepotilor, oferindu-le indemnizatii lunare in cuatum de 650 de lei.

Practic, parintii care inregistreaza venituri impozabile pe perioada concediului de crestere a copilului pot opta pentru ajutor din partea bunicilor copiilor, caz in care bunicii vor beneficia de stimulentul de insertie in valoare de 650 de lei. In aceasta situatie, stimulentul inceteaza ca si in cazul parintilor, la implinirea varstei de 3 ani a copiilor.

Propunere legislativa modifica si completeaza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.

„Consideram ca prezenta initiativa va contribui in primul rand la sporirea inclinatiei de a lucra a persoanelor indreptatite la primirea indemnizatiei de crestere a copilului (...). Mai mult, aplicand principiul imbatranirii active si solidaritatii intre generatii, consideram ca prezenta initiativa va contribui si la dezvoltarea unei societati inclusive pentru toate varstele, permitand persoanelor in varsta sa isi aduca contributia in familie la cresterea nepotilor”, se arata in expunerea de motive care insoteste propunerea legislativa.

Fondurile necesare se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, incepand cu anul 2020.

ATENTIE!  Momentan, proiectul de lege NU este in vigoare. Pentru a se aplica, proiectul legislativ trebuie sa primeasca votul favorabil al Parlamentului, sa fie promulgat de presedintele tarii si sa fie publicat in Monitorul Oficial.

Extras din proiectul de Lege

pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor 

Parlamentul Romaniei adopta, prezenta lege. 

Art. I. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, publicata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 10 decembrie 2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza: 

1. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, art. 111, cu urmatorul cuprins: "Art. 111 — (1) Pe perioada acordarii stimulentului de insertie prevazut la art. 7, oricare dintre bunici beneficiaza de o indemnizatie pentru cresterea nepotului/nepoatei, daca se afla in relatii de rudenie fireasca sau din adoptie cu nepotul/nepoata pentru care solicita indemnizatia si daca are acordul parintilor acestuia/acesteia. (2) Cuantumul lunar al indemnizatiei prevazute la alin. (1) este egal cu cuantumul lunar al stimulentului de insertie." 

2. La articolul 12 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "c) locuieste in Romania impreuna cu copilul/copiii pentru care solicita drepturile si se ocupa de cresterea si ingrijirea acestuia/acestora in cazul drepturilor prevazute la art. 2, art. 5 si art. 7, respectiv se ocupa de cresterea si ingrijirea nepotului/nepoatei/nepotilor in cazul dreptului prevazut la art. 111." 

3. Alineatul (1) al articolului 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) Drepturile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, reprezentand indemnizatie pentru cresterea copilului, stimulent de insertie sau indemnizatie pentru cresterea nepotului/nepoatei, se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de:"

4. La articolul 13 alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera, lit. b1), cu urmatorul cuprins: "b1) actele doveditoare privind calitatea solicitantului, relatia acestuia cu nepotul/nepoata/nepotii pentru care solicita dreptul si acordul parintilor, pentru situatia prevazuta la art. 1 11;" 

5. Alineatul (1) al articolului 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) Cererile pentru acordarea drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, reprezentand indemnizatie pentru cresterea copilului, stimulent de insertie sau indemnizatie pentru cresterea nepotului/nepoatei, si documentele din care rezulta indeplinirea conditiilor legale de acordare a acestora se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul are domiciliul sau resedinta." 

6. Alineatul (1) al articolului 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) Drepturile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta reprezentand indemnizatie pentru cresterea copilului, stimulent de insertie sau indemnizatie pentru cresterea nepotului/nepoatei se stabilesc dupa cum urmeaza:" 

7. Dupa alineatul (1) al articolului 17 se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins: "(11) Dreptul la indemnizatia pentru cresterea nepotului/nepoatei prevazut la art. 111 inceteaza odata cu incetarea dreptului la stimulentul de insertie." 

8. Dupa alineatul (3) al articolului 17 se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5), cu urmatorul cuprins: "(4) Dreptul la indemnizatia pentru cresterea nepotului/nepoatei prevazut la art. 111 se suspenda odata cu suspendarea dreptului la stimulentul de inser(ie. (5) Dreptul la indemnizatia pentru cresterea nepotului/nepoatei prevazut la art. 111 se suspenda incepand cu ziva urmatoare celei in care: a) beneficiarul executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv pe o perioada mai mare de 30 de zile; b) beneficiarul a decedat; c) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 12; d) se constata ca timp de 3 luni consecutive se inregistreaza mandate postale returnate." 

9. Alineatul (1) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) in situatiile de suspendare a drepturilor prevazute la art. 16 alin. (2) si art. 17 alin. (2), (3) si (5), acestea pot fi solicitate si de catre o alta persoana indreptatita, daca indeplineste cerintele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta." 

Art. II. — Prevederile prezentei legi intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2020.

Vezi AICI expunerea de motive >>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016