Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Capcanele tratatului fiscal european

06-Feb-2012
3345
Noul tratat fiscal al Uniunii Europene, semnat in aceasta saptamana de toate statele membre, mai putin Marea Britanie si Cehia, pare a fi obligatoriu pentru Romania. Cel putin acesta a fost mesajul presedintelui Traian Basescu. Insa este acesta redactat de asa natura incat sa-si atinga scopul? Este respectarea lui benefica cetatenilor romani? Poate Romania sa nu-l semneze?

"Eu am obligatia sa le spun romanilor ca iluzia traiului pe datorie s-a spulberat nu numai in Romania, ci in toata UE. Si, daca vreti, la un moment dat pot sa va dau cifre. Din acest motiv, cele doua documente adoptate au semnificatie deosebita", a fost chintesenta mesjului transmis de presedintele Traian Basescu la intoarcerea de la Bruxelles, unde a participat la adoptarea noului tratat fiscal al UE si a unei declaratii care vizeaza crearea de noi locuri de munca.

Din pacate insa, in pofida discursului optimist al presedintelui, care considera ca noile prevederi fiscale ale Uniunii se apropie de cerintele FMI, cel putin pentru Romania, o lecturare a noului tratat e menita a produce dezamagire cunoscatorilor istoriei UE. Principala modificare, cea referitoare la obligativitatea unui deficit structural de 0,5% din PIB, are exceptiile sale. In plus, modul de calcul al deficitului structural este extrem de relativ, bazandu-se pe raportari statistice si estimari ale componentelor "ciclice" si "structurala".

Pe baza aceluiasi set de date pot fi construite deficite structurale diferite, in functie de ce parte a baricadei te afli, a acuzatorilor sau a paratului. La fel de neincurajator este faptul ca si vechiul tratat cuprindea sanctiuni, care insa nu au fost aplicate niciodata.

Un motiv important pentru care nu s-a intamplat acest lucru este ca Germania a fost prima tara care a incalcat regula deficitului de 3%. Dupa care a urmat Franta. Nici macar in momentul in care Comisia Europeana a propus sanctiuni, acestea nu s-au aplicat, fiind respinse de Consiliul de Ministri. Actualul acord aduce noutatea ca sanctiunile sa fie impuse de Curtea Europeana de Justitie, in urma sesizarii ei nu numai de catre Comisie, ci de catre oricare stat semnatar.


La prima vedere, aceasta prevedere este una mult mai dura. Daca luam insa in calcul logica actiunii politice, care urmareste maximizarea preferintelor subiective ale politicienilor, reprezentanti ai statelor semnatare, atunci noua prevedere se va transforma intr-un veritabil instrument de santaj intre acestia.

Pentru a obtine reglementari mai favorabile statului ai carei reprezentanti sunt, reglementari ce in plan personal se cuantifica in voturi sau finantari mai generoase ale campaniilor electorale, politicienii nu se vor feri sa santajeze reprezentantii altor state, mai subrede fiscal-bugetar, cu actiuni la Curtea Europeana de Justitie. Curte care, la randul ei, va trebui specializata in econometrie, pentru a putea discerne daca un stat a depasit sau nu plafonul de deficit structural de 0,5% din PIB.


Sursa: finantistii.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016