Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care este regimul TVA pentru clientii din...

03-Ian-2011
3503
Autor: Georgeta Serban Matei

Intrebare:

O societate X are obiect de activitate prestare servicii internet. Care este regimul TVA pentru clientii din UE si extracomunitari? Cum se factureaza pentru acesti clienti?

Raspuns:
Prin intrebarea formulata nu ati precizat calitatea clientilor care beneficiaza de serviciul prestat de catre firma pe care o reprezentati: persoane fizice, persoane juridice impozabile sau persoane juridice neimpozabile. Astfel, tratamentul fiscal al serviciilor prestate este conditionat atat de calitatea beneficiarilor cat si de locul unde acestia sunt stabiliti.

Pentru firma din Romania care are calitatea de prestator, serviciul prezentat pentru persoane impozabile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert, reprezinta operatiune neimpozabila in Romania deoarece este aplicabila regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Conform acestei reguli, serviciul este taxabil la locul consumului, respectiv la beneficiar, fapt reglementat chiar prin Directiva CEE nr. 8/2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor. In aceste conditii, daca beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru, operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o prestare intracomunitara de servicii care trebuie raportata prin declaratia cod 390 cu simbolul P. La randul sau, pentru achizitia intracomunitara de servicii efectuata si partenerul dvs. trebuie sa depuna o declaratie recapitulativa similara prin respectarea legislatiei fiscale din fiecare stat membru care a fost armonizata prin Directiva 8.


Totusi, pentru a aplica regula generala de taxare de la articolul 133 alineatul 2 trebuie sa aveti certitudinea ca beneficiarul care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, nu este stabilit in Romania prin sediu fix sau prin mai multe sedii fixe. Daca are un sediu fix in Romania, pentru a se incadra la serviciu neimpozabil in Romania, beneficiarul trebuie sa prezinte prestatorului dovezi suficiente pentru a dovedi ca serviciile respective sunt utilizate de sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, membru sau tert. Astfel de dovezi sunt:
- prevederile contractuale sau solicitarile din comanda transmisa prestatorului;
- achitarea valorii serviciilor de catre sediul activitatii economice din afara Romaniei;
- natura serviciului si destinatia acestuia;
- alte informatii.

De asemenea, asa cum se impune prin alineatul (9) punctul 13 din normele de aplicare, pentru serviciile intracomunitare, prestatorul din Romania este obligat sa justifice faptul ca beneficiarul serviciilor sale este o persoana impozabila. In aceasta situatie, beneficiarul serviciilor trebuie sa comunice prestatorului:
? o adresa a sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate;
? un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru decat Romania.

In situatia in care prestatorul nu obtine aceste informatii de la beneficiar, se considera ca serviciul a fost prestat unei persoane neimpozabile, caz in care se s colecteaza TVA, fara ca prestarea respectiva sa mai fie incadrata la servicii intracomunitare .
Totusi, pentru prestator nu este suficienta doar comunicarea codului de catre beneficiar, prestatorul fiind obligat sa obtina si confirmarea validitatii acestuia. Daca in baza confirmarii primite se constata ca respectivul cod nu este valid in perioada efectuarii serviciului, se considera ca prestarea a fost efectuata catre o persoana neimpozabila.

Daca beneficiarii respectivi sunt persoane impozabile stabilite pe teritoriul comunitar care se afla in regimul special de scutire, deci nu sunt obligati sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru cifra de afaceri sub plafonul legal, acestea trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul membru in care utilizeaza serviciile. In aceasta situatie, sunt obligati sa va comunice codul de inregistrare obtinut doar pentru achizitii intracomunitare de bunuri si servicii pentru a considera serviciul neimpozabil in Romania deoarece este un serviciu intracomunitare care se incadreaza in prevederile articolului 133 alineatul 2. Pentru serviciul achizitionat din Romania, beneficiarii trebuie sa achite TVA in statul membru de inregistrare si sa raporteze serviciul achizitionat prin declaratia VIES deoarece este un serviciu intracomunitar. Privit in oglinda, aceiasi procedura este urmata si de firmele din Romania (neinregistrate in scopuri de TVA deoarece beneficiaza de regimul special de scutire) care achizitioneaza astfel de servicii din state membre si care achita TVA in Romania in baza decontului special de TVA cod 300, dar nu inainte de a solicita inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitia intracomunitara a acestor servicii.

Serviciul respectiv este taxabil in Romania doar in situatia in care beneficiarul serviciilor ar fi o persoana neimpozabila (o institutie publica, o fundatie, etc.) stabilita pe teritoriul comunitar. In acest caz, este aplicabila regula generala de taxare de la articolul 133 alineatul 3 care prevede ca locul prestarilor de servicii este locul unde este stabilit prestatorul, deci in Romania. In acest caz, se colecteaza TVA si serviciul nu se mai incadreaza la prestari intracomunitare, motiv pentru care valoarea acestuia nu se mai raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390.

In situatia in care beneficiarii sunt persoane neimpozabile stabilite pe teritoriul unui stat tert, firma dvs. considera serviciul neimpozabil in Romania deoarece este aplicabila exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 5 litera e), punctul 11 care prevede faptul ca pentru serviciile furnizate pe cale electronica locul prestarii este ,,locul unde beneficiarul este stabilit sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, daca respectivul beneficiar este o persoana neimpozabila care este stabilita sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in afara Comunitatii,??.

Aduc drept argument si prevederile cuprinse in normele de aplicare la punctul 13 alin. 11 prin care se reglementeaza faptul ca serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal, prestate de o persoana impozabila stabilita in Romania catre un beneficiar persoana neimpozabila care nu este stabilit pe teritoriul Comunitatii, nu au locul in Romania. De asemenea, nu au locul in Romania aceleasi servicii care sunt prestate catre persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii, fiind aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In ambele situatii, este suficient ca prestatorul sa faca dovada ca beneficiarul, indiferent de statutul sau, este stabilit in afara Comunitatii. Aceasta conditie se considera indeplinita atunci cand clientul comunica prestatorului adresa sediului activitatii economice, sau a sediului fix, sau, in absenta acestora, a domiciliului stabil sau a resedintei obisnuite, din afara Comunitatii. Prestatorul trebuie sa verifice autenticitatea acestora prin procedurile curente de verificare existente.


Pentru incadrarea serviciilor de internet la servicii electronice aduc drept argument prevederile cuprinse la:
  •  punctul 2 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare ale art. 8 din Codul fiscal conform caruia un ,, un site web internet, ?reprezinta o combinatie de software si date electronice,, ;
art. 125^1 denumit ,,Semnificatia unor termeni si expresii,, alineatul 2 punctul 26 conform caruia serviciile furnizate pe cale electronica sunt: furnizarea si conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - si actualizarea acestora, furnizarea de imagini, de texte si de informatii si punerea la dispozitie de baze de date.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016