Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF in cel mult 30 de zile

06-Ian-2023
18085
Contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF in cel mult 30 de zile

Incepand cu data de 01 ianuarie 2023, conform prevederile O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, redevine obligatorie inregistrarea la organul fiscal competent a contractelor de inchiriere. Iar contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF în cel mult 30 de zile.

Contribuabilii (persoane fizice) care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal (chirii) au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite anterior, in termen de cel mult 30 de zile de la data incheierii/ procedurii modificarii cestuia, la organul fiscal competent.

Ce se intampla cu contractele incheiate INAINTE de 1 ianuarie 2023?

In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 01 ianuarie 2023, inregistrarea la organul fiscal competent a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora.

Sunt exceptate de la inregistrare contractele de arenda si cele din inchirierile in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala.

Depunere F168

F168 este cererea de inregistrare a contractelor de locatiune conform cu prevederile OPANAF 2031/17.11.2022.

Pentru a descarca Soft A, click AICI»

Pentru a descarca Soft J, click AICI»

Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune

A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor

 

1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art.120 alin.(61) din Legea 227/2015 privind

Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.(1) Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente ;

c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

3.(1). Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune", prevazuta in anexa nr.2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.

3.(2). Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.

3.(3). Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.

5.(1). Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

5.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:

a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;

b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;

c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, organizeaza evidenta contractelor de locatiune, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent, se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.

9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.

10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere" este prevazut in anexa nr. 3 la ordin.

11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.

12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.

13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.




B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

14. Locatorii, altii decat persoanele fizice, pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art.1798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.

16.(1). Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr.2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.

16.(2). Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.

17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.

18.(1). Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

18.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.

19. Cererea si documentele depuse de locator se arhiveaza in arhiva de documente electronice.

20. Prevederile pct.6, 7 si 9 din sectiunea A se aplica in mod corespunzator.

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici