Probabil ca, privit din afara, nu pare lucru sa faci inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii). Insa, daca inventarierea nu este facuta cum trebuie, risti o amenda de pana la 5.000 de lei!
In 2023 administratorul, ordonatorul de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii este obligat prin OMFP 2861/2009 si Legea Contabilitatii 82/1991 sa faca anual inventarierea patrimoniului firmei si sa includa rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului.
In Legea contabilitatii, la art. 41-42 este prevazut ca, nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei .
Totusi, oricat de simplu ar parea, adevarul e ca operatiunea este foarte laborioasa, mare consumatoare de energie, ca sa nu mai vorbim de erorile care se pot strecura rapid. De asemenea, daca una dintre etape ridica semne de intrebare, atunci procesul se blocheaza.
Recomandarea noastra? Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, Manualul de inventariere . Societati comerciale. PFA. ONG, conform Codului Fiscal!
Scopul principal al inventarierii este stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii ale fiecarei entitati. De asemenea, prin inventariere se stabilesc si bunurile si valorile detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, pentru intocmirea situatiilor financiare anuale ce trebuie sa ofere o imagine clara a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
In legislatie sunt reglementate entitatile care sunt obligate sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, dupa cum este reglementat in art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
– societatilor comerciale; societatilor/companiilor nationale; regiilor autonome, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare; institutiilor publice; – societatilor cooperatiste si celelorlalte persoane juridice; asociatiilor, fundatiilor, organizatiilor non-guvernamentale si celelorlalte persoane juridice fara scop patrimonial; – subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatilor fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate; – organismelor de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
Evitati amenzi de pana la 4.000 lei (art. 42 din Legea Contabilitatii!) 36 de proceduri contabile de actualitate va scot “basma curata” la orice control ANAF! Le regasiti in lucrarea Proceduri OBLIGATORII in contabilitate in 2023. Click AICI» – fondurilor de pensii facultative sau administrate privat; persoanelor fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri.
In 2023, raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.
Inventarierea trebuie realizata la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.
De asemenea, este obligatorie realizarea inventarierii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Inventarierea anuala se face, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale.
Daca in cursul exercitiului financiar a fost efectuata inventarierea tuturor elementelor de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala la finele exercitiului financiar stabilit astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit. In functie de natura activitatii entitatilor, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
In cazul in unei fuziunii sau a incetarii activitatii se impune, de asemenea inventarierea. Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea fiecarei societati, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Se mai impune inventarierea in urmatoarele situatii, conform Manualului de invetariere a patrimoniului: – la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege; – cand sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune; – la schimbarea gestionarului sau in alte situatii cand intervine o predare-primire de gestiune; – cu prilejul reorganizarii gestiunilor; – ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora; – in alte cazuri prevazute de lege.
Este un document obligatoriu, premergator operatiunilor de inventariere, pe care-l emite administratorul, ordonator de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii.
Model decizie de inventariere
S.C…….....Denumire............................... CUI: .............................….................... Adresa ..........................…...................... DECIZIE NR. ......................................... Din data..................................................
Potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, Subsemnatul .......Nume Prenume.........., avand functia de administrator al SC ALFA SRL, decid urmatoarele:
ART. 1 Inventarierea anuala aferenta anului .......... se va efectua in perioada 27 – 30 decembrie astfel: • in intervalul orar ............ pentru perioada ...................... • in intervalul orar .................. in perioada....……….......
ART. 2 Se vor inventaria toate bunurile de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii precum si bunurile apartinand altor unitati primite in leasing, spre prelucrare sau in custodia S.C. Denumire..............
Se vor inventaria bunurile aflate la urmatoarele gestiuni: • la sediul din strada ............ nr. ........., gestionar dl. ......... numit prin decizia nr. ....din data....... • la punctul de lucru din strada ......... nr. ........, gestionar dna ...... numita prin decizia nr. ....din data.......
ART. 3 Comisia de inventariere este formata din: • dl.(dna) ............Nume Prenume.........., avand functia de ..................... – presedintele comisiei; • dl. (dna) ........Nume Prenume............, avand functia de ......................– membru comisie • dl. (dna).........Nume Prenume......., avand functia de .................... – membru comisie ......................................................... ART. 4 Se va efectua inventarierea cu prioritate a bunurilor perisabile si a celor care trebuie expediate.
Inventarierea imobilizarilor, materiilor prime, materialelor, obiectelor de inventar, produselor finite, marfurilor, disponibilitatilor banesti se efectueaza pe fiecare gestiune in parte. Inventarierea creantelor si a datoriilor se efectueaza pe baza punctajelor reciproce, scrise, cu clientii si furnizorii ale caror datorii /creante sunt mai mari decat................
ART.5 Metoda de inventariere utilizata este cea a ................inventarului permanent/ inventarului intermitent.
ART. 6 Metodele de evaluare a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii sunt cele prevazute prin procedura de inventariere aprobata prin decizia nr. ..... din ....... a administratorului SC Denumire............. SRL.
Procedura de inventariere mentionata a fost pusa la dispozitia persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie azi.......data.........
ART. 7 Rezultatele inventarierii vor fi consemnate, de catre comisia de inventariere in procesul-verbal, care va cuprinde si propuneri privind rezolvarea si inregistrarea in contabilitate a eventualelor diferente constatate precum si propuneri de scoatere din uz si de casare a unor bunuri. Listele de inventariere, declaratiile gestionarilor si procesul-verbal de inventariere vor fi prezentate administratorului pana la data de ............................
ART. 8 Prevederile prezentei decizii se aduc la cunostinta persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie, directorului economic, precum si gestionarilor responsabili de gestiunile supuse inventarierii. Administrator, Luat la cunostinta: Comisia de inventariere: 1.……………………….. 2…......………………… 3.............................… Director economic: .................................. Gestionari: 1.……………………….. 2…......…………………
Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, cu privire la efectuarea inventarierii, aprobarea procedurilor contabile prevazute de legislatie, constituie contraventie potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.
Sanctiunile se aplica in cazul in care: - nu se efectueaza inventarierea; - nu exista o procedura privind inventarierea; - nu este intocmita decizia de inventariere; - nu existenta declaratia gestionarului; - nu sunt intocmite documentele aferente procesului de inventariere; - se refuza confirmarea creantelor si a datoriilor inventariate.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
II in 2022 cu cod CAEN de comert cu amanuntul. Evidenta contabila se realizeaza prin metoda cantitativ-valorica sau global-valorica?Lista de inventariere. Ce este, model si cine o semneazaPlan de masuri ANAF: Prevenire si combatere a evaziunii fiscaleNerespectarea obligatiilor financiar-contabile. Amenzile s-au DUBLAT pentru firmeContabilitatea in partida simpla. Norme generale si registre obligatoriiUltimele articole
Valoarea obiectelor de inventar in 2025, reglementari cheie si studii de caz utileMijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventarInventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?Ce se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiArticole similare
Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeArticole similare
Valoarea obiectelor de inventar in 2025, reglementari cheie si studii de caz utileSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA