Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia recapitulativa 390 VIES. Cum arata noul formular.

28-Sep-2020
16296

UPDATE septembrie 2020. Ordinul nr. 705/2020 din 11 martie 2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 217 din 17 martie 2020.

Pentru a descarca Soft A, click AICI.

Pentru a descarca Soft J, click AICI.

Pentru a vedea Anexa validari, click AICI.

 

Articol initial:

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a supus dezbaterii publice un nou proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES)-Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare- publicat in data de 17.02.2020.

Potrivit dispozitiilor art. 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care realizeaza operatiuni intracomunitare, au obligatia sa depuna lunar formularul (390 VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

Declaratia 390 VIES:

 

Click pentru a vedea formularul, ordinul si anexa3.

Cum se depune declaratia?

Declaratia recapitulativa se depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal. 

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru luna de raportare in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare ori pentru luna in care expediaza sau transporta bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului. 

Cum verifica organul fiscal declaratia?

Pentru fiecare declaratie recapitulativa organul fiscal competent verifica: 
-corectitudinea codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizeaza operatiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declaratie cu cele existente in Registrul contribuabililor;
-integralitatea codurilor de inregistrare in scopuri de TVA ale operatorilor straini inscrisi in declaratia recapitulativa: inscrierea corecta a codului de tara, precum si a numarului de caractere ale codului. 

Contribuabilii vor fi notificati in doua cazuri:


1. Ca urmare a verificarii formale:
-Dupa prelucrarea declaratiilor recapitulative vor fi identificate persoanele impozabile care au depus declaratii recapitulative ce prezinta erori, potrivit pct. 2, iar pentru aceste persoane se emit notificari pentru corectarea declaratiei. 
-Notificarile prevazute anterior se emit in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii declaratiilor recapitulative. 

2. Pentru nedepunerea declaratiilor recapitulative:
-dupa prelucrarea deconturilor de TVA, respectiv a deconturilor speciale de TVA, vor fi identificate persoanele impozabile care nu au depus declaratii recapitulative, iar pentru aceste persoane se emit notificari pentru depunerea declaratiei; 
-notificarile prevazute la pct. 4.1 se emit potrivit reglementarilor legale in vigoare, dupa expirarea termenului de depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA; 
-nerespectarea obligatiilor de depunere a declaratiilor recapitulative privind livrarile /achizitiile/prestarile intracomunitare se sanctioneaza potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 2 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala). 

Cum se organizeaza baza de date “Declaratii recapitulative”:

1.Informatiile din declaratiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum si cele depuse ca urmare a notificarilor transmise de organele fiscale competente se inscriu intr-o baza de date denumita "Declaratii recapitulative". 
2. Baza de date "Declaratii recapitulative" cuprinde 5 sectiuni:
- livrari - in care se inscriu toate livrarile intracomunitare de bunuri (cod L), toate livrarile ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare (cod T), toate livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in cadrul regimului special pentru agricultori (R);
- achizitii - in care se inscriu achizitiile intracomunitare de bunuri (cod A);
- prestari servicii - in care se inscriu prestarile intracomunitare de servicii (cod P);
- achizitii servicii - in care se inscriu achizitiile intracomunitare de servicii (cod S);
- transferul de bunuri in cadrul regimului stocuri la dispozitia clientului, prevazut la art. 2701 din Codul fiscal.

Cum sunt centralizate informatiile din declaratiile recapitulative:

1. In termen de cel mult doua zile lucratoare de la termenul legal de depunere, organul fiscal competent transmite Centrului National pentru Informatii Financiare baza de date cuprinzand declaratiile recapitulative depuse in luna respectiva, si anume:
- declaratiile recapitulative corecte;
- declaratiile recapitulative rectificative depuse ca urmare a notificarilor transmise persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA;
- declaratiile recapitulative cu erori, pentru care nu a fost efectuata corectia ca urmare a notificarilor transmise persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.

2. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si corectitudinea informatiilor transmise. 6.3. Cel mai tarziu in ultima zi lucratoare a lunii urmatoare celei de raportare, Centrul National pentru Informatii Financiare pune la dispozitia Serviciului central de legaturi datele primite de la organele fiscale teritoriale, prelucrate, in vederea transmiterii prin sistemul VIES.

Cum sunt gestionate datele din declaratiile recapitulative rectificate:

1.Declaratiile recapitulative rectificative se prelucreaza in momentul primirii lor de la persoanele impozabile. 
2.In termen de cel mult doua zile lucratoare de la termenul legal de depunere, organul fiscal competent transmite Centrului National pentru Informatii Financiare baza de date cuprinzand diferentele dintre declaratiile recapitulative rectificative depuse in luna respectiva si declaratiile recapitulative initiale.

3.Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si corectitudinea informatiilor transmise. 

INSTRUCTIUNI pentru completarea formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" 

1. Declaratia recapitulativa se depune lunar, in conditiile prevazute la art. 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal.

2. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru:
-livrarile intracomunitare scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva; 
-livrarile de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva; 
-prestarile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal efectuate in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva; 
-achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva; 
-achizitiile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 307 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana;
-livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 3151 alin. (8) lit. c) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva. 

Pentru mai multe detalii despre instructiunile de completare a formularului, click AICI.

Citeste si Declaratia 230. Cum se completeaza noul formular ( Ordinul nr. 614/2020)

Citeste si Completare Formular 394 pas cu pas. Parcurgeti noutatile pentru a completa D 394 fara greseli!

 

Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici