Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Last minutes...

18-Nov-2008
2260

jur. Aurelian Opre

Uzand de dreptul constitutional (art. 115 din Constitutia Romaniei) si, intr-un final, de binecuvantarea Parlamentului, Guvernul ne-a facut cadou un pachet de... Ordonante de urgenta.

Fara a intentiona un comentariu amplu asupra acestui pachet legislativ, facem o scurta prezentare a actelor normative emise, atentionandu-va asupra faptului ca acestea au intrat in vigoare in 3 zile de la publicarea lor in Monitorul Oficial (art. 78 din Constitutie).

O.U.G. nr. 50/2008 (publicata in M.Of. nr. 327 din 25 aprilie 2008)
Actul normativ vizeaza instituirea unei taxe de poluare pentru autovehicule, scopul declarat fiind protejarea mediului impotriva poluarii. Un alt scop implicit a fost cel al armonizarii asa-numitei ?taxe de prima inmatriculare? cu legislatia comunitara, dar in special cu practica Curtii de Justitie a Comunitatii Europene, in caz contrar Romania riscand un stegulet rosu (procedura de infringement).

Nu sunt supuse impozitarii autovehiculele apartinand misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare, autovehiculele destinate fortelor armate sau ale politiei, ambulante, cele confiscate sau intrate pe alte cai in proprietatea privata a statului etc. De aceste scutiri beneficiaza si persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sau cele care detin autovehicule istorice.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Taxa platita cu ocazia primei inmatriculari sau a repunerii in circulatie poate fi restituita cu ocazia scoaterii autovehiculului din circulatie prin prezentarea documentelor prevazute la art. 8 alin. (3) din Ordonanta.

Corelativ acestei facilitati, Guvernul a emis O.U.G. nr. 55/2008 (publicata in M.Of. nr. 339 din 1 mai 2008) care prevede masuri concrete de stimulare a reinnoirii parcului auto (scoaterea din circulatie a autovehiculelor care nu respecta normele de poluare).

Practic, fiecare persoana care scoate din circulatie un astfel de autoturism va primi un discount de 3.000 lei la achizitionarea unui autoturism nou.

O.U .G. nr. 52/2008 (publicata in M.Of. nr. 333 din 30 aprilie 2008)
Si de aceasta data scopul vizat a fost acela al armonizarii Legii nr. 31/1990 ? Legea societatilor comerciale ? republicata, cu Regulamentul CEE nr. 2.157/2001 privind statutul societatilor europene si Regulamentul CEE nr. 1.435/2003 privind statutul societatii cooperative europene.

Armonizarea a avut in vedere inclusiv Directiva 2005/56/CE privind fuziunea transfrontaliera a societatilor de capitaluri, dar si Directiva 2007/63/CE de modificare a Directivei 78/855/CEE si a Directivei 82/891/CEE privind intocmirea unui raport de expertiza independent in cazul fuziunii sau al divizarii unor societatii comerciale pe actiunii.

O.U.G. nr. 43/2008 (publicata in M.Of. nr. 308 din 21 aprile 2008)
Actul normativ completeaza O.U.G. nr. 37/2008 referitor la unele masuri financiare in domeniul bugetar, astfel ca de la data intrarii in vigoare, ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei centrale vor acorda tichete de masa sau tichete de cresa, conform Legii nr. 193/2006.

Chiar daca aceasta modificare are un usor iz electoral, ea realizeaza o uniformizare partiala intre ?regimul salarial? al angajatilor societatilor comerciale si cei din sectorul public. Spunem ca uniformizarea este doar partiala, deoarce, daca in cazul autoritatilor centrale acordarea tichetelor este obligatorie, in cazul institutiilor publice locale, textul Ordonantei foloseste expresia ?... pot acorda tichete-cadou...?. Nu trebuie sa uitam ca banii vin de la centru, astfel ca sunt toate sansele ca aceasta categorie de functionari publici sa ramana pe dinafara.

Intr-un alt sens, Ordonanta instituie un drept de preemtiune al autoritatilor publice locale cu privire la achizitionarea imobilelor considerate monumente istorice, incercandu-se prin aceasta dispozitie mentinerea patrimoniului cultural national in proprietatea statului.

O.U.G. nr. 44/2008 (publicata in M.Of. nr. 328 din 25.04.2008)
Ordonanta vizeaza activitatile economice desfasurate de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale.

S-a avut in vedere uniformizarea procedurilor de autorizare a persoanelor fizice si a asociatiilor familiare care desfasoara activitati economice in mod independent, in baza Legii nr. 300/2004. Intentia declarata a Guvernului a fost aceea de reducere a birocratiei, combaterea coruptiei si scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor.

Concret, se apreciaza ca prezentele dispozitii conduc la simplificarea procesului de autorizare si inregistrare a persoanelor care doresc sa desfasoare o activitate economica in una dintre cele mai simple forme, mutandu-se procedura de
autorizare/inregistrare de la primarii, in intregime, la Registrul comertului, ceea ce scurteaza etapele pe care trebuie sa le parcurga solicitantii.

O.U.G. nr. 49/2008 (publicata in M.Of. nr. 330 din 25.04.2008)
Actul normativ completeaza O.G. nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, la companiile nationale si la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome.

Entitatile vizate au obligatia sa vireze dividendele la institutia publica implicata, definita potrivit art. 3 lit. g) din O.G. nr. 88/1997, in termenul prevazut de Legea nr. 31/1990.
Sunt exceptate de la obligatia repartizarii profitului entitatile care se angajeaza, prin imprumuturi externe contractate fara garantia statului, sa nu distribuie dividende in situatia neindeplinirii anumitor parametri de performanta financiara sau a altor angajamente prevazute in aceste imprumuturi, precum si institutiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat.

Deoarece se urmareste evitarea decapitalizarii acestor entitati, in cazul institutiilor de credit cu capital integral sau majoritar de stat, acestea isi pot majora capitalul social prin utilizarea (capitalizarea) profitului net al societatii pe perioada 2008-2013.

O.U.G. nr. 53/2008 (publicata in M.Of. nr. 333 din 30.04.2008)
Prin aceasta Ordonanta se modifica Legea nr. 656/ 2002 pentru prevenirea spalarii banilor si finantarea actelor de terorism.

In fapt, si de aceasta data normele interne sunt armonizate cu cele comunitare, in speta cu Directiva 2005/60/CE.

Principala modificare de care trebuie sa tina seama persoanele vizate (enumerate la art. 8 din Legea nr. 656/ 2002) consta in majorarea plafonului sumelor urmarite de la 10.000 euro la 15.000 euro.

De la lucrul in echipa, Guvernul a trecut la lucrul pe ?ateliere?, astfel ca, in paralel, Ministerul Economiei si Finantelor a emis o serie de ordine cu caracter fiscal, pe care vi le prezentam succint mai jos:

  • Ordinul MEF nr. 1.364/2008 (publicat in M.Of. nr. 355 din 8 mai 2008) privind Procedura de transmitere a datelor necesare intocmirii Registrului impozitelor, taxelor si tarifelor cu caractere fiscal si nefiscal.
  • Ordinul MEF nr. 691/2008 (publicat in M.Of. nr. 337 din 1 mai 2008) pentru completarea Ordinului ANAF nr. 1.294/2007 cu privire la impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale care se platesc de contribuabili intr-un cont unic.
  • Ordinul MEF nr. 1.311/2008 (publicat in M.Of. nr. 340 din 2 mai 2008) pentru aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.
  • Ordinul MEF nr. 716/2008 (publicat in M.Of. nr. 345 din 5 mai 2008) pentru aprobarea modelului Declaratiei privind programul de lucru al fabricii de alcool etilic/distilate si a Instructiunilor pentru intocmirea programului de lucru.
  • Ordinul MEF nr. 718/2008 (publicat in M.Of. nr. 347 din 6 mai 2008) pentru aprobarea categoriilor de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat care pot fi platite on line (prin internet) de catre persoanele
    fizice, prin intermediul cardurilor bancare.
  • Ordinul MEF nr. 1.269/2008 (publicat in M.Of. nr. 352 din 7 mai 2008) privind aprobarea competentei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate si a Regulamentului de organizare si functionare
    a acesteia.
  • Ordinul MEF nr. 1.318/2008 (publicat in M.Of. nr. 352 din 7 mai 2008) privind constituirea si atributiunile Comisiei fiscale centrale.
  • Ordinul MEF nr. 693/2008 (publicat in M.Of. nr. 336 din 30 aprilie 2008) pentru completarea Ordinului ANAF nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
  • Ordinul MEF nr. 1.224/2008 (publicat in M.Of. nr. 329 din 18 aprilie 2008) pentru aprobarea modelului si continutului formularului Declaratie privind subventiile sau transferurile primite de la bugetul de stat, neregularizate si nerestituite in termenul legal.
  • Ordinul MEF nr. 605/2008 (publicat in M.Of. nr. 301 din 17 aprilie 2008) privind aprobarea Procedurii de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care figureaza in lista
    contribuabililor inactivi.
  • Ordinul MEF nr. 552/2008 (publicat in M.Of. nr. 294 din 15 aprilie 2008) pentru aprobarea modelului si continutul formularului Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile intracomunitare de bunuri (formularul 390 Vies).
  • Ordinele ANAF nr. 613 si 614/2008 (publicate in M.Of. nr. 330, respectiv nr. 327, din 25 aprilie 2008) privind modificarea Anexei nr. 1 la Ordinele ANAF nr. 975/ 2006, respectiv nr. 1.039/2007, pentru aprobarea Listei contribuabililor declarati inactivi si a Listei contribuabililor reactivati.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Last minutes...":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.