Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deficitul bugetului consolidat dupa primele noua luni urca la 2,6% din PIB

30-Oct-2019
2237

Daca anul trecut deficitul bugetului consolidat dupa primele noua luni era de 1,77% din Produsul Intern Brut (respectiv 16,8 mld. de lei), anul acesta deficitul bugetului consolidat pentru aceeasi perioada a anului este de 2,6% din PIB (respectiv 26,97 mld. lei). Vorbim, asadar, de o majorare a deficitului bugetar pentru primele noua luni din 2019 de 60% fata de perioada similara a anului trecut.

Executia bugetului general consolidat, conform datelor operative, s-a incheiat pe primele noua luni ale anului 2019 cu un deficit de 26,97 miliarde de lei, respectiv 2,6% din PIB, potrivit datelor transmise de Ministerul Finantelor Publice. 

In cele ce urmeaza vom vorbi despre bugetul general consolidat pentru primele noua luni din 2019 impartit pe venituri si pe cheltuieli, asa cum apare in Buletinul MFP, in nota privind executia bugetului general consolidat – septembrie 2019.

1.Veniturile bugetului general consolidat reprezinta 22,2% din PIB (adica 228,7 miliarde lei), comparativ cu 21,7% din PIB in aceeasi perioada a anului 2018 – adica vorbim de o crestere cu 11,6% a veniturilor, respectiv o crestere cu 23,7 miliarde lei, in termeni nominali, fata de perioada similara a anului precedent. 

Asadar, vorbim de cresteri in zona:
- Incasarilor din contributii de asigurari (+15,3%, respectiv o crestere cu 11,0 miliarde lei), 
- Impozitui pe profit (+14,5%, respectiv o crestere cu 1,6 miliarde lei), 
- TVA (+11,9%, respectiv o crestere de 5,1 miliarde lei, ajungand la o valoare de 47,5 miliarde lei), 


- Accizelor (+8,8%, respectiv o crestere de 1,8 miliarde lei),
- Incasarilor din impozite si taxe pe proprietate au crescut cu 14,1% respectiv o crestere cu 0,7 miliarde lei.

Incasarile din contributiile de asigurari au fost influentate de cresterea efectivului de salariati din economie, a castigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar si de conditiile legislative noi privind transferul contributiilor din sarcina angajatorului in sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017.

Pe de alta parte, s-au inregistrat scaderi ale incasarilor la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati (77,8% fata de aceeasi perioada anului precedent). Aceste scaderi sunt rezultatul aplicarii OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule. 

Sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt de 11,1 miliarde lei. 

2. Cheltuielile bugetului general consolidat sunt in suma de 255,6 miliarde lei, cu 15,3% mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Astfel, au crescut:
- Cheltuielile de personal (cu 20,2% in plus fata de aceeasi perioada din 2018). Cresterea se datoreaza majorarilor salariale acordate potrivit Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. 
- Cheltuielile cu bunuri si servicii (cu 16,4% fata de primele noua luni ale anului precedent). Cresteri semnificative se inregistreaza atat la bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, dar si la bugetul de stat.
- Cheltuielile cu subventiile (cu 11,3%, fata de perioada similara din 2018). 
- Cheltuielile cu asistenta sociala (cu 11,1%, fata de aceeasi perioada a anului trecut). In acest caz, principalele influente sunt: 

  • majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungand de la 1.000 lei la 1.100 lei, si cu 15% de la 1 septembrie 2019, ajungand de la 1.100 lei la 1.125 lei, 
  • cresterea nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei (de la 1 iulie 2018) si de la 640 lei la 704 lei (incepand cu septembrie 2019). 

- Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe (cu 50,5% mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent), respectiv s-au inregistrat cheltuieli pentru investitii in suma de 22,9 miliarde lei.

Vezi AICI executia bugetului consolidat pentru primele noua luni din 2019 >>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016