Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritate

04-Iul-2025
1424
Masuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritate
 
Ministerul Finantelor a publicat proiectul de lege care contine masurile de austeritate prezentate miercuri de premierul Ilie Bolojan. Aceste masuri sunt necesare pentru a asigura finantarea sustenabila a serviciilor publice si respectarea limitei de deficit bugetar. Potrivit proiectului, veniturile bugetare vor creste cu aproximativ 9,5 miliarde lei, iar cheltuielile vor scadea cu 1,2 miliarde lei in acest an. Masurile exceptionale includ reducerea cheltuielilor de functionare ale autoritatilor si majorarea veniturilor la buget.

Scopul este corectarea durabila a deficitului, mentinerea investitiilor si consolidarea cresterii economice. Exemple de masuri: reducerea personalului in institutiile publice, plafonarea salariilor bugetarilor si cresterea accizelor pentru anumite produse.
 

Impozitul pe dividende

Se propune cresterea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite intre persoane juridice romane, incepand cu 1 ianuarie 2026 sau cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in 2026, din considerente fiscal-bugetare.

Deoarece, in baza legislatiei in vigoare, dividendele aferente profitului realizat in anul 2025 (sau in anul fiscal modificat care incepe in 2025) pot fi distribuite pe baza unor situatii financiare interimare intocmite in cursul acelui an, se propune mentinerea cotei actuale de 10% pentru aceste tipuri de dividende.

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit

In scopul consolidarii bugetare, se prevede introducerea unui impozit suplimentar pentru institutiile de credit, dupa cum urmeaza:

4% pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv;

4% incepand cu 1 ianuarie 2026.

In plus, se stabilesc reguli privind:

  • modul de calcul al impozitului suplimentar incepand cu 1 iulie 2025;
  • recalcularea impozitului pe cifra de afaceri in cazul identificarii unor erori definite conform reglementarilor contabile.

Titlul IV - Impozitul pe venit si Titlul V - Contributii sociale obligatorii

In acord cu angajamentele Guvernului Romaniei asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Componenta 8 – Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii, jalonul 207, si avand in vedere necesitatea unor masuri de consolidare fiscala, se propun urmatoarele modificari:

1. Regimul fiscal pentru veniturile din predarea deseurilor metalice

Ca urmare a constatarile facute de organele antifrauda si inspectie fiscala – potrivit carora persoane fizice au predat in mod repetat deseuri feroase si neferoase catre firme controlate, sub pretextul ca acestea provin din patrimoniul personal, desi valorile si cantitatile implicate infirma acest lucru – si avand in vedere deciziile instantelor (de ex. Decizia nr. 1040/2022 a Curtii de Apel Galati in dosarul nr. 803/91/2020), se propune:

eliminarea prevederilor care clasificau aceste venituri ca neimpozabile;

includerea acestora in categoria „venituri din alte surse” conform art. 114 din Codul Fiscal, cu obligatia operatorilor economici de a retine la sursa impozitul aferent.

2. Impozitul pe dividende – majorare

Se propune cresterea cotei de impozit pe dividende de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite incepand cu 1 ianuarie 2026.

3. Dobanzile aferente obligatiunilor – eliminarea obligatiei de retinere la sursa

Se propune eliminarea obligatiei de calcul, retinere si declarare a impozitului pe veniturile din dobanzi pentru persoanele fizice rezidente, in cazul dobanzilor provenite din detinerea de obligatiuni emise de persoane juridice rezidente in Romania, dar listate pe pietele de capital din afara tarii, in baza unui prospect aprobat de autoritatea de reglementare.

Aceasta modificare se justifica prin imposibilitatea emitentilor de a identifica beneficiarii efectivi ai acestor venituri si, implicit, de a-si indeplini obligatiile fiscale aferente.

4. Impozit pe veniturile din jocuri de noroc

Se mentine actuala metoda de impozitare progresiva a castigurilor din jocuri de noroc, aplicandu-se baremul de impunere cu cote intre 10% si 40% asupra fiecarui venit brut obtinut.

Pentru veniturile provenite din cazinouri, cluburi de poker, slot-machine sau lozuri care depasesc plafonul neimpozabil de 66.750 lei, impozitul se va calcula prin aplicarea acestui barem, din care se va deduce suma de 12.350 lei.

5. Contributii de sanatate (CASS) pentru pensii mari

Se introduce o contributie de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele care primesc pensii ce depasesc 3.000 lei/luna, indiferent de natura pensiei – fie ea din sistemul public, din sisteme speciale, fonduri private sau pensii facultative.

Astfel, se elimina scutirea de la plata CASS pentru veniturile din pensii care depasesc acest prag lunar, pentru fiecare drept de pensie in parte. Baza de calcul o reprezinta partea care depaseste 3.000 lei/luna.

Impozitul pe veniturile nerezidentilor

Se propune majorarea cotei de impozit pe dividende distribuite/platite persoanelor nerezidente de la 10% la 16%, incepand cu 1 ianuarie 2026 sau cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in 2026.

Aceasta modificare urmareste alinierea tratamentului fiscal aplicabil persoanelor nerezidente cu cel aplicabil persoanelor rezidente.

Legislatia se schimba din nou. Ai toate raspunsurile?
Legea Austeritatii aduce taxe mai mari si reguli neclare. Afla cum se aplica concret modificarile in cadrul webinarului sustinut de Adrian Benta,
detalii AICI»

Modificari in privinta TVA

In cadrul programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul minoritatilor nationale pentru perioada 2025?2028, aprobat prin Hotararea Parlamentului nr.?25/23.06.2025, s-a stabilit simplificarea cotei TVA la doua niveluri. Astfel, se propune:

  • cresterea cotei standard de la 19% la 21%;
  • eliminarea cotei reduse de 5% si inlocuirea acesteia cu o cota de 11% pentru operatiunile vizate de reducerea actuala: livrarea de manuale scolare, carti, ziare, reviste; bilete de acces la castele, muzee, case memoriale, situri istorice si arheologice, gradini zoologice si botanice; livrarea de lemn de foc; si furnizarea de energie termica in sezonul rece destinate anumitor categorii de consumatori;
  • majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o categorie mai restransa de bunuri si servicii: medicamente de uz uman, alimente (cu exceptii), apa pentru irigatii, ingrasaminte, pesticide, servicii de alimentare cu apa si canalizare, facilitati sociale (camin de batrani, case de copii, centre de recuperare/rehabilitare pentru minori cu handicap), precum si servicii de cazare si restaurant/catering.

In perioada 1 august – 31 octombrie 2025, veniturile incasate de sectorul HoReCa vor fi monitorizate, iar decizia privind cota de TVA pentru acest sector va fi luata pe baza acestei analize.

In ceea ce priveste livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, pentru cele in care s-au incheiat acte de achizitie comandate inainte de 1 august 2025, se instituie o perioada tranzitorie de un an in care se poate beneficia de cota redusa. De asemenea, persoanele fizice care nu au achizitionat o locuinta cu TVA redus incepand cu 1 ianuarie 2023 pot beneficia de o singura astfel de achizitie.

Potrivit prevederilor tranzitorii ale OUG nr.16/2022, in 2023, cei care au incheiat acte intre vii pentru apartamente cu valoare de pana la 450.000lei (exclusiv TVA) au fost eligibili pentru cota redusa si au putut apoi achizitiona o alta locuinta cu cota redusa incepand cu 1 ianuarie 2023.

Accize si taxe speciale

Se propun urmatoarele majorari si ajustari:

majorarea accizelor la alcool si bauturi alcoolice, benzina si motorina la 1 august 2025 si la 1 ianuarie 2026; totodata, pentru benzina si motorina aplicabile intre 1 ianuarie 2026 si 31 decembrie 2026, accizele existente (conform anexe Cod Fiscal – Titlul VIII) nu se vor indexa cu rata inflatiei din ultimii 12 luni (septembrie 2025 fata de octombrie 2014 – septembrie 2015);

elaborarea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea accizei majorate la motorina folosita in scopuri specifice mentionate la art. 342 alin. (9) din Codul Fiscal;

cresterea accizelor la bauturi nealcoolice cu zahar adaugat intre 5–8 g/100 ml si la cele cu peste 8 g/100 ml, incepand cu 1 august 2025 si 1 aprilie 2026;

cresterea accizelor la produsele din tutun prelucrat si la produsele pentru inhalare fara ardere (cu sau fara nicotina), la 1 august 2025;

majorarea accizelor la lichide cu sau fara nicotina, in etape: 1 august 2025 si 1 aprilie 2026;

introducerea unei accize pentru vinurile linistite – egala cu cele aplicabile vinurilor spumoase (76,19?lei/hl) – valabila de la 1 august 2025;

aplicarea aceluiasi nivel de acciza (76,19?lei/hl) si pentru cidru, hidromel si bauturi fermentate linistite de fructe de padure, incepand cu 1 august 2025;

Legislatia se schimba din nou. Ai toate raspunsurile?
Legea Austeritatii aduce taxe mai mari si reguli neclare. Afla cum se aplica concret modificarile in cadrul webinarului sustinut de Adrian Benta,
detalii AICI»

stabilirea accizei specifice pentru tigarete la 576,360 lei/1.000 tigarete, valabila intre 1 august 2025 si 31 martie 2026.

Nivelurile exacte ale accizelor sunt detaliate in anexele proiectului de lege.

Modificari la Legea nr.?95/2006 privind sanatatea

Proiectul de lege introduce modificari in Legea nr.?95/2006 (republicata), privind acordarea calitatii de asigurat si eliminarea unor exceptii privind plata CASS, pentru extinderea bazei de contribuitori si eliminarea unor facilitati:

  • se mentine calitatea de asigurat fara plata CASS pentru pacientii oncologici inclusi in programele nationale, pana la vindecare (Legea nr.?293/2022);
  • pacientii din celelalte programe nationale de sanatate care nu obtin venituri din cele mentionate la art. 155 alin. (1) din Codul Fiscal beneficiaza de servicii medicale si conexe pentru vindecare, insa daca au nevoie de tratamente in afara programului national, platesc CASS echivalenta pe o perioada de 6 luni, calculata pentru salariul minim brut, si au statut de asigurat pentru 12 luni.
  • in 2024, 1.708.726 persoane au beneficiat de programe nationale de sanatate curativa, dintre care 184.723 pacienti oncologici. Aproximativ 65.393 dintre acestea au avut calitatea de asigurat fara plata contributiei, 10% avand afectiuni oncologice.
  • ramane valabil dreptul la asigurare fara plata CASS pentru pensionarii care primesc pensii fara obligatie de plata a CASS.

Concedii medicale si indemnizatii

Pentru protejarea fondurilor destinate cazurilor grave si optimizarea folosirii sistemului de sanatate, se propune:
  • diferentierea procentului indemnizatiei in functie de durata concediului medical:

55% pentru incapacitate temporara de munca de pana la 7 zile;

65% pentru incapacitate intre 8 si 14 zile;

75% pentru incapacitate de peste 15 zile.

  • mentinerea indemnizatiei brute de 75?% pentru anumite boli cardiovasculare.
  • intrarea in vigoare a acestor schimbari si a statutului de asigurat CASS pe 1 august 2025, pentru ca sistemele ANAF si CNAS sa poata fi adaptate in timp util.

Rovinieta - tarife si amenzi

Proiectul modifica OUG nr.?15/2002 privind tarifele rovinietelor astfel:

1 zi – 35 EUR

10 zile – 6 EUR

30 zile – 9,5 EUR

60 zile – 15 EUR

12 luni – 60 EUR

Amenda pentru lipsa rovinietei valabile va fi intre 500 lei si 1.000 lei. Rovinietele achitate inainte de 1 septembrie 2025 raman valabile pana la expirare.

Masuri privind salariile si sporurile

Stimulente salariale plafonate la 30% din salariul de baza, incepand cu august 2025.

Limitarea majorarilor salariale pentru angajatii implicati in proiecte europene sau Mecanismul de Redresare si Rezilienta de la 50% la 35%.

Neacordarea de majorari pentru proiectele intarziate.

Indemnizatia de hrana de 347 lei/luna, acordata doar celor cu salarii sub 6.000 lei (de la 1 ianuarie 2026).

Masuri de blocare sau inghetare a cheltuielilor

In 2026, se mentin salariile, sporurile si indemnizatiile bugetarilor la nivelul din decembrie 2025.

Orele suplimentare compensate doar cu timp liber, nu cu bani, cu exceptii pentru structurile militare si de ordine publica.

Concediile neefectuate in 2026 nu vor fi compensate in bani.

Fara tichete de masa, vouchere de vacanta sau alte bonusuri in 2026, cu exceptia tichetelor de cresa.

Institutiile publice nu pot achizitiona autoturisme, mobilier sau aparatura birotica in 2026.

Diurna unitara, conform HG 714/2018.

Legislatia se schimba din nou. Ai toate raspunsurile?
Legea Austeritatii aduce taxe mai mari si reguli neclare. Afla cum se aplica concret modificarile in cadrul webinarului sustinut de Adrian Benta,
detalii AICI»

Masuri de reducere a posturilor si control bugetar

Ocuparea posturilor vacante in 2026 este suspendata. Se pot angaja doar 15% dintre cei plecati, cu justificare.

Numarul maxim de posturi trebuie stabilit astfel incat sa nu depaseasca bugetul salarial aprobat.

Nerespectarea regulilor de angajare duce la sanctiuni (amenzi intre 2.000 si 20.000 lei si suspendare din functie).

Inghetari si amanari

Pensiile speciale (magistrati, diplomati, militari, parlamentari etc.) nu vor fi indexate cu inflatia in 2026.

Indemnizatiile si rentele speciale (pentru revolutionari, artisti, membri ai Academiilor etc.) se mentin la nivelul din decembrie 2025.

Ajutoarele la pensionare si platile compensatorii nu se acorda in 2026.

Amanarea pana in 2027 a aplicarii unor prevederi din Legea sportului (Legea 322/2022).

Alte masuri

Transportul catre/din concediu nu se mai deconteaza in 2025.

Plata daunelor morale/salariale stabilite prin hotarari judecatoresti din 2026 se face esalonat, ca si in anii anteriori.

Masuri generale pentru 2026

Punctul de pensie (81 lei), indicatorul social de referinta si valorile pentru servicii medicale se mentin la nivelul din 2025.

Voucherele de vacanta (800 lei/an) continua pentru bugetari cu salarii nete sub 6.000 lei. Personalul din aparare beneficiaza de decont pentru servicii turistice, in aceeasi limita.

Se proroga sau suspenda mai multe legi (repatriere decedati, miere in scoli, legea SMURD, statut personal operativ, INVESTALIM, CONSTRUCTPLUS).

Se acorda indemnizatii pentru urmasii persoanelor persecutate in context istoric.

Masuri pentru invatamant

Invatamant preuniversitar (modificari Legea 198/2023):

Creste pragul minim de elevi pentru personalitate juridica (pana la 200) si se maresc efectivele de elevi in clasa (+4).

Transport gratuit pentru elevi care invata in alta localitate (acoperit de stat).

Bursele elevilor se mentin si pot fi cumulate cu altele.

Plata cu ora se va calcula echitabil, tinand cont de toate sporurile.

Reducere cu 2 ore/saptamana a activitatilor didactice pentru profesorii cu vechime mare/perfomanta.

Se acorda o prima de instalare (1 salariu minim) pentru cadrele didactice din mediul rural izolat.

2 ore/saptamana de pregatire remediala devin obligatorii in invatamantul primar.

Se aplica derogari temporare privind degrevarea normei pentru conducere si sindicate.

Invatamant superior (modificari Legea 199/2023):

Bursele doctoranzilor si ale romanilor de pretutindeni se acorda pe tot anul (in perioada activitatilor didactice).

Bursele studentilor din programele didactice vor fi egale cu salariul minim net.

Fondul de burse va reprezenta 10% din salariul minim net pe student/luna.

Norma didactica se creste la max. 18 ore/saptamana.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016