ec. Bogdan Herzog
Considerente generale
Ordinul nr. 222 din 8 februarie 2008 al Ministerului Economiei si Finantelor stabileste, la art. 2 alin. (1), obligatia contribuabililor care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate de a intocmi "dosarul preturilor de transfer".
Ordinul, care stabileste la un nivel destul de general si continutul acestui dosar, incearca pentru prima data sa clarifice un domeniu complex, dificil de abordat atat de catre contribuabil, cat si de catre organele fiscale competente.
Dificultatea analizei preturilor de transfer nu constituie numai o problema cu caracter national, ci si o problema la nivel european si global. O analiza profunda si corecta are nevoie de cateva elemente esentiale, dintre care se remarca urmatoarele:
- transparenta totala privind modul de organizare a grupului; Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
- transparenta totala a fluxurilor banesti in cadrul grupului;
- o prezentare detaliata a costurilor si a modului de formare a preturilor interne;
- o baza de date cu tranzactii similare atat in ceea ce priveste filialele apartinand aceleiasi companii, dar activand in tari diferite (de exemplu, tranzactiile intre Renault Romania si Renault Franta, prin comparatie cu cele dintre Renault Franta si Renault Turcia), cat si baze de date referitoare la tranzactii similare si modul de formare a preturilor in aceeasi tara intre contribuabili activand in aceeasi industrie, dar apartinand unor corporatii diferite (de exemplu, tranzactiile si modalitatile de formare a preturilor intre Renault Romania si Renault Franta, comparate cu relatia Ford Romania Ford Europe-Ford America).
De fapt ANAF, prin Ordinul nr. 222, cere atat organelor fiscale, cat si contribuabililor sa-si evalueze tranzactiile, propunandu-le doua metode clasice de evaluare:
- o metoda bazata pe costuri;
- o metoda bazata pe comparatii de piata.
Sarcina probei
Ordinul nr. 222 din 8 februarie 2008 impune contribuabililor care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer (art. 2 alin. (1)).
In cazul refuzului sau al prezentarii unui dosar incomplet (art. 3 alin. (1)), organele de control sunt imputernicite sa efectueze propria estimare a cuantumului preturilor de transfer (art. 3 alin. (2)).
Metoda pe care o vor folosi organele de control pentru propria estimare este specificata in Anexa nr. 3 la Ordin, si anume:
- identificarea a 3 tranzactii similare;
- calcularea unei medii aritmetice a acestora.
Aceasta abordare a ANAF ridica o serie de aspecte asupra carora merita sa atragem atentia:
1. In opinia noastra se incearca transferarea (partiala) catre contribuabil a obligatiei organului fiscal de a analiza situatiile financiare.
2. ?Burden of proof? (sarcina profei) este transferata partial inspre sfera contribuabilului care, printr-un dosar cat mai complet, trebuie sa convinga organul fiscal de justetea preturilor practicate.
3. Se acorda totusi contribuabilului dreptul de a nu prezenta un dosar de preturi de transfer, caz echivalat cu nejustificarea acestor preturi.
4. Prin modalitatea impusa organului fiscal - identificarea a 3 tranzactii similare si calcularea unei medii aritmetice - se acorda o greutate suplimentara metodei de evaluare bazate pe comparatii directe de piata.
Transferarea sarcinilor de control in sfera contribuabilului se manifesta in special prin obligatia atribuita acestuia de a prezenta in cadrul propriului dosar, pe langa prezentarea propriei politici de preturi, o sectiune distincta de analiza comparativa, cuprinzand inclusiv informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne (art. 1 alin. (2)).
Cu alte cuvinte, revenind la exemplul nostru anterior, pentru a prezenta un dosar complet, Renault Romania ar trebui sa prezinte nu numai tranzactiile similare efectuate de Renault in alte tari, ci si tranzactii similare ale concurentei, sa spunem Ford Romania. Este interesant de evaluat in ce masura poate un contribuabil sa fie obligat sa prezinte tranzactii similare efectuate de concurenta. Este obligat sa le cunoasca? Este obligat ca, in cazul in care nu are cunostinta de politicile de preturi de transfer practicate de concurenta, sa le estimeze? Ce se intampla daca preturile estimate pentru concurenta nu sunt cele reale?
Este el penalizabil fiscal pentru o estimare gresita a politicilor concurentei? Avem oare de-a face cu o abordare prin care Fiscul incearca sa transfere aceasta obligatie in sfera contribuabilului, avand in vedere dificultatea identificarii unor nereguli in preturile de transfer practicate de persoane afiliate?
Oricum, prin obligarea organului fiscal ca, in cazul refuzului prezentarii dosarului sau al unui dosar incomplet, sa prezinte propriile informatii comparabile, credem ca se reuseste mentinerea unui echilibru privind ?sarcina probei? si se cauta asigurarea obiectivitatii procesului.
In cazul propriei evaluari, organul fiscal trebuie sa prezinte ca argument contribuabilului trei tranzactii similare. Pastrand principiul de piata relevanta, aceste trei tranzactii se pot constitui in definitiv ca o valoroasa sursa de informatii referitoare la politicile concurentei pentru orice contribuabil supus controlului fiscal.
Model de organizare a unui dosar al preturilor de transfer
Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 222 specifica in mod clar continutul necesar al unui dosar al preturilor de transfer.
In cele ce urmeaza vom enumera sectiunile cerute de ANAF cu explicatii provenite din practica intalnita pe plan international, recomandari OECD 1 si IRS 2, precum si propriile noastre interpretari si recomandari vizavi de surse de informatii pentru analiza comparativa etc.
Sectiunea A - Informatii despre grup
Capitolul 1. Structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si datele financiare referitoare la acesta:
- o schema a participatiilor grupului, inclusiv o schema grafica a organizatiei;
- identificarea clara si actionariatul tuturor societatilor din grup care desfasoara operatiuni comerciale cu societatea afiliata din Romania.
Capitolul 2. Descrierea generala a activitatii grupului , strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent:
- istoria relevanta a contribuabilului;
- cadrul general economic in care isi desfasoara activitatea;
- planul de afaceri al grupului, in masura in care afecteaza relatiile dintre societatile afiliate;
- o descriere a procedurilor interne de control implementate de catre societatea afiliata. In general, marile companii multinationale au manuale interne de procedura in ceea ce priveste preturile de transfer;
- identificarea auditorului extern si intern;
- situatiile financiare din anii precedenti, bugetele propuse si realizate din anii precedenti, cauzele aparitiei abaterilor;
- bugetele previzionate pentru anul in curs;
- descrierea mediului de afaceri in care actioneaza contribuabilul;
- o descriere a activelor contribuabilului relevante in discutia despre preturi de transfer;
- explicatii privind fluxurile de capital si sursa de finantare, in cazul in care acestea provin din cadrul grupului.
Capitolul 3. Descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul:
- aplicarea principiului lungimii de brat (?arm's length?) in cadrul politicii de transfer a grupului;
- metodele traditionale;
P CUP - Comparable Uncontrolled Price (metoda preferata)
Metoda compara preturile dintr-o tranzactie controlata cu pretul dintr-o tranzactie necontrolata. Este metoda preferata in general, intrucat poate produce un rezultat transparent si obiectiv. Dificultatile in aplicarea ei apar din cauza dificultatii de a identifica tranzactii absolut comparabile in termeni de produse similare, cantitati si calitate similare, sezon, modalitati de vanzare, existenta unor licente etc.;
P se compara tranzactii ale aceleiasi companii X in relatia Romania - Franta cu X pe relatia Turcia - Franta);
P se compara tranzactiile unei companii X pe relatia Romania - Franta cu ale unei companii Y pe aceeasi relatie etc.
Concordanta cu principiul ?arm's length? se verifica scazand din pretul de vanzare marja de profit a distribuitorului. Corectitudinea acestei marje se verifica prin comparatia cu marja aplicata de companii independente in cazuri similare.
Exemplu:
pretul de piata - cheltuieli de vanzare - cheltuieli suplimentare = pret intercompanie (unde cheltuielile suplimentare includ administratie, achizitie, depozitare, amortizare, licente, dobanzi, taxe, profit net - aferente procesului de productie, intr-o marja prestabilita de companie, de exemplu 20-22% din pretul de cost. Profitul net este, de asemenea, prestabilit ca politica de companie la o marja, de exemplu, 3-5% din pretul intercompanie)
Exemplu:
cheltuieli cu materii prime si materiale + costuri de productie + laborator = cost price + ... % suplimentare = pret intercompanie (unde cheltuielile suplimentare si profitul net sunt definite ca si la punctul anterior)
- metode netraditionale:
Porneste de la principiul ca, pe termen lung, marjele nete aplicabile intr-o anumita industrie sunt similare.
Implica practic o comparatie intre indicatori financiari ai companiilor actionand in domenii similare.
Se considera ca, intr-un grup, profitul final se aloca intre diferitele componente, in functie de contributia economica adusa. Se apreciaza contributia relativa adusa de catre fiecare componenta a grupului. Alocarea se va face luand in considerare functiile indeplinite, riscurile asumate si resursele folosite de fiecare componenta.
Exemplu: marja bruta finala este impartita dupa un algoritm prestabilit:
Capitolul 4. Prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate din Uniunea Europeana:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor.
Propunem prezentarea politicii comerciale generale a grupului de firme, in corelatie cu capitolele 5 si 6 din aceeasi sectiune:
- se vor prezenta fluxurile comerciale si financiare;
- politica comerciala - perioada de facturare, termene de plata acordate persoanelor afiliate si neafiliate;
- ponderea persoanelor afiliate in total tranzactii in functie de tipul acestora. Exemplu: achizitie de materii prime (x% din total cu persoane afiliate etc.);
- este posibila si dezirabila inclusiv listarea sub forma unei baze de date de tipul:
Capitolul 5. Descrierea generala a functiilor indeplinite si a riscurilor asumate de catre persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul
precedent;
Exemplu:
pentru compania X:
Capitolul 6. Prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) si a redeventelor platite sau primite;
- se vor lista titlurile si brevetele implicate in calculul preturilor de transfer dintre contribuabilul roman si alte persoane afiliate.
Capitolul 7. Prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- lista exhaustiva cu acordurile de pret incheiate in avans.
Intr-un numar viitor:
Dosarul preturilor de transfer (partea a II-a) Sectiunea
B) Informatii despre contribuabil:
Capitolul 1. Prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate
Capitolul 2. Prezentarea analizei comparative
Capitolul 3. Prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri
Capitolul 4. Descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia
Capitolul 5. Descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil.
Note
1 OECD - Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations
2 IRS - Pacific Association of Tax Administrators (PATA) Transfer Pricing Documentation Package
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursaleInspectia fiscala se va derula dupa noi reguli. Noul raport de inspectie fiscala incheiat la persoane juridiceNou pe piata: Primul Ghid complet de fiscalitate internationalaZoom fiscal: DOSARUL PRETURILOR DE TRANSFER. Cine are obligatia intocmirii acestuia pana la 27 martie 2017?Lista contraventiilor care vor iesi de sub Legea preveniriiUltimele articole
CONTROALE MASIVE cu privire la DOSARUL PRETURILOR DE TRANSFER! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiLa multi ani de ziua contabilului! Pentru un 13 iulie de exceptie, ti-am pregatit cele mai tari oferte din anContribuabili mijlocii 2024. Lista contribuabili mijlocii si studii de caz utileDosar preturi transfer 2022: Termenul limita a fost prelungit pana pe 25 iunie pentru marii contribuabiliCodul FISCAL a fost modificat! Vezi ce reglementari au fost aduse impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microintreprinderilor si impozitului pe venitArticole similare
Erori contabile si fiscale datorate omisiunii de inregistrare si raportare a facturilor emise. Cum se corecteaza situatia?Este OFICIAL! A fost aprobat Programul national de digitalizare a microintreprinderilor si IMM-urilor. Firmele au la dispozitie peste 20 de activitati eligibileCreditarea e ingreunata de modificarile din contracteLegea 129/2019: Raportarea tranzactiilor in contractele de asociere in participatiune cu un furnizor de jocuri de norocSalariu cenzor care obtine venituri din pensii. Impozit si contributii datorate de societateUltimele articole
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.BLichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaImpozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabilePiata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariCe beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un anSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA