
Raportul Special
realizat de specialisti
Mai multe contraventii vor iesi de sub Legea prevenirii, astfel ca amenzile pentru nerespectarea lor vor fi aplicate direct firmelor si persoanelor fizice. Printre cele mai importante amintim nedepunerea la timp a declaratiilor fiscale, neinmanarea bonului fiscal sau nedepunerea in termen a unor chestionare.
In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 904/06.10.2023 a fost publicata H.G nr. 937/2023 pentru modificarea anexei nr. 1 la H.G. nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017.
Prin acest act normativ se abroga din anexa nr. 1 la H.G. nr. 33/2018 o serie de contraventii care pana la intrarea in vigoare a H. G. nr. 937/2023, intrau sub incidenta Legii prevenirii (respectiv pentru care se aplica in mod obligatoriu la prima abatere avertisment):
Este vorba, conform ANAF, despre urmatoarele:
contraventiile din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:
nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni;
neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in
legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei prevazute la art. 118 alin. (7), respectiv a obligatiei contribuabilul de a da, la finalizarea inspectiei fiscale, a unei declaratii scrise, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia fiscala;
nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute prin ordinul presedintelui A.N.A.F., precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului fiscal central in conditiile art. 108 alin. (2);
nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a pastra, precum si a obligatiei de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate in format electronic si a aplicatiilor informatice cu ajutorul carora le-a generat, potrivit art. 109 alin. (4);
nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit art. 59;
nerespectarea de catre persoana supusa verificarii situatiei fiscale personale a obligatiei de a depune declaratia de patrimoniu si de venituri, potrivit art.138 alin. (7);
efectuarea de operatiuni intracomunitare de catre persoanele care au obligatia inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari fara a fi inscrise, conform legii, in acest registru;
nedepunerea in termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la sosirea in Romania, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania, de catre persoanele obligate potrivit Codului fiscal;
nedepunerea in termenul de 45 de zile a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie de catre debitorul care a notificat organul fiscal potrivit art. 233 alin. (21);
nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate de normele din Codul fiscal privind taxa pe valoarea adaugata;
depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete.
contraventiile O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Enumeram unele dintre acestea:
emiterea bonului fiscal continand date eronate, altele decat cele prevazute la lit. c), sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1) sau alin. (2), dupa caz;
neinmanarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal si/sau neeliberarea facturii la solicitarea clientului;
neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiei de a afisa anuntul de atentionare prevazut la art. 1 alin. (11).
incalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (12) lit. a) -d);
nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a dispozitiilor art. 4 alin. (12) lit. e) sau f);
contraventiile din O.U.G. nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.
Enumeram unele dintre acestea:
utilizarea de catre unitatile prevazute la art. 1 a unor terminale de plata care nu sunt instalate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1);
nerespectarea prevederilor art. 2;
distrugerea, deteriorarea sau modificarea tehnica a terminalelor de plata care pot provoca inregistrari eronate sau pot genera fraude;
nerespectarea dispozitiilor art. 1 alin. (1), (3) si (8) referitoare la: -obligatia persoanelor juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, respectiv de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice; - obligatia operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publica si a institutiilor si autoritatilor publice de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor de debit, de credit sau preplatite, atat prin intermediul unui terminal POS, cat si prin aplicatii care faciliteaza acceptarea platilor electronice, respectiv de a accepta incasarea sumelor printr-un sistem electronic de plata la distanta/online.
refuzul persoanelor juridice prevazute la art. 1 alin. (3) de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit;
refuzul institutiilor prevazute la art. 1 alin. (4) de a implementa sistemul de acordare de avansuri in numerar pentru utilizatorii cardurilor de debit si cardurilor de credit;
lipsa afisarii semnului prevazut la art. 1 alin. (5) a informatiilor privind serviciul de acordare a avansurilor in numerar si a costurilor serviciului;
refuzul institutiilor acceptante de carduri de a instala terminale de plata in termenul prevazut la art. 2 alin. (1);
contraventiile din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
H.G. nr. 937/2023 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, respectiv incepand cu data de 5 noiembrie 2023.
Pentru consultarea noutatilor legislative puteti accesa site-ul www.anaf.ro, sectiunea Asistenta contribuabili/ Legislatie/ Buletin informativ fiscal.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Pozitia CNIPMMR privind introducerea contraventiilor pentru lipsa noilor aparate de marcatInregistrarea noilor case de marcat: Din 800.000 estimate, au fost puse in functiune sub 120.000 (date MFP)Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale - obligatoriu pentru romanii care lucreaza in afara. Specialistii ANAF ofera clarificari!MFP modifica LEGEA PREVENIRII: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatereANAF raspunde: Ce declaratii se depun in cazul in care se defecteaza casa de marcat?Ultimele articole
E-TVA: Amenzile care ar putea ajunge pana la 10.000 lei NU se aplica pana in ianuarie 2025Din 5 noiembrie 2023 contribuabilii NU vor mai primi avertisment, ci direct amenda, pentru anumite contraventii din Codul de Procedura FiscalaContribuabilii NU vor mai putea fi pasuiti! Mai multe contraventii fiscale vor fi SCOASE de sub LEGEA PREVENIRIIInspectorii ANAF nu primesc bonificatii pe baza rezultatelor activitatii desfasurateDGAF verifica dotarea cu aparate de marcat fiscale. Se anunta prapad pentru comercianti! Fiscul a aplicat deja sute de sanctiuni!Articole similare
Majorarea salariului minim la 1.900 de lei va fi adoptata in Guvern saptamana aceastaSe modifica termenul de radiere a faptelor din cazierul fiscalAmenzi de 6.000 lei pentru persoanele care folosesc in alte scopuri suma de 1.400 lei primita de la stat pentru plata facturilor la energieComunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor9 masuri noi ANAF. Controale in comertul online, liste cu firmele-fantoma si noua procedura de poprire conturiUltimele articole
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406RO e-Transport: 3 modificari importante introduse prin OUG 129/2024Noutati fiscale 2025. Care este regimul amenzilor in sistemul e-TVAModificari E-Transport: Va fi infiintat un registru electronic cu date despre sanctiunile aplicate prin OUG 41/2022Sfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA