Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

20-Mar-2025
3688
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor.

Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie.

Avem cazul urmator. Un contribuabil a primit o factura de la furnizor pe data de 15.03.2025 pe E-Factura. Factura este emisa cu data din Februarie 2025. Mai poate inregistra aceasta factura cu data emisa, Februarie 2025? Nu a transmis inca declaratiile aferente lunii Februarie.

Pana cand pot fi transmise facturile in E-Factura

Conform art. 10 alin. (7) din OUG 120/2021:
“(7) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.”

Facturi incarcate in SPV ANAF cu intarziere. Cu ce luna trebuie inregistrate in E-Factura

De asemenea, potrivit art. 6 din Legea contabilitatii 82/1991:
“(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.”

Asadar, termenul de transmitere a facturii in RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii. Astfel, chiar daca factura este incarcata in sistem in luna urmatoare, ea trebuie sa fie inregistrata/alocata lunii in care a fost emisa, intrucat data emiterii facturii este cea care conteaza pentru inregistrarile contabile, reprezentand data livrarii bunului sau data prestarii serviciului.

Am in vedere si prevederile art. 6 din Legea contabilitatii potrivit caruia orice operatiune economico-financiara trebuie consemnata in momentul efectuarii ei, bazandu-se pe documentul justificativ, adica factura emisa.



In concluzie, factura se inregistreaza in luna emiterii acesteia, nu in luna incarcarii in sistemul RO e-Factura. Aceasta abordare asigura conformitatea cu principiile contabile de recunoastere a veniturilor si cheltuielilor in perioada in care acestea sunt efectiv generate.

Refuz factura SPV ANAF

Cat timp avem la dispozitie de a refuza factura din momentul primirii in SPV a facturii de la partener? Care sunt pasii de urmat pentru a fi acoperiti in cazul unui control? 

La art. 4 alin. (7)-(10 ) din OUG 120/2021, se precizeaza ca :
(..)
(7) Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura conform procedurii prevazute la art. 3 alin. (4). Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.
(8) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
(10) Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.

Nu exista un termen in care sa comunicati furnizorului obiectiunile cu privire la factura trimisa in SPV, insa, apreciez ca trebuie sa transmiteti cat mai repede refuzul.

Prin urmare, se instiinteaza emitentul facturii si totodata se transmite un mesaj si prin SPV din care sa rezulte foarte clar obiectiunile cu privire la factura transmisa.

In acest sens, furnizorul trebuie sa corecteze factura conform prevederilor de la art. 330 din Codul fiscal.

Raspunsuri oferit in luna MARTIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici