Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura. ONG-urile au obligatia utilizarii sistemului incepand cu 1.07.2024?

04-Iun-2024
2154
E-Factura. ONG-urile au obligatia utilizarii sistemului incepand cu 1.07.2024?

ONG-urile au obligatia de a incarca facturile elecronice pentru plata, incepand cu 01.07.2024?



Un ONG face plati in baza avansurilor de trezorerie, alimentate pe cardul angajatilor in misiune si nu poate urmari in mod direct platile aferente proiectelor de la sediu, direct implicati fiind salariatii implicati in proiect. Are ONG-ul obligatia de a respecta prevederile E-Factura? Multumesc!

Utilizare E-Factura in cazul ONG-urilor – raspunsul specialistului: 

Conform art. LIX alin. (1) din Legea 296/2023 valabila pana la 30.06.2024:

"(1) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura."

Incepand cu 01.07.2024 valabile sunt prevederile OUG 120/2021 privind implementarea sistemului national E-factura, care la art. 2 alin. (1) stabileste ca:

"(1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:


b) operator economic - orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii;".

Totodata, art. 10 din OUG 120/2021 stabileste ca (incepand cu 01.07.2024):

"(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

Dupa cum se poate observa, legea 296/2023 leaga obligativitatea utilizarii sistemului national de facturare si transmitere a facturilor RO E-factura de statutul de persoana impozabila din perspectiva TVA, ONG-urilor nefacand exceptie de la definitia persoanei impozabile conform art. 269 din legea 227/2015 privind Codul fiscal, in timp ce OUG 120/2021 defineste operatorul economic ca fiind orice entitate care desfasoara o activitate economica.

Totusi, in opinia mea astfel cum rezulta din forma actuala a normei legale, in lipsa unei prevederi exprese care sa elimine de la obligatia utilizarii sistemului E-factura activitatea nepatrimoniala a asociatiilor/fundatiilr etc., pe relatia B2B ONG-ul are obligatia utilizarii sistemului national RO-E-factura independent de inregistrarea sa ca platitor de TVA sau nu, ea intrunind conditiile de "persoana impozabila" din perspectiva TVA atat pentru activitatea nepatrimoniala, cat si pentru cea economica.


Raspuns oferit in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016