Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturarea electronica pentru operatorii economici stabiliti in Romania

30-Mai-2024
1239
Facturarea electronica pentru operatorii economici stabiliti in Romania

ANAF a publicat recent, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la facturarea electronica pentru operatorii economici stabiliti in Romania.

I. Operatiuni in relatia B2G (livrari, prestari conform contractelor/subcontractelor intocmite in baza legislatiei privind achizitiile publice)

– facturarea electronica este obligatorie incepand cu 01.07.2022;
- incepand cu 11 noiembrie 2023, entitatile publice efectueaza plati din bugetul propriu numai daca facturile sunt emise si transmise/primite electronic. Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, si plata de dobanzi si penalitati de intarziere/majorari de intarziere, dupa caz, aplicabile veniturilor bugetare, pentru perioada de cand s-a produs prejudiciul/s-a efectuat plata si pana s-au recuperat sumele.

art. 5 lit. a), art. 131 OUG nr. 120/2021

NU se va putea achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii.

art. LVIII Legea nr. 296/2023

II. Alte operatiuni decat cele B2G ale operatorilor economici in relatia cu institutii publice

1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 - sistem de raportare
- este obligatorie raportarea facturilor in sistemul RO e-factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura;
- facturile emise vor fi transmise in format clasic catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura;
- termenul limita de transmitere: 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii (pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, respectiv data de 15 a lunii urmatoare livrarii/prestarii/ incasarii unui avans);
- netransmiterea in termenul limita a una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice se sanctioneaza incepand cu 1 iunie 2024 (nu se sanctioneaza in perioada 01.01.2024-31.05.2024):

  • contribuabili mari – amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei,
  • contribuabili mijlocii – amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei,
  • celelalte PJ, precum si PF - amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei.

art. LIX alin. (2), (5)-(8) Legea nr. 296/2023

Incepand cu 1 iulie 2024
- facturarea electronica este obligatorie;
- se aplica aceleasi reguli ca cele aplicabile pe relatia B2G.

art. 91 OUG nr. 120/2021

III. Operatiuni in relatia B2B:

1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 -sistem de raportare

- este obligatorie raportarea facturilor in sistemul RO e-factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura;
- facturile emise vor fi transmise in format clasic catre destinatari, conform prevederilor art. 319 din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura (caz in care exemplarul original va fi considerat .xml-ul cu sigiliul MFP);
- termenul limita de transmitere: 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii (pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, respectiv data de 15 a lunii urmatoare livrarii/prestarii/ incasarii unui avans);
- netransmiterea in termenul limita a una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice se sanctioneaza incepand cu 1 iunie 2024 (nu se sanctioneaza in perioada 01.01.2024-31.05.2024):

  • contribuabili mari – amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei,
  • contribuabili mijlocii – amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei,
  • celelalte pj, precum si pf - amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei

art. LIX alin. (1), (5)-(8) Legea nr. 296/2023

Incepand cu 1 iulie 2024
- facturarea electronica este obligatorie;
- termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii (pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, respectiv data de 15 a lunii urmatoare livrarii/prestarii/ incasarii unui avans);
- nu este necesara inscrierea in Registrul RO e-Factura;
- sanctiuni in cazul emitentilor:

  • nefacturarea electronica - amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii;
  • depasirea termenului limita pentru facturarea electronica:
-contribuabili mari – amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei,
-contribuabili mijlocii – amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei,
-celelalte pj, precum si pf - amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei

- sanctiuni in cazul destinatarilor:

  • primirea si inregistrarea facturii altfel decat electronic - amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii.

Art. 10, art. 132 art. OUG nr. 120/2021, art. 319 alin. (11) Cod Fiscal

NU se va putea achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii.

art. LVIII Legea nr. 296/2023

Observatii:

Facturarea electronica are loc intre persoane impozabile stabilite in Romania conform conform art. 266 alin. (2) din Codul Fiscal.

Facturarea electronica necesita necesita detinerea unei semnaturi electronice si a unui cont in aplicatia Spatiu Privat Virtual.

Facturarea electronica nu este obligatorie in cazul facturilor simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Codul fiscal;

art. 10 alin. (1) OUG nr. 120/2021, art. LIX alin. (4) Legea nr. 296/2023

Baza legala:

  • OUG nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 (...), cu modificarile si completarile ulterioare
  • Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare
  • Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016