Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

IMCA vs. Impozitul pe Profit: Cum se regularizeaza impozitele in 2025

08-Mai-2025
1329
IMCA vs. Impozitul pe Profit: Cum se regularizeaza impozitele in 2025

Incepand cu 2024, contribuabilii mari si mijlocii se confrunta cu aplicarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Aceasta noua obligatie fiscala aduce intrebari importante in randul contribuabililor privind recuperarea sumelor platite anticipat ca impozit pe profit, in special in cazul alternarii dintre cele doua regimuri de impunere.

Avem cazul urmator. Daca in trimestrul I firma a platit impozit pe profit, in trimestrul II platim IMCA, iar in trimestrul III impozit pe profit din nou, suma pentru plata IMCA se recupereaza ulterior? Adica se scade din impozitul pe profit de plata? Sau ramane definitiv plata la bugetul de stat?

Cand a fost introdus impozitul minim pe cifra de afaceri

Impozitul minim pe cifra de afaceri prevazut la art. 18 indice 1 din Codul fiscal, a fost introdus prin dispozitiile art. LIII din Legea nr. 296/2023 si art. LXVIII din OUG 115/2023.

Cine plateste impozit minim pe cifra de afaceri

 Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. 

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (3).

Cum se determina impozitul minim pe cifra de afaceri

Impozitul minim pe cifra de afaceri se determina astfel:

IMCA = 1% x (VT Vs I A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:

IMCA - impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;

VT = venituri totale; 

Vs = venituri care se scad din veniturile totale (veniturile neimpozabile, veniturile aferente costurilor stocurilor serviciilor in curs de executie, subventii, despagubiri etc.); 

I = valoarea achizitiei/productiei de active efectuata in anul de calcul; 

A = amortizarea contabila a activelor achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024.

Mai multe detalii despre impozitul minim pe cifra de afaceri, AICI»

Cum se poate plati anticipat impozitul

Asa cum se prevede la alin. (6) calculul platilor anticipate pentru trim. I - III se efectueaza conform dispozitiilor alin. (1) (5) ale aceluiasi articol. 

Adica prin compararea impozitului minim pe cifra de afaceri cu platile anticipate privind impozitul pe profit.

Conform art. 18 alin. (5) si (6) din Codul fiscal:

(5) In sensul prezentului articol, pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (1), impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, dupa caz, si NU se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

(6) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1)-(5) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea impozitului minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Comparatia se efectueaza astfel:

a) pentru trimestrul I, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;

b) pentru trimestrul II, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II;

c) pentru trimestrul III, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III.

Cum puteti compara IMCA cu impozitul pe profit

Asadar, pentru a efectua comparatia intre IMCA (impozit minim pe cifra de afaceri) si impozitul pe profit, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel:

  • din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, dupa caz;
  • nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

Cum functioneaza comparatia intre trimestre

In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat se compara IMCA cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Comparatia se efectueaza astfel:

a) pentru trimestrul I, IMCA se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;

b) pentru trimestrul II, IMCA se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrelor I si II;

c) pentru trimestrul III, IMCA se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrelor I, II si III.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016