Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchidere firma. Aspecte legale privind mijloacele fixe si TVA

26-Mai-2025
4153
Inchidere firma. Aspecte legale privind mijloacele fixe si TVA

Inchiderea unei societati firme implica o serie de pasi esentiali, in special in ceea ce priveste gestionarea bunurilor de inventar si a mijloacelor fixe. Aceasta procedura poate genera intrebari referitoare la cum trebuie tratate activele care nu au fost complet amortizate, ce se intampla cu TVA-ul aferent acestora si cum se poate realiza o vanzare corecta din punct de vedere fiscal, in special in conditiile schimbarii statutului de platitor de TVA.

In acest articol vom vedea care sunt procedurile corecte de casare a bunurilor, regimul de TVA aplicabil vanzarilor de mijloace fixe, si implicatiile legale asociate inchiderii unei SRL. Aceste informatii sunt vitale pentru a asigura o lichidare corecta si in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare, protejand astfel interesele financiare ale antreprenorilor.

Acestea sunt intrebarile la care vom vedea raspunsurile specialistului, in continuarea articolului:

1. Daca as dori sa inchid o societate cu raspundere limitata in care am obiecte de inventar a caror durata de functionare nu este terminata, cum procedez cu acestea? Trebuie sa le inregistrez la venituri cu valoarea aferenta perioadei cat mai trebuie sa functioneze pana cand pot fi casate?

2. Am achizitionat un mijloc fix in perioada in care societatea era neplatitoare de TVA. Intre timp, societatea a devenit platitoare de TVA. Daca vreau sa vand acest mijloc fix, exista vreo posibilitate de a fi vandut fara TVI

Ce sunt obiectivele de inventar

1. Obiectele de inventar sunt bunuri de natura stocurilor care:

a) sunt detinute si utilizate in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau in scopuri administrative;

b) au o valoare fiscala egala sau mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, respectiv 2.500 lei fara TVA;

c) sunt utilizate pentru o perioada mai mica de un an;

d) nu se amortizeaza.

Asadar, obiectele de inventar nu au o durata de functionare, cum este cazul mijloacelor fixe.

Ce se intampla cu obiectele de inventar in cazul lichidarii societatii

In cazul lichidarii societatii, obiectele de inventar date in utilizare pot fi casate, insa inainte de aceasta efectuati o inventariere a patrimoniului. Documentul care trebuie intocmit in cazul casarii obiectelor de inventar este Procesul verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale, indiferent de motivul pentru care acestea se caseaza (uzura fizica sau morala).

Daca obiectele de inventar sunt inca in stare de folosinta, in cazul casarii, societatea trebuie sa faca dovada ca le-a predat la un centru de colectare si reciclare. Documentul necesar este procesul verbal de predare-primire in cazul in care nu s-au incasat bani sau factura de vanzare pentru deseuri lemn, plastic sau fier in cazul in care s-au incasat bani pe acestea.

Cum se efectueaza casarea obiectelor de inventar

Casarea obiectelor de inventar se efectueaza in urma operatiunii de inventariere, pe baza propunerilor comisiei de inventariere intocmita conform ordinului nr. 2.861/2009.

Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv.

Ce formulare se vor intocmi si cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea din functiune a mijloacelor fixe

In baza hotararii acestora se va intocmi formularul „Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe de declasare a unor bunuri materiale“.

Casarea obiectelor de inventar se inregistreaza in contabilitate in baza unui proces verbal de casare, prin creditarea contului 8035.

Se impune ajustarea TVA pentru casarea stocurilor de obiecte?

In cazul casarii stocurilor de obiecte de inventar nu se impune ajustarea TVA dedusa la achizitia acestora, daca se face dovada distrugerii. Daca nu se procedeaza in acest fel, TVA dedusa la achizitie se ajusteaza potrivit prevederilor art. 305 al Codului fiscal.

In cazul lichidarii, puteti vinde obiectele de inventar catre asociat/ asociati, insa acestea fiind date in folosinta, mai intai se aduc in contul de stocuri (303) si apoi pot fi vandute.

Informatii utile despre contul 8035

Consider ca nu puteti descarca gestiunea creditand contul 8035, deoarece, potrivit O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu ajutorul contului 8035 „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta“ se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.

In debitul contului 8035 se inregistreaza valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta, iar in credit, aceleasi stocuri, in momentul scoaterii lor din folosinta (nu in momentul scoaterii din evidenta). Soldul contului reprezinta valoarea stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.

Monografie contabila obiecte de inventar

Cand le-ati dat in folosinta, ati inregistrat 603 = 303 si 8035 = -

La data lichidarii, obiectele nu mai sunt in folosinta, deci le reluati pe stoc in clasa 3 de conturi si inregistrati 303 = 603 si - = 8035.

Apoi le puteti vinde: 461 = 7583 si le scoateti din evidenta: 6583 = 303.

Potrivit art. 7 punctul 33 din Codul fiscal, valoarea de vanzare trebuie sa fie valoarea de piata: „principiul valorii de piata − atunci cand conditiile stabilite sau impuse in relatiile comerciale sau financiare intre doua persoane afiliate difera de acelea care ar fi existat intre persoane independente, orice profituri care in absenta conditiilor respective ar fi fost realizate de una dintre persoane, dar nu au fost realizate de aceasta din cauza conditiilor respective, pot fi incluse in profiturile acelei persoane si impozitate corespunzator“.

Ajustare TVA deductibila a stocurilor existente si a mijloacelor fixe

2. In momentul in care ati devenit platitor de TVA aveati dreptul la ajustarea TVA deductibila a stocurilor existente in evidentele contabile in acel moment, inclusiv a mijloacelor fixe.

Potrivit art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, prin normele metodologice se stabilesc regulile de inregistrare si ajustarile de efectuat in cazul modificarii regimului de taxa.

Conform pct. 83 alin. (11) din Norme, in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:

a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;

b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;

c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;

d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Unde se inscriu ajustarile efectuate

Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, conform pct. 83 alin. (12) din Norme.

Conform pct. 83 alin. (11) lit. b) din Norme, in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal.

Conform pct. 83 alin. (12)-(14) din Norme, ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

Pentru ajustarea taxei prevazute la alin. (11), persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 297-306 din Codul fiscal. Prin exceptie de la prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, factura pentru achizitii de bunuri/ servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.

Persoanele impozabile care trec de la regimul de scutire la cel de taxare au dreptul sau, dupa caz, obligatia de a efectua ajustarile de taxa prevazute la art. 270 alin. (4), art. 304, 305, 306 sau 332 din Codul fiscal, daca intervin evenimente care genereaza ajustarea taxei ulterior inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile, conform art. 316 din Codul fiscal.

Ce se intampla cu taxa deductibila aferenta bunurilor de capital

Conform art. 305 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a)-d), pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b).

Conform art. 305 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate, pentru bunurile de capital mentionate la alin. (2) lit. a), daca acestea au fost achizitionate sau fabricate dupa data aderarii.

Conform art. 305 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza in situatia in care un bun de capital al carui drept de deducere a fost integral sau partial limitat face obiectul oricarei operatiuni pentru care taxa este deductibila. In cazul unei livrari de bunuri, valoarea suplimentara a taxei de dedus se limiteaza la valoarea taxei colectate pentru livrarea bunului respectiv.

Conform art. 305 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal, in cazul trecerii persoanei impozabile de la regimul de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 la regimul normal de taxare, ajustarea deducerii se face o singura data pentru intreaga perioada de ajustare ramasa, incluzand anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare.

Concluzie

Aveati dreptul sa ajustati taxa prin includerea acesteia in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Deci puteti ajusta in favoarea dvs. TVA aferenta achizitiilor de mijloace fixe, stabilite pe baza de inventariere pe perioada de ajustare de 5 ani si altor bunuri existente in stoc pentru care ati platit TVA.

In cazul vanzarii mijloacelor fixe, deoarece sunteti platitor de TVA, va trebui sa le vindeti cu TVA. Daca le vindeti catre persoane afiliate (asociati), atunci trebuie sa le vindeti la valoarea de piata.

Raspuns oferit de Gina Popescu in Revista de Fiscalitate si Control Fiscal. Lucrarea prezinta tot ce este relevant in domeniul fiscal-contabil, dar face acest lucru intr-o maniera foarte eficienta, fiind conceputa sa va informeze cu efort minim. Din acest motiv, cele 2 editii bilunare ofera doar acele noutati, comentarii, studii de caz si exemple practice care conteaza cu adevarat si care va ajuta sa ramaneti permanent un profesionist bine ancorat in realitatile meseriei dvs. Detalii AICI»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformare

    • Notificarea de conformare emisa de ANAF reprezinta un instrument prin care contribuabilii sunt informati cu privire la eventuale neconcordante intre declaratiile fiscale depuse si datele disponibile la autoritatea fiscala. Raspunsul la aceasta notificare este esential pentru clarificarea situatiilor semnalate si evitarea unor masuri administrative ulterioare. In continuarea articolului vom vedea un exemplu de situatie practica si modul de formulare a unui raspuns corespunzator. Avem acest caz....» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016