Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare plus de inventar. Implicatii fiscale

23-Oct-2019
5888

"In urma unui control din luna martie al ANAF s-a constatat o diferenta de inventar si un plus de inventar pe care ANAF l-a confiscat de la societatea asupra careia s-a realizat controlul. Inspectorii nu au compensat diferentele, ci au obligat firma ca pentru minus sa colecteze TVA si sa evidentieze cheltuiala nedeductibila. Pentru plus, ANAF a solicitat ca SRL-ul verificat sa il cumpere. SRL-ul a refuzat si s-a intocmit un PV de custodie. In cursul lunii septembrie, ANAF a venit si a ridicat marfa. Ce obligatii are SRL-ul in legatura cu PV de plus la inventar? Se inregistreaza? Daca da, care sunt inregistrarile contabile si implicatiile fiscale ale inregistrarii plusului si ale descarcarii marfii la ridicare?"

In cele ce urmeaza, vom vedea cum trebuie trata o astfel de situatie, cu respectarea legislatiei fiscale in vigoare. Iata ce spune specialistul nostru:

Potrivit prevederilor de la pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009, la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.

Documentul justificativ este lista de inventariere. Conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, lista de inventariere serveste si ca document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor/depozitelor si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate cu ocazia inventariere.



Suplimentar, daca procedurile interne prevad acest lucru, se poate intocmi si o nota de receptie si constatare de diferente (NIR) pentru incarcarea in gestiune la pret de inregistrare a plusului de inventar.

Pentru inregistarea in contabilitate a plusului de inventar se va tine cont de prevederile pct. 75 alin. 1 lit. d si alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, conform carora bunurile constatate in plus la inventariere se evalueaza la valoarea justa care se determina dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati. Pentru a se evita cheltuielile nejustificate cu evaluarea in raport de natura si cantitatea acestor bunuri este recomandabil ca valoarea justa sa fie stabilita intern, prin raportare la o valoare (aproximativa) de piata pentru bunuri similare (oferte pe internet, preturi de la furnizor pentru produse similare etc.).

In contabilitate, conform functiunii conturilor din O.M.F.P. nr. 1802/2014, plusurile de inventar se inregistreaza prin formula contabila 371 „Marfuri" = 607 „Cheltuieli privind marfurile" sau 607 = 371, in rosu, in functie de politica contabila si programul informatic utilizat.

In opinia mea, nu poate exista un plus la inventar decat in cele doua situatii (fie nu ati descarcat corect gestiunea, fie ati primit produse cu titlu gratuit). Deci, in vederea stabilirii tratamentului contabil corect, se vor avea in vedere continutul economic al operatiunilor, cu respectarea principiilor, bazelor, regulilor si politicilor contabile permise de reglementarea contabila aplicabila.

De aceea consider ca un plus la inventar poate fi rezultatul unei descarcari a gestiunii eronate, caz in care plusul la inventar este contabilizat ca un minus de iesiri:
607 = 371 (suma cu minus).

Daca plusul la inventar este generat de inregistrarea eronata a intrarilor, acesta poate fi contabilizat ca un plus la intrari:
371 = 758 (suma cu plus). 

Din punctul de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi. In consecinta acestea nu se inregistreaza in Jurnalul de vanzari.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare plus de inventar. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 2.25 din 4 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MMPS modifica modelul unor documente pentru acordarea indemnizatiilor de sprijin Covid-19 (Ordinul nr. 1017/2020)
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 474 din 4.06.2020, a fost publicat Ordinul nr. 1017/2880/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului culturii nr. 743/2.802/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020. Actul normativ a intrat in vigoare la data de 04.06.2020 si prevede modificarea modelului si continutului unor formulare necesare acordarii indemnizatiilor...» citeste mai departe aici

  • Noi masuri aplicabile beneficiarilor programelor nationale de sprijin acordate de MEEMA ( Ordinul 1802/2020)
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 467 din 04.06.2020 a fost publicat Ordinul nr. 1802/2020 privind unele masuri aplicabile beneficiarilor programelor nationale gestionate de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri. Actul normativ a intrat in vigoare in data de 4 iunie 2020 si prevede luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de alerta in privinta dispozitiilor legale incidente in perioada starii de alerta pentru clauzele contractelor incheiate cu...» citeste mai departe aici

  • Depasirea perioadei aferenta rezidentei. Obligatii declarative si fiscale
    • Avem urmatoarea situatie pentru un salariat roman, angajat al societatii din Romania si aflat in delegatie la firma mama din Germania: Din iunie 2019 pana in 31.05.2020 are un numar de zile petrecute pe teritoriul altei tari (respectiv Germania) mai mare de 183 zile, dar in anul 2020 (ian-mai) numarul de zile este mai mic de 183 zile. Acest fapt se datoreaza si faptului ca din cauza situatiei cu Covid18 nu a mai putut parasi teritoriul Germaniei. Salariul este platit de firma din Romania pentru...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de rezidenta fiscala. Conventia de evitare a dublei impuneri. Studiu de caz
    • Compania noastra are incheiate 2 contracte cu persoane impozabile rezidente in Belgia, pentru servicii de management, respectiv servicii de intermediere export tara in afara zonei UE. In 2019 am solicitat celor 2 parteneri Certificatul de rezidenta fiscala pentru anul 2019, astfel incat platile ce vor fi fost facute catre acestia sa fie efectuate fara retinerea impozitului pe venit. Astfel, am primit certificatele respective, insa: 1) pentru serviciile de management: se mentioneaza in mod...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016