Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plus la inventar. Implicatii fiscale si exemple de monografii contabile

04-Feb-2025
45160
Plus la inventar. Implicatii fiscale si exemple de monografii contabile

Plusul la inventar reprezinta diferenta pozitiva constatata in urma unui inventar, atunci cand stocurile reale de bunuri, materiale sau bani sunt mai mari decat cele inregistrate in evidentele contabile. Acesta poate aparea din diverse motive, cum ar fi erori de inregistrare, aprovizionari neevidentiate corect, pierderi neinregistrate anterior sau chiar gasirea unor bunuri considerate lipsa. Vom prezenta in acest articol cum se inregistreaza in contabilitate plusul la inventar, oferind atat informatii teoretice, cat si exemple de monografii contabile.

Plusul la inventar: aspecte fiscale si contabile importante

In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii.

Iata ce trebuie sa stie companiile despre procesul de inventariere si plusurile la inventar:

1. Documente justificative pentru plusurile de inventar. Conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, lista de inventariere serveste si ca document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor/depozitelor si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate cu ocazia inventariere. De asemenea, rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal. 

Citeste si: Registrul inventar PFA. Completare si MODEL

2. Explicatii scrise, analizarea si solutinarea plusului la inventar. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile identificate la bunuri, precum si pentru pagubele cauzate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte motive, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele responsabile de gestionarea bunurilor si de urmarirea incasarii creantelor.

Aceasta analizeaza natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si a plusurilor, si propune solutii pentru regularizarea diferentelor dintre evidentele contabile si situatia reala constatata in urma inventarierii.

3. Cauze pentru plusul la inventar. Un plus de marfa la inventariere poate proveni, in general, din urmatoarele cauze:
  • Din descarcarea eronata a gestiunii la vanzarea marfurilor 
  • Din nereceptionarea corecta a intrarilor 
  • Din nereceptionarea unor bunuri primite cu titlu gratuit 

Manualul de Inventariere - Ghidul prezinta noua procedura de inventariere si setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti!

Cum se inregistreaza bunurile constatate plus la inventariere

Conform prevederilor de la pct. 75 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, bunurile constatate plus la inventariere se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea justa. 

Valoarea justa se substituie costului de achizitie.

Tratamentul plusurilor si minusurilor constatate cu ocazia inventarierii patrimoniului vor fi tratate si din punct de vedere al deductibilitatii si incidentei asupra TVA conform prevederilor Legii nr. 227/2015 si H.G. nr. 1/2016 privind Codul fiscal si Normele sale metodologice de aplicare, cu toate modificarile si completarile lor ulterioare. 

Acest lucru inseamna ca, daca se constata ca valoarea de inventar este mai mare decat valoarea din contabilitate, in listele de inventariere se inscriu valorile din contabilitate iar daca valoarea de inventar este mai mica decat valoarea din contabilitate, in lista de inventariere corespunzatoare se inscrie valoarea de inventar. 

Din punct de vedere al TVA, nu sunt implicatii fiscale, deoarece plusurile de inventar nu sunt considerate consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi. Prin urmare, acestea nu se inregistreaza in Jurnalul de vanzari. Plusul de inventar nu genereaza o ajustare a taxei pe valoare adaugata (art. 304 din Codul fiscal) si nici o livrare catre sine (art. 270 alin. (4) din Codul fiscal). 

In ceea ce priveste inregistrarile in contabilitate:


1. Daca luam ca exemplu stocurile de marfuri, conform functiunii conturilor din O.M.F.P. nr. 1802/2014, plusurile de inventar se inregistreaza prin formula contabila 371 „Marfuri" = 607 „Cheltuieli privind marfurile" sau 607 = 371, in rosu, in functie de politica contabila si programul informatic utilizat.

a) In cazul in care plusul la inventar este rezultatul unei descarcari a gestiunii eronate, plusul este contabilizat ca un minus de iesiri, inregistrarea in contabilitate este:
607 = 371 (suma cu minus). 

b) Daca plusul la inventar este generat de inregistrarea eronata a intrarilor, acesta poate fi contabilizat ca un plus la intrari:
371 = 607 (suma cu plus).

2. Daca luam ca exemplu stocurile de produse, potrivit reglementarilor contabile, in debitul contului de produse (de exemplu 345 „Produse finite” sau 347 „Produse agricole”) se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a produselor intrate in gestiune si plusurile la inventar, in contrapartida cu 711 „Venituri aferente costurilor stocurilor de produse”. 

Astfel, plusul la inventar este contabilizat ca un minus de iesiri:
711= 345 (suma cu minus)

Daca plusul la inventar este generat de inregistrarea eronata a intrarilor, acesta poate fi contabilizat ca un plus la intrari: 
345=711 

In vederea stabilirii corecte a tratamentului contabil, se vor avea in vedere continutul economic al operatiunilor, cu respectarea principiilor, bazelor, regulilor si politicilor contabile permise de reglementarea contabila aplicabila.

Studiu de caz util in cazul plusului de inventar

Va prezentam mai jos un studiu de caz util cu tratamentul fiscal-contabil al plusurilor la inventar. Solutia este oferita de specialistii de la portalcontabilitate.ro

Plusuri la inventar produse expirate. Tratament contabil si fiscal


Intrebare: 
In urma inventarului la o firma platitoare de tva cu codul CAEN "Comert cu ridicata nespecializat" s-au gasit si produse expirate (in principiu produse de laborator plastic, nu este vorba de medicamente ci in mare parte consumabile). Aceste produse se doresc a fi date ca mostre catre clienti (spitale) pratic cu o valoare 0, insa in contabilitate pretul este cel de achizitie.

Care este documentul prin care se pot scoate aceste produse din gestiune avand in vedere ca sunt expirate (ele fiind inregistrate ca marfa in gestiune) si date clientilor ca mostre, la ce valoare se pot scoate? S-au gasit si produse care nu sunt inregistrate in gestiune (mentionez ca in anii anteriori nu s-a facut corect inventarul), iar aceste produse se doresc a fi inregistrate in gestiune, insa nu stiu pe baza carui document si la ce valoare si date apoi gratis ca mostre catre clienti. Care este monografia contabila?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Ian 2024 

In primul rand, comisia de inventariere ar trebui sa evidentieze aceste bunuri pe o lista separata, cu mentiunea ,,produse degradate calitativ (expirate)’’ si sa propuna valorificarea acestora catre spitale, ca mostre (valoare de vanzare 0). Lista trebuie inaintata conducerii societatii si aprobata de catre aceasta.

Pentru bunurile acordate gratuit pentru stimulare a vanzarilor trebuie intocmit un aviz de insotire in care se evidentiaza;
  • numele si prenumele cumparatorului, inclusiv datele de identificare ale acestuia;
  • cantitatea,valoarea si descrierea fiecarui bun acordat;
  • mentiunea "Nu se factureaza! stimulare a vanzarilor conform Regulament nr. /data "

Acest document justificativ confirma predarea bunului de catre vanzator si primirea acestuia de catre cumparator/beneficiar. Pe baza acestui aviz se efectueaza:
  • descarcarea de gestiune;
  • inregistrarea cheltuielilor de promovare/stimulare a vanzarilor.

Din punct de vedere contabil, valoarea produselor acordate in cadrul campaniei de promovare si stimulare a vanzarilor reprezinta o cheltuiala pentru vanzator fapt pentru care se inregistreaza in debitul contului 623 Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate in conturi sintetice de gradul 2 (6232. Cheltuieli de reclama si publicitate).

Articolul contabil aferent utilizarii lor in scop promotional este:
6232. Cheltuieli de reclama si publicitate = 371 valoare de achizitie

Tratament fiscal
Impozit pe profit
Sunt cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal

Conform pct 13 din NM de aplicare a art 25 alin 1 din Codul fiscal:
13. (1) In aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
TVA

Nu se impune ajustarea TVA deduse la achizitie.

Potrivit art 270 alin 8 lit b din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri, in sens TVA:
b) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin normele metodologice

Conform pct 7 alin 10 din NM de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.

Referitor la plusurile constatate cu ocazia inventarierii

In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
(....)

Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.

Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.

Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.

Conform prevederilor de la pct. 75 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:
"75. _
(1) La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;
c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.

In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa se substituie costului de achizitie.
(2) Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii.In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre evaluatori autorizati, potrivit legii."

Prin urmare, in baza procesului verbal al comisiei de inventariere, plusurile la inventarierea patrimoniului, se inregistreaza in contabilitate, pe seama contului 7588 “Alte venituri din exploatare”, la valoarea justa.

Nota contabila:
371 = 7588 pret evaluare (valoare justa) 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016