Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare plus de inventar. Implicatii fiscale

23-Oct-2019
15314

"In urma unui control din luna martie al ANAF s-a constatat o diferenta de inventar si un plus de inventar pe care ANAF l-a confiscat de la societatea asupra careia s-a realizat controlul. Inspectorii nu au compensat diferentele, ci au obligat firma ca pentru minus sa colecteze TVA si sa evidentieze cheltuiala nedeductibila. Pentru plus, ANAF a solicitat ca SRL-ul verificat sa il cumpere. SRL-ul a refuzat si s-a intocmit un PV de custodie. In cursul lunii septembrie, ANAF a venit si a ridicat marfa. Ce obligatii are SRL-ul in legatura cu PV de plus la inventar? Se inregistreaza? Daca da, care sunt inregistrarile contabile si implicatiile fiscale ale inregistrarii plusului si ale descarcarii marfii la ridicare?"

In cele ce urmeaza, vom vedea cum trebuie trata o astfel de situatie, cu respectarea legislatiei fiscale in vigoare. Iata ce spune specialistul nostru:

Potrivit prevederilor de la pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Conform O.M.F.P. nr. 2.861/2009, la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.

Documentul justificativ este lista de inventariere. Conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, lista de inventariere serveste si ca document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor/depozitelor si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate cu ocazia inventariere.



Suplimentar, daca procedurile interne prevad acest lucru, se poate intocmi si o nota de receptie si constatare de diferente (NIR) pentru incarcarea in gestiune la pret de inregistrare a plusului de inventar.

Pentru inregistarea in contabilitate a plusului de inventar se va tine cont de prevederile pct. 75 alin. 1 lit. d si alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, conform carora bunurile constatate in plus la inventariere se evalueaza la valoarea justa care se determina dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati. Pentru a se evita cheltuielile nejustificate cu evaluarea in raport de natura si cantitatea acestor bunuri este recomandabil ca valoarea justa sa fie stabilita intern, prin raportare la o valoare (aproximativa) de piata pentru bunuri similare (oferte pe internet, preturi de la furnizor pentru produse similare etc.).

In contabilitate, conform functiunii conturilor din O.M.F.P. nr. 1802/2014, plusurile de inventar se inregistreaza prin formula contabila 371 „Marfuri" = 607 „Cheltuieli privind marfurile" sau 607 = 371, in rosu, in functie de politica contabila si programul informatic utilizat.

In opinia mea, nu poate exista un plus la inventar decat in cele doua situatii (fie nu ati descarcat corect gestiunea, fie ati primit produse cu titlu gratuit). Deci, in vederea stabilirii tratamentului contabil corect, se vor avea in vedere continutul economic al operatiunilor, cu respectarea principiilor, bazelor, regulilor si politicilor contabile permise de reglementarea contabila aplicabila.

De aceea consider ca un plus la inventar poate fi rezultatul unei descarcari a gestiunii eronate, caz in care plusul la inventar este contabilizat ca un minus de iesiri:
607 = 371 (suma cu minus).

Daca plusul la inventar este generat de inregistrarea eronata a intrarilor, acesta poate fi contabilizat ca un plus la intrari:
371 = 758 (suma cu plus). 

Din punctul de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi. In consecinta acestea nu se inregistreaza in Jurnalul de vanzari.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare plus de inventar. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 2.64 din 7 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • ANAF a modificat Nomenclatorul obligatiilor fiscale. Se abroga prevederile legale prin care a fost instituita taxa pe activele financiare
    • Ordinul nr. 551/2021 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 377 din 12 aprilie 2021. Articol initial: ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordin privind modificarea Anexei la OPANAF nr. 1612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul...» citeste mai departe aici

  • Contribuabili care au OBLIGATIA completarii Registrului de Evidenta Fiscala in 2021
    • Stiti ca sunteti obligat sa completati si sa pastrati permanent la sediul dvs. Registrul de Evidenta Fiscala (REF)? Un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice privind venitul realizat din Romania. Problema este ca, asa cum se intampla in cazul oricarei noutati...» citeste mai departe aici

  • Cum se inregistreaza in contabilitate plata impozitului pe cladiri si terenuri
    • Am platit impozitul pentru cladiri si terenuri la primarie. Aceasta cheltuiala o evidentiez in luna platii integral sau in fiecare luna 1/12 din valoare? Cu stima! Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu: Plata impozitului pe cladiri si terenuri este reglementata de Codul fiscal la art. 462 si 467. Ambele impozite datorate organelor locale se platesc anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv. In mod expres se prevede ca pentru plata cu anticipatie a...» citeste mai departe aici

  • Acte normative cu incidenta in materie fiscala publicate in M. Oficial in perioada 5-9 aprilie
    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, buletinul informativ nr. 10 din 13 aprilie 2021 care contine actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 5-9 aprilie 2021. Acte normative: 1. Legea nr. 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016