Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Marfuri constatate minus la inventar. Compensare regim fiscal

10-Oct-2012
21652
Vom analiza, prin randurile urmatoare, situatia unei societati care constat unele diferente in plus si unele in minus la sfarsitul inventarierii patrimoniului la sfarsit de an. Vom vedea in ce masura se poate compensa valoric + si cu - pentru a colecta TVA doar la diferentele in minus.

Raspuns:

Conform Normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009 , la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.


Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii si servesc pentru uz intern in cadrul entitatilor respective.

Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate. In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a diferentei in plus. Aceasta eliminare se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.

In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitatii care depaseste totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, respectiv:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme;
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;

Codul fiscal nu prevede posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate si colectarii TVA asupra diferentei rezultate. Bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la art. 128 alin. (8) lit. a)-c) sunt asimilate unei livrari de bunuri efectuata cu plata. Societatea efectueaza o livrare de bunuri catre sine pentru care are obligatia de a emite o autofactura, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia. Pentru marfurile constatate lipsa din gestiune, in conformitate cu prevederile art. 137 lit. c) din Codul fiscal baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.

In ceea ce priveste impozitul pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.

Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, in masura in care acestea se gasesc situate in zone declarate, potrivit prevederilor legale speciale pentru fiecare domeniu, afectate de calamitati naturale sau de alte cauze de forta majora. Totodata, sunt considerate deductibile si cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse de epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi. Fenomenele sociale sau economice, conjuncturile externe si in caz de razboi sunt cele prevazute de Legea privind rezervele de stat nr. 82/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Daca marfurile constatate lipsa din gestiune nu au fost asigurate cheltuilile inregistrate la scoaterea acestora din gestiune nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal .

Inregistrari contabile:

1. Marfuri constatate minus la inventar:

607 .analitic = 371
"Cheltuieli privind marfurile" " Marfuri"

635 = 4427
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe" " Tva colectata"

2. Marfuri constatate plus la inventar:


371 = 607
" Marfuri" "Cheltuieli privind marfurile"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Hotarare AGA dividende si reglementari cheie

    • Distribuirea dividendelor se face pe baza Hotararii Adunarii Generale a Actionarilor (AGA). Aceasta hotarare se emite in conformitate cu reglementarile legale si statutul companiei, fiind un pas crucial in procesul de remunerare a actionarilor. In articolul de fata, vom prezenta modelul unei hotarari AGA pentru distribuirea dividendelor si vom oferi cateva aspecte cheie de luat in considerare in ceea ce priveste dividendele.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016