Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Pentru reevaluarea imobilizarilor corporale, sunt necesare doua rapoarte de evaluare, incepand cu anul 2016:
Din punct de vedere contabil, reevaluarea imobilizarilor corporale este o derogare de la regula generala respectiv evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, asa dupa cum se mentioneaza la pct. 99 alin.(1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, dispozitii care prevad ca entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii, conform punctului 102 din OMFP 1802/2014.
Conform punctului 106 alin. (1) din OMFP 1802/2014, reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului.Daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile, se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate.
In plus, reevaluarea in scop contabil are tratament diferit si in sensul in care, conform punctului 105 alin. (1) din OMFP 1802/2014, elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Examen Consultant Fiscal 2024
Deci reevaluarea mijloacelor fixe nu mai este obligatorie din punct de vedere contabil. Fiind vorba despre o politica contabila, tine exclusiv de dumneavoastra daca o aplicati, o mentineti sau o schimbati.
Punctul 62 din OMFP 1802/2014 permite modificarea politicilor contabile, la initiativa entitatii, cu justificarea acestei decizii si prezentarea acestei justificari in Notele explicative la Situatiile financiare.
In concluzie, prin politicile contabile societatea opteaza pentru reflectarea in contabilitate a cladirilor la valoarea reevaluata si decide pragul de semnificatie pentru diferenta de reevaluare concomitent cu inregistrarea rapoartelor in contabilitate. Obligatia inregistrarii raportului este data de politicile contabile, iar politicile contabile pot fi modificate in sensul trecerii de la metoda reevaluarii la metoda costului.
Reevaluarea in scop fiscal nu se inregistreaza in evidenta contabila, aceasta fiind diferita de cea contabila. Conform prevederilor art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:
Potrivit art. 460 alin. (6), valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta.
Potrivit prevederilor pct. 39 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare, rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta si nu se inregistreaza in evidentele contabile.
Obligatia reevaluarii, din punct de vedere fiscal, se considera indeplinita si daca raportul de evaluare nu este inregistrat in contabilitate.
In cazul in care in urma inspectiei fiscale, prin dispozitia de masuri s-a dispus inregistrarea contabila si fiscala a cladirii post-trafo, societatea trebuie sa intocmeasca doua rapoarte de evaluare: unul cu scop fiscal si altul cu scop contabil.
Monografie contabila de inregistrare nu poate fi alta decat evidentierea unui plus de inventar, fara a se colecta TVA:
21X = 4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” .
Pe masura inregistrarii amortizarii se fac urmatoarele inregistrari:
6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” = 281X “Amortizari privind imobilizarile corporale” si
4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” = 7584 “Venituri din subventii pentru investitii”.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Codul de procedura fiscala s-a modificat. Vezi OANAF nr. 378 din 2013!Corectare de catre furnizor a facturii emise cu informatii incompleteProceduri declarare contribuabili inactivi. Ce prevederi instituie OpANAF 3846/2015?Consiliul pentru IMM-uri nu sustine cresterea penalitatilor pentru obligatiile fiscale nedeclarateEvaziune in domeniul comertului cu zaharUltimele articole
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustProcedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVAInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalArticole similare
Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?Aspecte fiscale de care trebuie tinut cont pentru ca acordarea diurnei sa fie valabila. MONOGRAFIE CONTABILALichidare microintreprindere. Inventariere si evaluare patrimoniu societate: MONOGRAFIE CONTABILATransportul salariatilor la si de la locul de munca, decontare partialaMONOGRAFIE CONTABILA necesara in cazul vanzarii de autoturisme pentru care s-a limitat dreptul de deducere a TVAUltimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineProsumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiMonografii contabile 2024. Cum se elaboreaza corect o monografie si un exemplu concretVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utile3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZArticole similare
Cesiune de creante versus cesiune de contract. Se colecteaza TVA la cesiunea contractului?Prestarea de servicii in mod gratuit in cadrul actiunilor de protocol. Problema colectarii TVADeclin al executiei bugetare: cu 1,291 miliarde de lei in scadere in martie 2014Marfuri constatate minus la inventar. Compensare regim fiscalTransfer active. Cum derulam corect operatiunea?Ultimele articole
Control fiscal pe TVA: ANAF verifica toate firmele care NU aplica corect legeaPresedintele Consiliului Fiscal: Am construi cate o autostrada anual daca am colecta TVA cat bulgariiSold cont 4582. Cum procedam la inchidere sold?Impozit drepturi de autor. Cum tratam cheltuielile in favoarea persoanei nerezidente?Achizitie teren si incasare avans in anii trecuti. Cum colectam corect TVA in 2013?Sfaturi de la experti
Primire sponsorizare in valuta
Intrebare: Un ONG primeste o sponsorizare din partea unei persoane fizice cu domiciliul in Romania. Este corect ca plata sponsorizarii sa se faca in valuta, prin virament bancar, din contul persoanei fizice deschis in valuta in contul ONG,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O firma platitoare de impozit pe profit are vanzare catre un tert care in decursul lunii septembrie devine inactiv. Cum tratez din punct de vedere fiscal vanzarea catre acel tert dupa ce a adevenit inactiv, intrucat factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA