Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Diferente stabilite in urma unei inspectii fiscale. Reevaluarea imobilizarilor corporale

05-Iun-2019
1323


"In urma unei inspectii fiscale se constata ca o cladire veche de peste 20 ani (cladire-post trafo) nu a fost inregistrata in contabilitate. La cererea inspectorilor s-a facut un raport de evaluare pentru impozitare si s-au lasat masuri pentru inregistrarea postului trafo in contabilitate. Intrebarea noastra este daca valoarea data prin raportul de evaluare pentru impozitare poate fi si valoarea justa cu care sa o inregistram in contabilitate (sau trebuie si raport de evaluare pentru contabilitate la valoarea justa) si care este monografia contabila de inregistrare (se considera plus de inventar si se colecteaza TVA sau se considera intrare de cladire noua si se colecteaza TVA?) Mentionam ca suntem platitori de impozit pe profit si suntem inregistrati in scopuri de TVA". ACesta este cazul prezentat de cititorul nostru, la care va oferi raspuns unul dintre expertii nostri contabili. 

Raspunsul specialistului

Pentru reevaluarea imobilizarilor corporale, sunt necesare doua rapoarte de evaluare, incepand cu anul 2016:

  •  unul pentru stabilirea valorii juste din contabilitate
  •  unul pentru stabilirea valorii fiscale in vederea determinarii impozitului pe cladiri

 
Din punct de vedere contabil, reevaluarea imobilizarilor corporale este o derogare de la regula generala respectiv evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, asa dupa cum se mentioneaza la pct. 99 alin.(1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, dispozitii care prevad ca entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu. 

Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii, conform punctului 102 din OMFP 1802/2014.

Conform punctului 106 alin. (1) din OMFP 1802/2014, reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului.Daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile, se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate. 

In plus, reevaluarea in scop contabil are tratament diferit si in sensul in care, conform punctului 105 alin. (1) din OMFP 1802/2014, elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.

Deci reevaluarea mijloacelor fixe nu mai este obligatorie din punct de vedere contabil. Fiind vorba despre o politica contabila, tine exclusiv de dumneavoastra daca o aplicati, o mentineti sau o schimbati.

Punctul 62 din OMFP 1802/2014 permite modificarea politicilor contabile, la initiativa entitatii, cu justificarea acestei decizii si prezentarea acestei justificari in Notele explicative la Situatiile financiare.

In concluzie, prin politicile contabile societatea opteaza pentru reflectarea in contabilitate a cladirilor la valoarea reevaluata si decide pragul de semnificatie pentru diferenta de reevaluare concomitent cu inregistrarea rapoartelor in contabilitate. Obligatia inregistrarii raportului este data de politicile contabile, iar politicile contabile pot fi modificate in sensul trecerii de la metoda reevaluarii la metoda costului.

Reevaluarea in scop fiscal nu se inregistreaza in evidenta contabila, aceasta fiind diferita de cea contabila. Conform prevederilor art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:

  •  ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
  •  valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
  •  valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
  •  valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.
  •  in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
  •  in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.

 
Potrivit art. 460 alin. (6), valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta.

Potrivit prevederilor pct. 39 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare, rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta si nu se inregistreaza in evidentele contabile.

Obligatia reevaluarii, din punct de vedere fiscal, se considera indeplinita si daca raportul de evaluare nu este inregistrat in contabilitate.

In cazul in care in urma inspectiei fiscale, prin dispozitia de masuri s-a dispus inregistrarea contabila si fiscala a cladirii post-trafo, societatea trebuie sa intocmeasca doua rapoarte de evaluare: unul cu scop fiscal si altul cu scop contabil.

Monografie contabila de inregistrare nu poate fi alta decat evidentierea unui plus de inventar, fara a se colecta TVA:

21X = 4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” .

Pe masura inregistrarii amortizarii se fac urmatoarele inregistrari:

6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” = 281X “Amortizari privind imobilizarile corporale” si

4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” = 7584 “Venituri din subventii pentru investitii”.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Diferente stabilite in urma unei inspectii fiscale. Reevaluarea imobilizarilor corporale":
Rating:

Nota: 4.38 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Salariul minim, majorat cu 100 de lei! Premierul desemnat: Aceasta decizie nu o poate lua decat un Guvern legitim
    • Asa cum a anuntat ieri - 22 octombrie - ministrul demis al Muncii, astazi a fost pus in Transparenta decizionala proiectul de Hotarare privind majorarea salariului minim brut pe economie la 2.262 de lei, fata de 2080 de lei, cat este in prezent. Cresterea de 100 de lei se aplica salariului minim net. Pentru persoanele cu studii superioare, salariul de baza minim brut pe economie se majoreaza cu aproape 300 de lei, de la de la 2.350 lei la 2.620 lei lunar. Ministrul demis al Muncii a...» citeste mai departe aici

  • OG 6/2019: Anularea obligatiilor accesorii
    • O societate a primit o decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati aferente impozitului pe profit, TVA, si fond pentru persoane cu handicap pentru trimestrul trecut (iunie 2019). Pot fi anulate printr-o solicitare catre ANAF? Iata care este opinia specialistului nostru: Prin Capitolul II din OG 6/2019 s-a instituit posibilitatea anularii unor obligatii accesorii. Conform art. 23 din ordonanta aceasta facilitate se aplica pentru debitorii - persoane...» citeste mai departe aici

  • Completarea plajei de facturi din declaratia 394
    • Va rog sa imi spuneti ce facturi se trec la plaja de facturi in Declaratia 394, daca avem si livrari in Romania cu 19%, scutite, intracomunitare si externe. Trebuie trecute doar facturile din tara si sarit peste cele ce nu fac obiectul livrarilor interne sau trec toata plaja din decizie. Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul I Plaje de facturi 2.1 Plaja de facturi alocate _______ _______ _______ ________ de la seria _______ numarul _______ la seria _______ numarul ________ din...» citeste mai departe aici

  • Spor de noapte? Rezolvari legale pentru problemele privind retribuirea corecta a salariatilor
    • De cate ori nu v-ati aflat in situatia de a nu sti cum sa aplicati legea, a nu sti in ce categorie sa incadrati un anumit interval orar de munca sau de a nu sti cum sa retribuiti corect orele lucrate noaptea sau in weekend? Astazi vom aborda doua astfel de situatii si va vom arata cum trebuie tratate corect. Ore sulimentare in intervalul orar de noapte De exemplu, pentru un angajat care lucreaza zilnic intre 9:00 - 18:00 si care efectueaza suplimentar cate 2 ore in intervalul 22:00 - 6:00, ati...» citeste mai departe aici

  • Achizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)
    • Ilan Laufer, fost ministru al IMM-urilor si coordonatorul programului Smart Start USA, este de parere ca una dintre cele mai bune masuri de repatriere a romanilor care incearca sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor este ca statul sa le acorde posibilitatea achizitionarii de locuinte fara adeverinta de venit. Acesta a precizat chiar ca are deja in lucru un draft de proiect de lege in acest sens. "Este nevoie de o Lege a repatrierii pentru Romania, pentru care eu o sa ma lupt in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Disponibilitatile prevazute in OUG 114/2018 se vireaza la bugetul de stat (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin care completeaza Ordinul nr. 1386/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind virarea la bugetul de stat de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Tineretului si Sportului a disponibilitatilor prevazute la art. 57 si 59 din OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016