Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Diferente stabilite in urma unei inspectii fiscale. Reevaluarea imobilizarilor corporale

05-Iun-2019
7924


"In urma unei inspectii fiscale se constata ca o cladire veche de peste 20 ani (cladire-post trafo) nu a fost inregistrata in contabilitate. La cererea inspectorilor s-a facut un raport de evaluare pentru impozitare si s-au lasat masuri pentru inregistrarea postului trafo in contabilitate. Intrebarea noastra este daca valoarea data prin raportul de evaluare pentru impozitare poate fi si valoarea justa cu care sa o inregistram in contabilitate (sau trebuie si raport de evaluare pentru contabilitate la valoarea justa) si care este monografia contabila de inregistrare (se considera plus de inventar si se colecteaza TVA sau se considera intrare de cladire noua si se colecteaza TVA?) Mentionam ca suntem platitori de impozit pe profit si suntem inregistrati in scopuri de TVA". ACesta este cazul prezentat de cititorul nostru, la care va oferi raspuns unul dintre expertii nostri contabili. 

Raspunsul specialistului

Pentru reevaluarea imobilizarilor corporale, sunt necesare doua rapoarte de evaluare, incepand cu anul 2016:

  •  unul pentru stabilirea valorii juste din contabilitate
  •  unul pentru stabilirea valorii fiscale in vederea determinarii impozitului pe cladiri

 
Din punct de vedere contabil, reevaluarea imobilizarilor corporale este o derogare de la regula generala respectiv evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, asa dupa cum se mentioneaza la pct. 99 alin.(1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, dispozitii care prevad ca entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu. 

Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii, conform punctului 102 din OMFP 1802/2014.

Conform punctului 106 alin. (1) din OMFP 1802/2014, reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului.Daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile, se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate. 

In plus, reevaluarea in scop contabil are tratament diferit si in sensul in care, conform punctului 105 alin. (1) din OMFP 1802/2014, elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.

Deci reevaluarea mijloacelor fixe nu mai este obligatorie din punct de vedere contabil. Fiind vorba despre o politica contabila, tine exclusiv de dumneavoastra daca o aplicati, o mentineti sau o schimbati.

Punctul 62 din OMFP 1802/2014 permite modificarea politicilor contabile, la initiativa entitatii, cu justificarea acestei decizii si prezentarea acestei justificari in Notele explicative la Situatiile financiare.

In concluzie, prin politicile contabile societatea opteaza pentru reflectarea in contabilitate a cladirilor la valoarea reevaluata si decide pragul de semnificatie pentru diferenta de reevaluare concomitent cu inregistrarea rapoartelor in contabilitate. Obligatia inregistrarii raportului este data de politicile contabile, iar politicile contabile pot fi modificate in sensul trecerii de la metoda reevaluarii la metoda costului.

Reevaluarea in scop fiscal nu se inregistreaza in evidenta contabila, aceasta fiind diferita de cea contabila. Conform prevederilor art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:

  •  ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
  •  valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
  •  valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
  •  valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.
  •  in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
  •  in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.

 
Potrivit art. 460 alin. (6), valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta.

Potrivit prevederilor pct. 39 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare, rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta si nu se inregistreaza in evidentele contabile.

Obligatia reevaluarii, din punct de vedere fiscal, se considera indeplinita si daca raportul de evaluare nu este inregistrat in contabilitate.

In cazul in care in urma inspectiei fiscale, prin dispozitia de masuri s-a dispus inregistrarea contabila si fiscala a cladirii post-trafo, societatea trebuie sa intocmeasca doua rapoarte de evaluare: unul cu scop fiscal si altul cu scop contabil.

Monografie contabila de inregistrare nu poate fi alta decat evidentierea unui plus de inventar, fara a se colecta TVA:

21X = 4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” .

Pe masura inregistrarii amortizarii se fac urmatoarele inregistrari:

6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” = 281X “Amortizari privind imobilizarile corporale” si

4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” = 7584 “Venituri din subventii pentru investitii”.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177

    • Redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre cauze sociale sau culturale reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabili de a sprijini proiecte cu impact pozitiv in comunitate. Totusi, suma care poate fi directionata prin formularul D177 este limitata si calculata conform unor reguli specifice din Codul fiscal, care tin cont atat de cifra de afaceri, cat si de impozitul pe profit datorat, dar si de sponsorizarile efectuate si alte bonificatii fiscale aplicabile. In acest...» citeste mai departe aici

  • E-Transport: A fost extinsa lista de bunuri cu risc fiscal ridicat?

    • In contextul in care obligatiile de declarare in RO e-Transport devin din ce in ce mai stricte, tot mai multe companii se intreaba daca lista bunurilor cu risc fiscal ridicat a fost modificata sau extinsa. Aceasta intrebare este esentiala, deoarece doar anumite categorii de bunuri, in anumite conditii, impun declararea transportului intern in acest sistem. In acest articol clarificam daca lista oficiala a suferit modificari, ce transporturi intra sub incidenta declararii, cine are aceasta...» citeste mai departe aici

  • Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancer

    • Munca de freelancer vine cu multa libertate, dar si cu responsabilitati semnificative in ceea ce priveste administrarea banilor. Fara un salariu fix si cu venituri fluctuante, este esential sa ai o strategie clara de gestionare a finantelor, astfel incat sa poti acoperi toate obligatiile si sa iti construiesti un echilibru financiar pe termen lung. Afla in continuare cum poti sa iti gestionezi veniturile si cheltuielile pentru prosperitate pe termen lung. 1. Tine o evidenta clara si constanta a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016