Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inspectii fiscale 2023: La inceperea controalelor organul de inspectie este OBLIGAT sa prezinte legitimatia si ordinul de serviciu

24-Feb-2023
2705
Inspectii fiscale 2023: La inceperea controalelor organul de inspectie este OBLIGAT sa prezinte legitimatia si ordinul de serviciu

Inspectiile fiscale se vor desfasura incepand cu anul 2023 intr-o maniera diferita de ceea ce se intampla pana acum, conform OUG 188/2023. Au aparut reglementari si pentru organele de inspectie, care sunt obligate sa prezinte legitimatia si ordinul de servicu.

ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii de prezentare a legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu in cadrul actiunilor de inspectie fiscala.

Inspectiile fiscale au fost modificate drastic prin OUG 188/2023, despre care am discutat mai mult in ACEST articol«

Conform Referatului de aprobare, avand in vedere faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei NR. 1272 din 29 decembrie 2022 a fost publicata ”OUG 188/2022 din 28 decembrie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, ,,prin care la punctul 13 se reglementeaza:” 13. La articolul 118, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: ( .........)

(4) La inceperea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.

 

Legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu pot fi prezentate si prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanta.

 

In cazul organului fiscal central, prezentarea legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu se realizeaza conform procedurii aprobate prin ordin al presedinteluiANAF. (…………..).”

 

S-a procedat la elaborarea ordinului presedintelui ANAF prin care sa fie aprobata procedura de prezentare a legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu in cadrul actiunilor de inspectie fiscala.

Procedura de prezentare a legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu in cadrul actiunitor de inspectie fiscala

 

1. Potrivit prevederilor art. 118 atin. (4) din Legea nr. 207/201a privind Codul de proceduri fiscale cu modificarile si completarile ulterioare, ” la inceperea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/ptatitorului legitimatia de inspectie si ordinul de seviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.

 

Legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu pot fi prezentate si prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanta ....”

 

2. Referitor la locul de desfasurare a inspectei fiscale, Codul de proceduri fiscala reglementeaza la art. 12a atin.(1 )-(2) urmatoarele:

 

” (1) Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, la sediul organului de inspectie fiscala.

(2) Din initiativa organului de inspectie fiscala sau la solicitarea motivata a contribuabilutui/ptatitorului, inpectia fiscala se poate desfasura in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului.

 

Cererea contribuabilutui/platitorutui se solutioneaza in termen de maximum 3 zile de la inregistrare.

 

In cazul in care cererea nu este solutionata in termenul de 3 zile, aceasta se considera acceptata tacit. Schimbarea locului de desfasurare a inspectiei fiscale se poate realiza si pe parcursul inspectei fiscale.

 

Contribuabilul/Platitorul trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat, precum si logistica necesara desfasurarii inspectiei fiscale. Daca nu exista sau nu poate fi pus la dispozitie un spatiu de lucru adecvat pentru derularea inspectiei fiscale, atunci activitatea de inspectie se desfitoara la sediul organului fiscal sau in orice alt Ioc stabilit de comun acord cu contribuabilul/platitorul.

 

3. In situatia in care inspectia fiscala incepe la sediul organului fiscal prezentarea legitimatiei si a ordinului de serviciu se poate realiza in urmatoarele modalitati:

 

a) In masura in care reprezentantul contribuabilului se deplaseaza la sediul organului fiscal, prezentarea legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu se va realiza direct, iar faptul ca acestea au fost prezentate vor fi consemnate intr-o ”minuta” ce va cuprinde in mod explicit urmatoarele elemente:

 

-partile semnatare (reprezentantul contribuabilului, echipa de inspectie fiscala desemnata care se legitimeaza);

 

-data, ora si locatia intocmirii minutei;

 

-faptul ca organele de inspectie fiscala au prezentat legitimatiile si ordinul de serviciu cu ocazia intalnirii si respectiv a inceperii inspectiei fiscale;

 

-consemnarea faptului ca data inceperii inspectiei fiscale este data din avizul de inspectie fiscala, ori noua data de incepere a inspectei fiscale comunicata contribuabilului in scris, in situatia in care inspecta fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz ( care trebuie sa fie aceeasi cu data la care sunt prezentate legitimatia si ordinul de serviciu);

 

-semnaturile partilor;

 

-numarul de inregistrare de la organul fiscal;

 

b) In situatia in care prezentarea legitimatei si a ordinului de serviciu se realizeaza prin mijloace audio-video de comunicare la distanta pot interveni urmatoarele situatii:

 

1. La momentul stabilirii conexiunii audio-video (incluzand fie mijloacele de comunicare ale ANAF la care contribuabilul are acces-Spatiul Privat Virtual, fie alte mijloace de comunicare audio-video pentru care anterior inceperii inspectei fiscale organul fiscal a transmis datele de conectare catre contribuabil, acesta confirmand participarea la data si ora stabilita) echipa de inspectie fiscala va solicita acordul reprezentantului contribuabilului/contribuabitului pentru inregistrarea intalnirii.

 

Daca contribuabilul/reprezentantul contribuabilului isi exprima acordul pentru inregistrarea intalnirii se va proceda la prezentarea in fata camerei video, pe rand, a legitimatiilor de inspectie ale membrilor echipei, precum si a ordinului de serviciu, prezentare care va dura cel putin 10 (zece) secunde pentru fiecare document.

 

Inregistrarea intalnirii va fi salvata de echipa de inspectie fiscala si arhivata electronic, fie pe suport extern, fie in arhiva electronica la structura din care face parte echipa de inspectie fiscala, astfel incat si poata fi accesata si/sau pusa la dispozitie oricaror persoane interesate si indreptatite conform legii pentru a vizualiza informatiite in cauza (organele de solutionare a contestatiei, etc).

 

Totodata, in cuprinsul RIF-ului ce va fi intocmit, se va mentiona faptul ca prezentarea legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu au avut loc in data de........., prin utilizarea mijloacelor de comunicare audio-video.

 

2. Situatia in care contribuabilul nu isi exprima acordul pentru inregistrarea audio/video

 

In aceasta situatie se va intocmi o “minuta” ce va cuprinde in mod explicit urmitoarele elemente:

- partile semnatare (reprezentantul contribuabilului, echipa de inspectie fiscala desemnata care se legitimeaza);

 

-data, ora si faptut ca intalnirea a avut loc prin mijtoace audio-video de comunicare la distanta;

 

- modalitatea de stabilire a conexiunii audio-video ( mijloacele de comunicare ale ANAF la care contribuabilul are acces - Spatiul Privat Virtual sau alte mijloace de comunicare audio-video pentru care anterior inceperii inspectei fiscate organul fiscal a transmis datele de conectare catre contribuabil, acesta confirmand participarea la data si ora stabilita);

 

-faptul ca organele de inspectie fiscala au prezentat in fata camerei video, pe rand legitimatiile si ordinul de serviciu cu ocazia intalnirii si respectiv a inceperii inspectiei fiscale;

 

-consemnarea faptului ca data inceperii inspectei fiscale este data din avizul de inspectie fiscala, ori noua data de incepere a inspectiei fiscale comunicata contribuabilului in scris, in situatia in care inspectia fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz (care trebuie sa fie aceeasi cu data la care sunt prezentate legitimatia si ordinul de serviciu);

 

-faptul ca minuta va fi semnata electronic;

 

-numarul de inregistrare de la organul fiscal.

 

3. In situatia in care inspectia fiscala incepe la sediul contribuabilului( sau in orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plititorul), organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.

 

4. In toate situatiile se va face referire in Raportul de inspectie fiscala cu privire la modalitatile de prezentare a legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici