Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intocmirea situatiilor financiare, contul 117

24-Iun-2010
10253

Intrebare


Am in contul 1174 o suma provenita din corectarea erorilor din anul 2007, in anul 2009 am inregistrat profit si in urma discutiei cu auditori au spus ca din profitul anului 2009 sa sting prima data suma din 1174 si pe urma pierderea din contul 1171.Va rog sa imi confirmati daca e corect asa.

Raspuns
Potrivit principiului prudentei, asa cum este definita de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la intocmirea situatiilor financiare, evaluarea trebuie facuta pe o baza prudenta, in sensul ca trebuie sa se tina cont de toate datoriile previzibile si pierderile potentiale aparute in cursul exercitiului financiar curent sau al unui exercitiu financiar precedent, chiar daca acestea devin evidente intre data bilantului si data intocmirii acestuia, indiferent daca rezultatul exercitiului este pierdere sau profit.

In mod normal, erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale societatii, pentru una sau mai multe perioade anterioare. Erorile apar atunci cand:

- informatiile erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise,
- informatiile ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare.

Din punct de vedere contabil, astfel de erori cuprind greseli matematice, greseli de aplicare a politicilor contabile, ignorari sau interpretari gresite a evenimentelor sau fraudelor. Inregistrarea in contabilitate a efectelor erorilor constatate, aferente exercitiilor anterioare, se efectueaza pe seama rezultatului reportat.

OMFP nr. 2374/2008 precizeaza la pct. 63 faptul ca prin corectarea acestora nu trebuie sa se modifice situatiile financiare ale perioadelor carora acestea apartin, ceea ce inseamna ca informatiile comparative din situatiile financiare nu trebuie ajustate ci se prezinta in notele explicative influenta corectiilor asupra pozitiei financiare, performantei financiare si modificarii pozitiei financiare. Referitor la erori trebuie sa retinem faptul ca acestea se corecteze pe seama rezultatului reportat in exercitiul financiar in care s-au descoperit, dar nu produc ajustarea situatiilor financiare comparative, ci numai prezentarea lor in notele explicative.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea in anul descoperirii erorilor a rezultatului nefavorabil rezultat se face:

1174 = 401
?Rezultatul reportat provenit ?Furnizori?
din corectarea erorilor contabile?

Potrivit dispozitiilor pct. 63(3) din Omfp nr. 1752/2003 si incepand cu anul 2010 ale pct. 249 din Omfp nr. 3055/2009, in cazul in care din corectarea erorilor se genereaza pierdere contabila reportata, aceasta trebuie acoperita inainte de efectuarea oricarei repartizari de profit.

Totodata, reglementarile contabile prevad ca pierderea contabila reportata (din ani anteriori anului 2009) se acopera din profitul exercitiului financiar (2009) si cel reportat (ct. 117 credit), din rezerve, prime de capital si capital social. Exceptie fac situatiile in care exista niste prevederi exprese (ex. societatile cu capital majoritar de stat).

Din coroborarea acestor prevederi cu cele ale pct. 248 din Omfp nr. 3055/2009, in ct. 117 ?Rezultatul reportat? se evidentiaza distinct rezultatul reportat preluat la inceputul exercitiului curent cat si rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile.

Din punct de vedere fiscal, Hotararea Guvernului nr. 44/2004 privind Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 571/2003 prevede la pct. 13 ca veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin.

In cazul in care se constata ca dupa depunerea declaratiei anuale un element de venit sau de cheltuiala a fost omis ori a fost inregistrat eronat, aceasta trebuie sa depuna declaratia rectificativa pentru anul fiscal respectiv.

Conform acestor prevederi legale rezulta ca ordinea acoperii pierderilor contabile este: pierderea din corectarea erorilor din anul 2007, pierderea reportata din anul 2007 si apoi pierderea din anul 2008, dupa caz.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016