Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

15-Sep-2025
224
Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent.

Avem acest caz concret. O societate infiintata in ianuarie 2025, cu asociat ce este si administrator si cu un angajat (contabil) a cumparat un autoturism (din UE, cu tva intracomunitar) cu scopul de a face Uber. Intre timp nu a desfasurat activitate si ar dori sa inchida firma, care sunt pasii urmatori? Multumesc!

Ce trebuie sa stii despre dizolvarea si lichidarea unei firme

Dizolvarea si lichidarea reprezinta, in conditii obisnuite, cele doua faze obligatorii ale procesului de incetare a personalitatii juridice a unei societati.

Dizolvarea este o faza pregatitoare a lichidarii, in decursul careia, chiar daca nu-si pierde personalitatea juridica, societatea isi restrange activitatea, iar administratorul nu mai poate intreprinde operatiuni noi. Societatea isi pastreaza personalitatea juridica pentru faza de lichidare, pana la terminarea acesteia. De aceea, la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de dizolvare, societatea intra in lichidare.

Operatiunea de lichidare a unei societati este reglementata din punct de vedere juridic de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 227 si urmatoarele.

Procedural, se au in vedere dispozitiile Omfp nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, care stabilesc ca

Conform art. 27 alin. (9) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
"(9) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa."

Cand este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent perioada de lichidare

In speta d-voastra exercitiul financiar incepe din ziua infiintarii in anul 2025 si se incheie in ziua anterioara datei cand incepe lichidarea (presupunem 30 noiembrie 2025).

Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa, chiar daca se prelungeste si in anul urmator.

Aceasta poate fi, conform exemplului (30 noiembrie 2025 28 august 2026).

Obligatii pentru firme in cazul lichidarii

Societatea are de asemenea obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia lichidarii acesteia, conforme cu prevederile art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din Legea societatilor, care se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.

La inceperea lichidarii se depun situatii financiare cu scop special in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a asociatilor (S1039).

Aceste situatii financiare au soldurile existente la data respectiva, ce stau la baza lichidarii si partajarii capitalului propriu.

Asa cum se prevede in instructiunile de completare ale declaratiei S1039, formularele care contin situatiile financiare intocmite de societate sunt scanate si atasate.

Este vorba de formularele care au stat si la baza raportarilor de la sfarsitul exercitiului, care se completeaza lizibil.

In formularul S1039 se bifeaza prima casuta Situatii financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare, conform art. 28 si 36 din Legea contabilitatii nr. 92/1991

Componentele si structura situatiilor financiare anuale sunt cele prevazute de reglementarile contabile aplicabile (microentitati, entitati mici, entitati mijlocii si mari) asa cum sunt prevazute la pct. 9 din Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare.

La situatiile financiare se anexeaza, raportul administratorului, notele explicative si hotararea asociatului de aprobare a bilantului de lichidare.

Bilantul este insotit de Raportul de lichidare care descrie modul in care se distribuie capitalul asociatului/asociatilor.

Depunere raportare contabila anuala pe perioada lichidarii

Pe perioada lichidarii, societatea depune la organul fiscal teritorial o raportare contabila anuala cod S1004, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic (in exemplul nostru, 90 de zile de la 1 ianuarie 2026).

La finalizarea operatiunii de lichidare, in vederea radierii, se intocmesc situatii financiara cod S1039 in care se bifeaza casuta Situatii financiare intocmite dupa terminarea lichidarii, conform art. 263 si 268 din Legea nr. 31/1990.

Practic, se intocmeste un nou formular S1039, cu bifarea casutei corespunzatoare si atasarea formularului S1004 cu soldurile zero.

Se anexeaza o arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale unor situatii financiare, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului de radiere, notele explicative de radiere si declaratia conform art. 30 in care se specifica faptul ca situatiile financiare sunt intocmite in vederea radierii si ca societatea se radiaza.

Datorii fata de buget

Pentru stabilirea exacta a datoriilor fata de buget este necesara obtinerea unui certificat de atestare fiscala, document ce sta la baza intocmirii situatiilor financiare de lichidare.

Finalizarea lichidarii nu are o data fixa. La data incheierii tuturor operatiunilor de repartizare a capitalurilor, parta jare a activelor, achitare datorii etc. se intocmesc situatii financiare care vor fi depuse in termen de 30 de zile de la apro barea acestora de catre AGA.

Acestea se depun atat la ANAF, cat si la ONRC, cu soldurile pe zero, intocmite dupa inchiderea tuturor conturilor din balanta.

Ce trebuie sa stiti din punct de vedere fiscal

Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 16, alin. (4), lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, cand o entitate inceteaza sa mai existe in cursul unui an fiscal, perioada impozabila se incheie la data finalizarii operatiunilor de lichidare.

Perioada fiscala cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii se considera un singur an fiscal (art. 16, alin. (6) din Codul fiscal). Pentru aceasta perioada este obligatorie completarea si depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit (si atunci cand se datoreaza si impozit trebuie facuta si plata), pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent (art. 41, alin. (16) din Codul fiscal).

Calculul rezultatului fiscal din lichidare efectuat pe baza datelor din balanta de verificare intocmita cu aceasta ocazie, se efectueaza cu respectarea prevederilor art. 19, alin. (1) din Codul fiscal cu privire la veniturile si cheltuielile rezultate din operatiunea de lichidare, inclusiv a dispozitiilor art. 23 privind veniturile (neimpozabile) si pe cele ale art. 25 privind cheltuielile (deductibile, cu deductibilitate limitata, nedeductibile).

Pentru determinarea rezultatului fiscal nu se impoziteaza rezervele constituite din profitul net, rezervele reprezentand reduceri ale cotei de impozit sau scutiri de impozit, rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, conform reglementarilor legale din perioada constituirii lor.

Pasii concreti de urmat din punct de vedere contabil, pana la inchiderea definitiva a conturilor sunt cei de la exemplul nr. 19 din Normele metodologice aprobate prin OMFP 897/2015.

Deoarece se doreste transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociatul persoana fizica, operatiunea se va efectua prin nota contabila 456 = 2xx.

Datorita faptului ca autoturismul existent in societate nu este mai intai valorificate si apoi sumele obtinute sa revina asociatului unic, acesta si inclusiv alte bunuri trebuie evaluate (conform pct. 23 alin. (2) din normele metodologice emise in aplicarea art. 94 alin. (11) din Codul fiscal, care prevad ca transmiterea bunurilor trebuie sa se efectueze la valoarea justa (valoarea de piata) a acestora.

Cum se stabileste baza impozabila a veniturilor realizate de asociatul unic din lichidare

Baza impozabila a veniturilor realizate de asociatul unic din lichidarea societatii se stabileste astfel:

- se efectueaza diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;

- se determinarea excedentului sumei stabilite mai sus peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut de asociatul unic din lichidarea societatii, peste cota de participare la capitalul social, definit ca atare la art. 91 lit. e) din Legea nr. 227/2015, se impune cu o cota de 10%, iar impozitul este final (art. 97 alin. (5).

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice.

Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului (pct. 25 din HG nr. 1/2016).

Impozitul din lichidare se declara prin D 100 si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost calculat.

Ce trebuie sa stiti despre TVA la lichidarea firmei

In ceea ce priveste TVA, conform art. 270 alin. 5 din Codul fiscal orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial la achizitionare.

Adica, daca la momentul achizitionarii mijloacelor fixe si a marfurilor s-a dedus TVA, la momentul lichidarii se va colecta TVA, operatiunea fiind considerata livrare de bunuri impozabila. Baza de impozitare va fi pretul de achizitie conform art. 286 alin. 1 lit. c) din Codul fiscal.

Daca la momentul achizitionarii mijloacelor fixe si a marfurilor nu s-a dedus taxa, la lichidare nu se va colecta. Este exceptata situatia in care bunurile respective sunt valorificate si asociatul primeste contravaloarea lor (caz in care ar fi vorba de o livrare obisnuita de bunuri).

Dupa producerea radierii din punct de vedere juridic, reprezentantul legal al societatii preda organului fiscal competent certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia in termen de 30 de zile de la data radierii.

Concluzie

Astfel, pentru radierea fiscala, reprezentantul legal trebuia sa depuna declaratia cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1" la care se anexeaza dovada radierii d.p.d.v. juridic. Aceasta declaratie se completeaza la cap. VI "Date privind starea contribuabilului" punctul 3 "Radiere" in care se inscrie data de la care s-a efectuat radierea la registrul comertului.


Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016