Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mai putine obligatii pentru contribuabili! Persoanelor fizice NU li se vor mai cere documentele pe care ANAF le are deja despre situatia fiscala

06-Oct-2022
1428
Mai putine obligatii pentru contribuabili! Persoanelor fizice NU li se vor mai cere documentele pe care ANAF le are deja despre situatia fiscala

Mai multe reglementari privind verificarea contribuabililor persoane fizice au fost puse in dezbatere publica de Ministerul Finantelor. Printre acestea va fi inclusa prevederea conform careia contribuabililor persoane fizice nu li se vor mai cere documentele pe care ANAF le are deja despre situatia fiscala.

Asa cum prevede legislatia in vigoare la acest moment, contribuabililor le este deseori solicitata prezenta la sediul ANAF pentru diferite informatii, declaratii, fara a fi luat in considerare faptul ca organul fiscal detine o parte din documentele solicitate.

‘’Art. 56 alin. (1) si art. 58 alin. (2) din Codul de procedura fiscala stabilesc o serie de reguli in legatura cu dreptul organului fiscal de a solicita prezenta contribuabilului/platitorului la sediul sau, pentru a da informatii si lamuriri necesare pentru determinarea starii de fapt fiscale, fara a se lua in considerare faptul ca organul fiscal detine o parte din documentele solicitate. ‘’

Prin noul Proiect de OUG aceasta prevedere va fi modificata, in sensul ca se propune modificarea art. 56 alin. (1) si art. 58 alin. (2) din Codul de procedura fiscala in vederea stabilirii obligatiei organului fiscal de a analiza cu prioritate informatiile deja disponibile cu privire la activitatea contribuabilului (de exemplu: SAF-T, RO-eTransport, Ro-eFactura, Situatii financiare), iar eventuale solicitari de informatii suplimentare sa vizeze doar documente ce nu sunt detinute de organul fiscal solicitant.

De asemenea, va fi extinsa posibilitatea contribuabilului/platitorului de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, documentele si inscrisurile solicitate de organul fiscal.

Se propune si modificarea art. 68 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, in sensul reglementarii faptului ca, organele fiscale locale si organul fiscal central vor incheia Protocolul de aderare la serviciile sistemului informatic PatrimVen, in conformitate cu art. 701, alin. (1), lit. a) si alin. (2) urmand ca acest protocol sa se transmita prin sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/ANAF, denumit PatrimVen.

Situatia anterioara:

Art. 64 alin. (2) din Codul de procedura fiscala reglementeaza punerea la dispozitia organului fiscal de inscrisuri la sediul sau sau la domiciliul fiscal al persoanei obligate sa le prezinte, fara a prevedea posibilitatea punerii la dispozitie a documentelor solicitate si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in contextul digitalizarii relatiei contribuabil-ANAF.

Art. 68 alin. (3) din Codul de procedura fiscala reglementeaza faptul ca organul fiscal central este obligat sa transmita organelor fiscale locale informatii privind sursele de venit ale persoanelor fizice. Urmand ca periodicitatea, formatul si modalitatea de transmitere sa se stabileasca prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice.

Or in prezent este in functiune sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/ANAF, denumit PatrimVen prin care se pot transmite informatii privind sursele de venit ale persoanelor fizice daca se incheie Protocolul de aderare la serviciile sistemului informatic PatrimVen.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016