Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Majorare cota TVA din 1 august 2025. Firmele trebuie sa ajusteze TVA in casele de marcat

01-Aug-2025
1296
Majorare cota TVA din 1 august 2025. Firmele trebuie sa ajusteze TVA in casele de marcat

Incepand cu data de 1 august 2025, in Romania intra in vigoare noile cote de TVA stabilite prin Legea nr. 141/2025, respectiv 11% (cota redusa) si 21% (cota standard). Aceasta modificare are un impact direct asupra tuturor firmelor inregistrate in scopuri de TVA, care au obligatia de a actualiza cotele de TVA in casele de marcat electronice fiscale.

In lipsa acestei actualizari, firmele risca neconcordante in raportarile fiscale, sanctiuni si chiar inspectii din partea ANAF. In acest articol explicam ce trebuie sa faca firmele pentru a respecta noile prevederi, cum se face modificarea in casele de marcat si ce consecinte pot aparea in cazul in care noile cote nu sunt aplicate la timp.

Ajustare cota TVA in casa de marcat

Avem acest caz. Domnul de la casa de marcat nu va putea ajunge la noi pana pe 1 august 2025 pentru a modifica procentele de TVA. Are peste 170 de clienti si nu are cum sa ajunga la toti intr-o noapte. Ce facem? Putem vinde cu vechile procente? Sau inchidem magazinul?

Specialistul ne spune ca nu puteti vinde cu cotele vechi de TVA. Trebuie actualizat TVA in casa de marcat.

Cum se face modificarea TVA in casele de marcat

Pe internet sunt o serie de tutoriale pentru modificarea cotei de TVA pentru casele de marcat. Discutati cu reprezentantul autorizat si intrebati-l daca puteti actualiza singuri cota de TVA. Altfel, va trebui sa sistati activitatea pana la actualizarea cotelor de TVA. Voi explica acest lucru in randurile urmatoare.

De cand sunt obligatorii cotele de TVA de 11% si de 21%

Aplicarea cotei reduse de TVA de 11% si a cotei standard TVA 21% conform prevederilor Legii nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 699 din 25 iulie 2025, art. II pct. 42 este obligatorie incepand cu data de 1 august 2025.

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

Cotele TVA trebuiau ajustate in casele de marcat pana pe 1 august 2025

In acest interval, persoana impozabila platitoare de TVA trebuia sa notifice distribuitorului casei de marcat electronice fiscale obligatia modificarii cotei de TVA astfel incat sa fie posibila utilizarea incepand cu data de 1.08.2025.

Ce se intampla daca nu ati modificat cotele TVA la timp

Nerespectarea acestui termen privind aplicarea noilor cote va conduce la neconcordante intre decontul de TVA cod 300 transmis de catre persoana impozabila in baza informatiilor preluate din jurnalul casei de marcat electronice fiscale si decontul precompletat din evidenta A.N.A.F. in baza informatiilor preluate din Sistemul informatic national RO e-Case de marcat electronice.

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

De asemenea, in mod sigur, pentru operatiunile ce vor fi efectuate in luna august 2025, raportarea se va efectuat pana la data de 25.09.2025 inclusiv printr-un formular cod 300 (decont de TVA) actualizat cu noile cote de TVA. Astfel, raportarea vanzarilor cu cota redusa de TVA 9% si cu cota standard TVA 19% aplicabila pana la data de 31.07.2025, nu va fi posibila la randul 9 si la randul 10, fiind posibila doar la randul 16 alocat pentru Regularizari TVA colectata.

Avand in vedere faptul ca aplicarea din 1.08.2025 a noilor cote de TVA este obligatorie pentru orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, justificarea neconcordantetor constatate in baza decontului precompletat datorita existentei unui numar mare de case de marcat electronice fiscale nu poate fi luata in considerare de catre A.N.A.F. deoarece se cunoaste faptul ca, de regula, casa de marcat electronica fiscala este conectata cu o aplicatie software de vanzare si gestiune ce poate permite accesul unei persoane autorizate pentru modificarea cotelor de TVA incepand cu data prevazuta in Legea nr. 141/2025.

Cand trebuie sistata activitatea firmelor

Consider ca, in situatia in care aceasta modificare nu poate fi efectuata prin intermediul unei aplicatii electronice, persoana impozabila trebuie sa sisteze activitatea, de exemplu, sa declare intrarea in perioada de inventariere a stocurilor, pana la momentul in care:

fiecare casa de marcat va fi setata sa preia noile cote de TVA;

la raft, fiecare produs destinat comertului cu amanuntul va fi etichetat cu noul pret de vanzare cu amanuntul (numai daca persoana impozabila decide sa nu isi diminueze adaosul comercial in favoarea taxei colectate neexigibile).

Pentru neaplicarea noilor cote de TVA nu este prevazuta o contraventie reglementata ca atare, sanctionata cu o amenda,dar motivarea nejustificata a neaplicarii corecte a cotei TVA va determina A.N.A.F. sa incadreze persoana impozabila in categoria celor cu risc fiscal, caz in care, ulterior constatarii si primirii raspunsului persoanei impozabile formulat pentru notificarea primita, va fi supusa inspectiei fiscale.

Ce amenzi se pot aplica in cazul inspectiilor fiscale TVA

In baza obiectivelor standard urmarite in cadrul unei inspectii fiscale TVA:

d.p.d.v. contabil, se va constata neconcordanta dintre raportul de vanzari emis de casa de marcat ca document justificativ pentru inregistrarea veniturilor, registrul de casa si inregistrarile contabile pentru fiecare zi calendaristica in care fiecare magazin a functionat. In functie de constatarile efectuate, echipa de inspectie fiscala decide sanctionarea contraventiilor, daca este cazul.

Conform prevederilor Legii nr. 82 din 24 decembrie 1991 Republicata Legea contabilitatii:

art. 41 pct. 2 lit. c):

"Constituie contraventie urmatoarele fapte:
………………………..
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie;
b) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
c) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."

art. 42 alin. (1) lit. c) – amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei:

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

"(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la pct. 1, cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei;
b) cele prevazute la pct. 2 lit. a), cu amenda de la 4.000 lei la 10.000 lei;
c) cele prevazute la pct. 2 lit. b) si c), cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei; ……………………………."

d.p.d.v. al disciplinei financiare referitoare la incasarile in numerar:

Conform prevederilor O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999 Republicata privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:

art. 10:

"Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
…………….
f) emiterea bonului fiscal continand date eronate, altele decat cele prevazute la lit. c), sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1), (2) si (2^1);"

Prin art. 4 se prevede:
"(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de ordine; data si ora emiterii; denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat; pretul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa; valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata; valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul."

art. 11:

"(1) Contraventiile prevazute la art. 10 se sanctioneaza cu amenda aplicata operatorilor economici dupa cum urmeaza:
………………..
c) cea prevazuta la art. 10 lit. j), cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei;"

Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformare

    • Notificarea de conformare emisa de ANAF reprezinta un instrument prin care contribuabilii sunt informati cu privire la eventuale neconcordante intre declaratiile fiscale depuse si datele disponibile la autoritatea fiscala. Raspunsul la aceasta notificare este esential pentru clarificarea situatiilor semnalate si evitarea unor masuri administrative ulterioare. In continuarea articolului vom vedea un exemplu de situatie practica si modul de formulare a unui raspuns corespunzator. Avem acest caz....» citeste mai departe aici

  • Reges-Online. 15 exemple de neclaritati create de trecerea la noul sistem

    • Trecerea la noul sistem REGES-ONLINE a generat numeroase neclaritati si dificultati pentru angajatori, obligati sa se conformeze noilor cerinte legale pana la 30 septembrie 2025. Lucrarea „Noutati REGES-ONLINE: 54 Intrebari Esentiale din Practica, Raspunsuri si Solutii Legale” ofera solutii clare pentru cele mai frecvente probleme intalnite in practica. Este un ghid indispensabil pentru evitarea amenzilor si gestionarea corecta a noilor obligatii. In continuare vom vedea si...» citeste mai departe aici

  • D100 ANAF. Mai poate fi depusa rectificativa D100 daca bilantul a fost trimis?

    • Depunerea corecta a Declaratiei 100 este esentiala pentru evitarea penalitatilor si a diferentelor de plata la bugetul de stat. In practica, pot aparea situatii in care erorile de calcul al impozitului pe profit sunt descoperite ulterior, inclusiv dupa depunerea bilantului. In continuarea acestui articol vom vedea daca si cum se poate depune o declaratie rectificativa D100 in astfel de cazuri si care sunt pasii necesari pentru compensarea sumelor achitate in plus. Avem acest caz concret....» citeste mai departe aici

  • [CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabil

    • Demolarea unei cladiri este o operatiune care presupune respectarea unor reglementari contabile, fiscale si legale. In functie de scopul demolarii si de utilizarea ulterioara a terenului, tratamentul contabil si fiscal poate varia. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a principalelor prevederi legale aplicabile in astfel de situatii.» citeste mai departe aici

  • Cesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utila

    • Cesiunea de creanta reprezinta transferul unui drept de creanta de la un creditor (cedent) catre un altul (cesionar), in baza unui contract. Aceasta operatiune are implicatii juridice si contabile specifice, care trebuie corect reflectate in evidenta financiara a partilor implicate. In special, pentru cesionar este esentiala inregistrarea creantei la costul de achizitie, conform reglementarilor contabile in vigoare. In articolul de fata prezentam tratamentul contabil aplicabil cesiunilor de...» citeste mai departe aici

  • Lucrari de constructii in perioada iunie - iulie, factura emisa ulterior. Ce cota de TVA aplici

    • Desfasurarea lucrarilor de constructii implica o atentie sporita asupra momentului in care se stabileste cota de TVA aplicabila. in contextul modificarii cotei standard de TVA de la 19% la 21% incepand cu 1 august 2025, este esential ca firmele din domeniul constructiilor sa inteleaga corect momentul faptului generator si al exigibilitatii taxei. In continuarea articolului vom clarifica modul de aplicare a cotei de TVA in functie de data acceptarii lucrarilor si de documentele justificative....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016