Incepand cu data de 1 august 2025, in Romania intra in vigoare noile cote de TVA stabilite prin Legea nr. 141/2025, respectiv 11% (cota redusa) si 21% (cota standard). Aceasta modificare are un impact direct asupra tuturor firmelor inregistrate in scopuri de TVA, care au obligatia de a actualiza cotele de TVA in casele de marcat electronice fiscale.
In lipsa acestei actualizari, firmele risca neconcordante in raportarile fiscale, sanctiuni si chiar inspectii din partea ANAF. In acest articol explicam ce trebuie sa faca firmele pentru a respecta noile prevederi, cum se face modificarea in casele de marcat si ce consecinte pot aparea in cazul in care noile cote nu sunt aplicate la timp.
Ajustare cota TVA in casa de marcat
Avem acest caz. Domnul de la casa de marcat nu va putea ajunge la noi pana pe 1 august 2025 pentru a modifica procentele de TVA. Are peste 170 de clienti si nu are cum sa ajunga la toti intr-o noapte. Ce facem? Putem vinde cu vechile procente? Sau inchidem magazinul?Specialistul ne spune ca nu puteti vinde cu cotele vechi de TVA. Trebuie actualizat TVA in casa de marcat.
Cum se face modificarea TVA in casele de marcat
Pe internet sunt o serie de tutoriale pentru modificarea cotei de TVA pentru casele de marcat. Discutati cu reprezentantul autorizat si intrebati-l daca puteti actualiza singuri cota de TVA. Altfel, va trebui sa sistati activitatea pana la actualizarea cotelor de TVA. Voi explica acest lucru in randurile urmatoare.

Examen Consultant Fiscal 2025

Manual de politici contabile - Stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulScutirea de TVA aplicabila si firmelor din alte state UE citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegularizari D300. Redepunere D390 In luna august 2025 am achizitii intracomunitare si cu cota 19%. Daca le trec in decontul de tva la regularizari trebuie sa fac rectificativa la declaratia 390 pentru luna iulie?...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulObligatiile clientului fata de banca privind transmiterea documentelor solicitate conform Legii 129 2019 Va rog sa imi spuneti ce trebuie sa fac in urmatoarea speta: Am primit solicitare din partea unei banci (BCR), la care avem cont bancar deschis de mai multi ani, prin care ni se...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDobanda imprumut afiliat Referitor la cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor intre partile afiliate: daca societatea A imprumuta societatea B cu o suma pe o perioada fie mai scurta (doua luni)...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInchiriere autoturism pe termen lung de la un furnizor din UE: obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVA O firma neplatitoare de tva din Romania a obtinut cod special pentru tva deoarece presteaza servicii suport pentru o firma din Cehia, si intocmeste si depune la final de luna...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
De cand sunt obligatorii cotele de TVA de 11% si de 21%
Aplicarea cotei reduse de TVA de 11% si a cotei standard TVA 21% conform prevederilor Legii nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 699 din 25 iulie 2025, art. II pct. 42 este obligatorie incepand cu data de 1 august 2025.
Cotele TVA trebuiau ajustate in casele de marcat pana pe 1 august 2025
In acest interval, persoana impozabila platitoare de TVA trebuia sa notifice distribuitorului casei de marcat electronice fiscale obligatia modificarii cotei de TVA astfel incat sa fie posibila utilizarea incepand cu data de 1.08.2025.
Ce se intampla daca nu ati modificat cotele TVA la timp
Nerespectarea acestui termen privind aplicarea noilor cote va conduce la neconcordante intre decontul de TVA cod 300 transmis de catre persoana impozabila in baza informatiilor preluate din jurnalul casei de marcat electronice fiscale si decontul precompletat din evidenta A.N.A.F. in baza informatiilor preluate din Sistemul informatic national RO e-Case de marcat electronice.
De asemenea, in mod sigur, pentru operatiunile ce vor fi efectuate in luna august 2025, raportarea se va efectuat pana la data de 25.09.2025 inclusiv printr-un formular cod 300 (decont de TVA) actualizat cu noile cote de TVA. Astfel, raportarea vanzarilor cu cota redusa de TVA 9% si cu cota standard TVA 19% aplicabila pana la data de 31.07.2025, nu va fi posibila la randul 9 si la randul 10, fiind posibila doar la randul 16 alocat pentru Regularizari TVA colectata.
Avand in vedere faptul ca aplicarea din 1.08.2025 a noilor cote de TVA este obligatorie pentru orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, justificarea neconcordantetor constatate in baza decontului precompletat datorita existentei unui numar mare de case de marcat electronice fiscale nu poate fi luata in considerare de catre A.N.A.F. deoarece se cunoaste faptul ca, de regula, casa de marcat electronica fiscala este conectata cu o aplicatie software de vanzare si gestiune ce poate permite accesul unei persoane autorizate pentru modificarea cotelor de TVA incepand cu data prevazuta in Legea nr. 141/2025.
Cand trebuie sistata activitatea firmelor
Consider ca, in situatia in care aceasta modificare nu poate fi efectuata prin intermediul unei aplicatii electronice, persoana impozabila trebuie sa sisteze activitatea, de exemplu, sa declare intrarea in perioada de inventariere a stocurilor, pana la momentul in care:
fiecare casa de marcat va fi setata sa preia noile cote de TVA;
la raft, fiecare produs destinat comertului cu amanuntul va fi etichetat cu noul pret de vanzare cu amanuntul (numai daca persoana impozabila decide sa nu isi diminueze adaosul comercial in favoarea taxei colectate neexigibile).
Pentru neaplicarea noilor cote de TVA nu este prevazuta o contraventie reglementata ca atare, sanctionata cu o amenda,dar motivarea nejustificata a neaplicarii corecte a cotei TVA va determina A.N.A.F. sa incadreze persoana impozabila in categoria celor cu risc fiscal, caz in care, ulterior constatarii si primirii raspunsului persoanei impozabile formulat pentru notificarea primita, va fi supusa inspectiei fiscale.
Ce amenzi se pot aplica in cazul inspectiilor fiscale TVA
In baza obiectivelor standard urmarite in cadrul unei inspectii fiscale TVA:
d.p.d.v. contabil, se va constata neconcordanta dintre raportul de vanzari emis de casa de marcat ca document justificativ pentru inregistrarea veniturilor, registrul de casa si inregistrarile contabile pentru fiecare zi calendaristica in care fiecare magazin a functionat. In functie de constatarile efectuate, echipa de inspectie fiscala decide sanctionarea contraventiilor, daca este cazul.
Conform prevederilor Legii nr. 82 din 24 decembrie 1991 Republicata Legea contabilitatii:
art. 41 pct. 2 lit. c):
"Constituie contraventie urmatoarele fapte:
………………………..
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie;
b) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
c) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."
art. 42 alin. (1) lit. c) – amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei:
"(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la pct. 1, cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei;
b) cele prevazute la pct. 2 lit. a), cu amenda de la 4.000 lei la 10.000 lei;
c) cele prevazute la pct. 2 lit. b) si c), cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei; ……………………………."
d.p.d.v. al disciplinei financiare referitoare la incasarile in numerar:
Conform prevederilor O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999 Republicata privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
art. 10:
"Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
…………….
f) emiterea bonului fiscal continand date eronate, altele decat cele prevazute la lit. c), sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1), (2) si (2^1);"
Prin art. 4 se prevede:
"(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de ordine; data si ora emiterii; denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat; pretul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa; valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata; valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul."
art. 11:
"(1) Contraventiile prevazute la art. 10 se sanctioneaza cu amenda aplicata operatorilor economici dupa cum urmeaza:
………………..
c) cea prevazuta la art. 10 lit. j), cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei;"
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.