Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Majorare cota TVA din 1 august 2025. Firmele trebuie sa ajusteze TVA in casele de marcat

01-Aug-2025
1504
Majorare cota TVA din 1 august 2025. Firmele trebuie sa ajusteze TVA in casele de marcat

Incepand cu data de 1 august 2025, in Romania intra in vigoare noile cote de TVA stabilite prin Legea nr. 141/2025, respectiv 11% (cota redusa) si 21% (cota standard). Aceasta modificare are un impact direct asupra tuturor firmelor inregistrate in scopuri de TVA, care au obligatia de a actualiza cotele de TVA in casele de marcat electronice fiscale.

In lipsa acestei actualizari, firmele risca neconcordante in raportarile fiscale, sanctiuni si chiar inspectii din partea ANAF. In acest articol explicam ce trebuie sa faca firmele pentru a respecta noile prevederi, cum se face modificarea in casele de marcat si ce consecinte pot aparea in cazul in care noile cote nu sunt aplicate la timp.

Ajustare cota TVA in casa de marcat

Avem acest caz. Domnul de la casa de marcat nu va putea ajunge la noi pana pe 1 august 2025 pentru a modifica procentele de TVA. Are peste 170 de clienti si nu are cum sa ajunga la toti intr-o noapte. Ce facem? Putem vinde cu vechile procente? Sau inchidem magazinul?

Specialistul ne spune ca nu puteti vinde cu cotele vechi de TVA. Trebuie actualizat TVA in casa de marcat.

Cum se face modificarea TVA in casele de marcat

Pe internet sunt o serie de tutoriale pentru modificarea cotei de TVA pentru casele de marcat. Discutati cu reprezentantul autorizat si intrebati-l daca puteti actualiza singuri cota de TVA. Altfel, va trebui sa sistati activitatea pana la actualizarea cotelor de TVA. Voi explica acest lucru in randurile urmatoare.

De cand sunt obligatorii cotele de TVA de 11% si de 21%

Aplicarea cotei reduse de TVA de 11% si a cotei standard TVA 21% conform prevederilor Legii nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 699 din 25 iulie 2025, art. II pct. 42 este obligatorie incepand cu data de 1 august 2025.

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

Cotele TVA trebuiau ajustate in casele de marcat pana pe 1 august 2025

In acest interval, persoana impozabila platitoare de TVA trebuia sa notifice distribuitorului casei de marcat electronice fiscale obligatia modificarii cotei de TVA astfel incat sa fie posibila utilizarea incepand cu data de 1.08.2025.

Ce se intampla daca nu ati modificat cotele TVA la timp

Nerespectarea acestui termen privind aplicarea noilor cote va conduce la neconcordante intre decontul de TVA cod 300 transmis de catre persoana impozabila in baza informatiilor preluate din jurnalul casei de marcat electronice fiscale si decontul precompletat din evidenta A.N.A.F. in baza informatiilor preluate din Sistemul informatic national RO e-Case de marcat electronice.

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

De asemenea, in mod sigur, pentru operatiunile ce vor fi efectuate in luna august 2025, raportarea se va efectuat pana la data de 25.09.2025 inclusiv printr-un formular cod 300 (decont de TVA) actualizat cu noile cote de TVA. Astfel, raportarea vanzarilor cu cota redusa de TVA 9% si cu cota standard TVA 19% aplicabila pana la data de 31.07.2025, nu va fi posibila la randul 9 si la randul 10, fiind posibila doar la randul 16 alocat pentru Regularizari TVA colectata.

Avand in vedere faptul ca aplicarea din 1.08.2025 a noilor cote de TVA este obligatorie pentru orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, justificarea neconcordantetor constatate in baza decontului precompletat datorita existentei unui numar mare de case de marcat electronice fiscale nu poate fi luata in considerare de catre A.N.A.F. deoarece se cunoaste faptul ca, de regula, casa de marcat electronica fiscala este conectata cu o aplicatie software de vanzare si gestiune ce poate permite accesul unei persoane autorizate pentru modificarea cotelor de TVA incepand cu data prevazuta in Legea nr. 141/2025.

Cand trebuie sistata activitatea firmelor

Consider ca, in situatia in care aceasta modificare nu poate fi efectuata prin intermediul unei aplicatii electronice, persoana impozabila trebuie sa sisteze activitatea, de exemplu, sa declare intrarea in perioada de inventariere a stocurilor, pana la momentul in care:

fiecare casa de marcat va fi setata sa preia noile cote de TVA;

la raft, fiecare produs destinat comertului cu amanuntul va fi etichetat cu noul pret de vanzare cu amanuntul (numai daca persoana impozabila decide sa nu isi diminueze adaosul comercial in favoarea taxei colectate neexigibile).

Pentru neaplicarea noilor cote de TVA nu este prevazuta o contraventie reglementata ca atare, sanctionata cu o amenda,dar motivarea nejustificata a neaplicarii corecte a cotei TVA va determina A.N.A.F. sa incadreze persoana impozabila in categoria celor cu risc fiscal, caz in care, ulterior constatarii si primirii raspunsului persoanei impozabile formulat pentru notificarea primita, va fi supusa inspectiei fiscale.

Ce amenzi se pot aplica in cazul inspectiilor fiscale TVA

In baza obiectivelor standard urmarite in cadrul unei inspectii fiscale TVA:

d.p.d.v. contabil, se va constata neconcordanta dintre raportul de vanzari emis de casa de marcat ca document justificativ pentru inregistrarea veniturilor, registrul de casa si inregistrarile contabile pentru fiecare zi calendaristica in care fiecare magazin a functionat. In functie de constatarile efectuate, echipa de inspectie fiscala decide sanctionarea contraventiilor, daca este cazul.

Conform prevederilor Legii nr. 82 din 24 decembrie 1991 Republicata Legea contabilitatii:

art. 41 pct. 2 lit. c):

"Constituie contraventie urmatoarele fapte:
………………………..
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie;
b) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
c) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."

art. 42 alin. (1) lit. c) – amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei:

TVA 2025 – Ghidul complet pentru contabili! Raspunsuri profesioniste la intrebarile aparute dupa modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august 2025, AICI, CLICK>>

"(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la pct. 1, cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei;
b) cele prevazute la pct. 2 lit. a), cu amenda de la 4.000 lei la 10.000 lei;
c) cele prevazute la pct. 2 lit. b) si c), cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei; ……………………………."

d.p.d.v. al disciplinei financiare referitoare la incasarile in numerar:

Conform prevederilor O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999 Republicata privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:

art. 10:

"Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
…………….
f) emiterea bonului fiscal continand date eronate, altele decat cele prevazute la lit. c), sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1), (2) si (2^1);"

Prin art. 4 se prevede:
"(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de ordine; data si ora emiterii; denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat; pretul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa; valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata; valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul."

art. 11:

"(1) Contraventiile prevazute la art. 10 se sanctioneaza cu amenda aplicata operatorilor economici dupa cum urmeaza:
………………..
c) cea prevazuta la art. 10 lit. j), cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei;"

Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016