
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1613/2018.
Conform Referatului de Aprobare, prin Ordonanta Guvernului nr. 31/2022, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.857 din 31 august 2022, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin acest act normativ au fost modificate si completate si prevederile art. 165 din Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la ordinea stingerii obligatiilor fiscale. Astfel s-a prevazut ca, prin exceptie de la regula generala a ordinii de stingere a obligatiilor fiscale, respectiv cea in ordinea vechimii acestor obligatii, sumele individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale se sting cu prioritate.
In fapt, recuperarea cu prioritate a sumelor reprezentand ajutoare de stat este prevazuta si de Regulamentul (UE) nr. 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, care stabileste la art. 16 alin. (3) faptul ca „(3) Fara a aduce atingere unui ordin emis de Curtea de Justitie a Uniunii Europene in temeiul articolului 278 din TFUE, recuperarea se efectueaza fara intarziere si in conformitate cu procedurile legislatiei nationale a statului membru in cauza, cu conditia ca acestea sa permita executarea imediata si efectiva a deciziei Comisiei.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In acest scop si in eventualitatea unei proceduri derulate in fata instantelor nationale, statele membre in cauza parcurg toate etapele necesare permise de legislatiile nationale respective, inclusiv masuri provizorii, fara a aduce atingere dreptului Uniunii.”
De asemenea au fost facute o serie de modificari care au vizat claritatea textului reglemetat de alin. (6) al art. 165, in ceea priveste ordinea stingerii obligatiilor fiscale inregistrate de debitorii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa.
Avand in vedere cele de mai sus, este necesara modificarea si completarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, in sensul armonizarii acesteia cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Extras din Proiectul de Ordin:
ART. I.
Metodologia de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1613/2018, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iunie 2018, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa punctul 3 al Capitolului I ”Dispozitii privind distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale datorate de acestia”, se introduce un nou punct, punctul 31 cu urmatorul cuprins:
” 3.1 Sumele platite de catre contribuabili in contul unic, precum si eventualele sume existente in conturile prevazute la pct. 8.1, sting cu prioritate sumele individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale.”
2. Dupa punctul 14 al Capitolului I ”Dispozitii privind distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale datorate de acestia”, se introduce un nou punct, punctul 15 cu urmatorul cuprins:
” 15. Sumele platite in alte conturi decat contul unic, sting cu prioritate sumele individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale.
Debitorii care efectueaza plata in contul unic si beneficiaza de inlesniri la plata si stingerea obligatiilor datorate de acestia”, se introduce un nou punct, punctul 211, cu urmatorul cuprins:
”211. Prevederile pct. 15.1- 21 se aplica dupa stingerea cu prioritate a sumelor individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata.”
4. Punctele 22, 25.1 si 25.2 ale Capitolului III ” Dispozitii privind distribuirea sumelor platite in contul unic de contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa”, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”22. Sumele reprezentand obligatii fiscale platite de contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa se distribuie de catre organul fiscal competent potrivit urmatoarei ordini de stingere:
a) obligatii fiscale, altele decat cele inscrise la masa credala, in ordinea vechimii;
b) obligatii fiscale cu termene de plata stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat si confirmat, in conditiile legii, precum si obligatiile fiscale accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut calcularea si plata acestora;
c) obligatii fiscale admise la masa credala, potrivit legii, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de faliment;
d) alte obligatii fiscale in afara celor prevazute la lit. a) – c).
…………………………………………………………………………….
25.1. Pentru debitorii care se afla sub incidenta legislatiei privind insolventa si care depun un decont cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare dupa data deschiderii procedurii insolventei, suma aprobata la rambursare se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale inregistrate de catre acestia, altele decat cele inscrise la masa credala.
25.2. Suma negativa de taxa pe valoarea adaugata inscrisa in decontul de taxa pe valoarea adaugata aferenta perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale ale debitorului inscrise la masa credala.”
5. Dupa punctul 25 al Capitolului III ” Dispozitii privind distribuirea sumelor platite in contul unic de contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa” se introduce un nou punct, punctul 251, cu urmatorul cuprins:
”251. Prevederile pct. 22- 25.2. se aplica dupa stingerea cu prioritate a sumelor individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, inclusiv ratele cu termene de plata implinite sau viitoare.”
Art.II.
Pentru debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata aflate in derulare, se sting cu prioritate sumele individualizate in deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat si/sau de minimis emise, dupa caz, de Comisia Europeana/entitatile ce detin calitatea de furnizor sau de administrator de ajutor de stat sau de minimis/Consiliul Concurentei si dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale, de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, respectiv ratele cu termene de plata implinite sau viitoare care cuprind aceste sume, iar ulterior se aplica prevederile Capitolului II din Anexa la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1613/2018 pentru aprobarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale, cu modificarile ulterioare, pentru celelalte obligatii fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirilor.
Art.III.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAFANAF modifica inregistrarea la cerere in scopuri de TVAD300 in 2023: ANAF modifica modelul si continutul formularului Decont de TVAMinsterul de Finante va asigura un fond lunar de un milion de lei pentru Loteria bonurilor fiscaleANAF propune modificarea formularului ''Invitatie'' utilizat in activitatea de verificare documentaraUltimele articole
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiD150 si D151, modificate. Contribuabilii vor putea sa le depuna integral online, fara sa mai mearga fizic la ANAFEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalArticole similare
MFP a publicat un nou Proiect pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale platite in CONTUL UNICIndreptarea erorilor din documentele de plata. Documentar fiscalIndemnizatie administrator: cum se creeaza obligatia de plata?ANAF modifica D100 si D710, utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursaVenituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililorUltimele articole
Deschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareANAF actualizeaza lista obligatiilor care se platesc in CONTUL UNICDeclaratia 100 in 2023. Prin Ordinul 1857/2023 au fost aprobate noi instructiunui de completare a formularuluiA fost aprobata Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/ pe veniturile micro care a fost redirectionata in plusMIPE lanseaza modulul 'Cereri de finantare' al sistemului informatic MySMIS2021 pentru ca fondurile europene sa fie mai usor accesateArticole similare
Important: ce creante noi au fost introduse la plata in contul unicPrecizari privind plata in contul unic a creantelor fiscaleSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA