Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indreptarea erorilor din documentele de plata. Documentar fiscal

08-Aug-2014
3194
In ce priveste indreptarea erorilor din documentele de plata, sunt aduse lamuriri suplimentare pentru a clarifica unele situatii cauzate de o prevedere de procedura legala declarata recent ca fiind neconstitutionala.

Astfel, atrage atentia Lege5.ro, reglementarea continua sa produca efecte juridice, iar documentarul fiscal pe care il regasiti mai jos poate aduce informatii utile celor care se confrunta cu problemele create de aceasta modificare.

Potrivit art. 114 din Codul de procedura fiscala, pentru creantele fiscale administrate de ANAF si unitatile subordonate, organul fiscal, la cererea debitorului, va efectua indreptarea erorilor din documentele de plata intocmite de acesta si va considera valabila plata de la momentul efectuarii acesteia, in suma si din contul debitorului inscrise in documentul de plata, cu conditia debitarii contului acestuia si a creditarii unui cont bugetar.

Acelasi regim se aplica in mod corespunzator si de catre celelalte autoritati publice care, potrivit legii, administreaza creante fiscale.


Termenul de depunere a cererii

Cererea pentru indreptarea erorilor poate fi depusa in termen de cinci ani, sub sanctiunea decaderii. Termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a efectuat plata. Aceasta este dispozitia cuprinsa in alineatul (6) al articolului 114 din Codul de procedura fiscala, astfel cum este in vigoare in urma modificarilor aduse prin O.U.G. nr. 88/2010, cu aplicare incepând cu 24.06.2011.

In forma anterioara, textul prevedea ca cererea poate fi depusa in termen de un an de la data platii, sub sanctiunea decaderii.

Curtea Constitutionala a fost sesizata cu solutionarea unei exceptii de neconstitutionalitate, ridicata in cursul judecarii unui dosar pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal.

Privitor la dispozitia pe care o semnalam, continuta in alin. (6) al art. 114 din Codul de procedura fiscala, Curtea a constatat neconstitutionalitatea textului in redactarea anterioara modificarii acestor prevederi prin Legea nr. 126/2011 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/2010.

Constatarile si concluziile Curtii pot fi consultate in Monitorul Oficial nr. 554/2014, in care a fost publicata Decizia CCR nr. 270/2014. Critica de neconstitutionalitate a mai privit si alte dispozitii cuprinse in articolul 114, dar care au fost respinse de Curte.



Procedura actuala privind efectuarea platilor

In redactarea actuala, art. 114 din Codul de procedura fiscala - care trateaza despre efectuarea platilor - prevede ca debitorii vor efectua plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevazute prin ordinul al presedintelui ANAF, intr-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata. Aplicarea se face prin OPANAF nr. 1294/2007, incepând cu 17.02.2014.

Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate.

In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate unui buget sau fond, distribuirea in cadrul fiecarui buget sau fond se face in urmatoarea ordine:

a) pentru toate impozitele si contributiile cu retinere la sursa;
b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b).

Metodologia de distribuire a sumelor platite in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale a fost aprobata prin OPANAF nr. 138/2012, incepand cu 10.02.2012.

Plata altor obligatii fiscale se efectueaza de catre debitori, distinct pe fiecare impozit, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat.


In cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, momentul platii este:

- in cazul platilor in numerar, data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal;

- in cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, inscrisa pe mandatul postal;

- in cazul platilor efectuate prin decontare bancara, data la care bancile debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceasta informatie este transmisa prin mesajul electronic de plata de catre institutia bancara initiatoare, potrivit reglementarilor specifice in vigoare, cu exceptia situatiei prevazute la art. 121, data putand fi dovedita prin extrasul de cont al contribuabilului;

- in cazul platilor efectuate prin intermediul cardurilor bancare, data la care a fost efectuata tranzactia, astfel cum este confirmata prin procedura de autorizare a acesteia; procedura si categoriile de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare a fost aprobata prin OPANAF nr. 718/2008 incepand cu 01.10.2008.

- pentru obligatiile fiscale care se sting prin anulare de timbre fiscale mobile, data inregistrarii la organul competent a documentului sau a actului pentru care s-au depus si anulat timbrele datorate potrivit legii.

Pentru creantele fiscale administrate de ANAF si unitatile subordonate, organul fiscal, la cererea debitorului, va efectua indreptarea erorilor din documentele de plata intocmite de acesta si va considera valabila plata de la momentul efectuarii acesteia, in suma si din contul debitorului inscrise in documentul de plata, cu conditia debitarii contului acestuia si a creditarii unui cont bugetar.

Prevederile se aplica in mod corespunzator si de catre celelalte autoritati publice care, potrivit legii, administreaza creante fiscale.

Cererea poate fi depusa in termen de cinci ani, sub sanctiunea decaderii. Termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a efectuat plata.


Sursa: lege5.ro



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilor

    • Prin Ordinul 107/2025 au fost actualizate principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici pentru anul 2024. In acest context, ANAF a actualizat PDF-ul inteligent necesar entitatilor mici, mijlocii, mari si entitatilor de interes public. Pentru microentitati, S 1005 inca nu a fost publocat de ANAF in varianta actuala. Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2025. Pentru D406 privind Activele NU se acorda perioada de gratie

    • SAF-T, fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale, a devenit obligatoriu inca din anul 2022 pentru contribuabilii mari, din 2023 pentru cei mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati, insa in cazul Activelor din formular acestea nu se aplica. Prin implementarea acestui...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPV

    • Prin aparitia sistemului national RO e-Factura procesul de transmitere a facturilor a fost simplificat si digitalizat, iar acest lucru le-a dat mari batai de cap contribuabililor. Desi este implementat de mult timp, inca pot aparea probleme cu privire la utilizarea E-Factura. Uneori, atunci cand trebuie incarcata factura, pot aparea situatii in care aceeasi factura este incarcata de doua ori, din diverse motive tehnice sau administrative. Acest fenomen poate crea confuzie atat pentru...» citeste mai departe aici

  • Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

    • Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat au fost puse in dezbatere publica de ANAF, in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF Conform Referatului de Aprobare, prin O.U.G. nr.138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024

    • Anual trebuie depusa Declaratia Unica de catre persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sau din alte surse, insa formularul a tot fost modificat de ANAF in urma ultimelor reglementari fiscale si contribuabilii trebuie sa fie atenti la acest aspect. Este important ca declaratia sa fie completata corespunzator, mai ales ca apar tot timpul schimbari la contributiile la asigurarile sociale (CASS) si (CAS). In plus, a fost modificat salariul minim pe economie si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAF

    • In cazul depunerii situatiilor financiare anuale, ONG-urile au obligatia de a depune si declaratia cu situatia de trezorerie. Iar prin prezentul proiect se reglementeaza aspectele care vizeaza formatul declaratiei mentionate, precum si conditiile de intocmire si depunere a acesteia pentru anul 2024. Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAF Potrivit art. 34 alin. (31) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016