Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a publicat recent un nou Proiect de Ordin privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
Procedura de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (Proiect)
1. Organul fiscal competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, denumit in continuare organ fiscal competent, este organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala.
2. In cazul modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenta de administrare a
obligatiilor fiscale datorate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere, se modifica cu data modificarii domiciliului fiscal al
persoanei fizice.
CAPITOLUL I
Cartea Verde a Contabilitatii Manualul Contabilului Incepator - stick USB Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Procedura de inregistrare si administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele
fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
A. Procedura de inregistrare fiscala
1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala
ulterior datei de 01 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura
fiscala.
2.Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere care au obligatia inregistrarii in registrul comertului, inregistrarea fiscala
initiala se realizeaza potrivit legii speciale.
3.1. Competenta pentru inregistrarea fiscala initiala a sediilor secundare cu minimum 5
angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere au obligatia sa solicite inregistrarea
fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele
publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui
raza teritoriala se afla sediul secundar.
3.2. Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu
minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligatia sa
solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006
privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal in
a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu
dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui
evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile
art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
5. In certificatul de inregistrare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acestuia,
stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.
B.Obligatii declarative
Incepand cu anul 2022, declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor
fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se
depun la organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice,
stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit.a) din Codul de procedura fiscala.
C. Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare
Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele
fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se
solutioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, aplicabile pentru solutionarea deconturilor cu
sume negative de TVA cu optiune de rambursare.
D.Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza prin cerere adresata organului fiscal
competent, astfel:
a) inregistrare la registratura organului fiscal compentent;
b) transmitere prin posta;
c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
E. Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza astfel:
a) la domiciliul fiscal al acestora, prin remitere, sub semnatura;
b) transmitere prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
c) prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
F. Procedura de plata a obligatiilor fiscale
1.Plata obligatiilor fiscale reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare,
inclusiv a impozitului pe venitul din salarii aferent activitatii sediilor secundare, se efectueaza de
catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere si/sausediile secundare ale acestora, dupa caz, la unitatea trezoreriei statului care
deserveste organul fiscal competent.
2. In situatia in care o persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere efectueaza plata impozitului pe veniturile din salarii
datorat de sediul sau secundar, documentele de plata se intocmesc distinct si cuprind in mod obligatoriu si urmatoarele informatii:
a) codul de identificare fiscala si denumirea persoanei care face plata, respectiv persoana
fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care a
infiintat sediul secundar – in calitate de platitor;
b) codul de identificare fiscala al sediului secundar pentru care se face plata – in calitate de
beneficiar.
3. Din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, unitatea trezoreriei
statului care deserveste organul fiscal competent vireaza lunar, potrivit prevederilor legale in
vigoare si precizarilor Ministerului Finantelor, cotele defalcate prevazute de lege cuvenite
bugetelor locale, astfel:
a) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere din municipiul Bucuresti si pentru sediile secundare ale acestora care isi
desfasoara activitatea in municipiul Bucuresti: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si la bugetul Municipiului Bucuresti;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, altele decat cele prevazute la lit. a), precum si pentru sediile secundare ale
acestora care isi desfasoara activitatea in judete, inclusiv in judetul Ilfov: la bugetele locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si la bugetele locale ale judetelor pe teritoriul caruia isi au
domiciliul fiscal persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere sau isi desfasoara activitatea sediile secundare, dupa caz.
4. Operatiunile prevazute la pct. 3 se efectueaza in sistem informatic, pe baza de nota
contabila.
G.Procedura de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere
1. Activitatea de control fiscal se desfasoara in baza prevederilor titlului VI "Controlul fiscal"
din Codul de procedura fiscala.
2.(1) Actiunile de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere se efectueaza de catre personalul cu atributii de
inspectie fiscala din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale
datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, potrivit legii.
(2) Prin exceptie de la prevederile alineatului (1), in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din
Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care
desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte
structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.
3.(1) Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala
in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de
predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor
fiscale datorate de acestea, se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele
de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de
competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre
care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.
(2) Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului
inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului
fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se
vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca
intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie
transmisa, pe baza de proces verbal de predare – primire, catre noul organ fiscal competent
pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, care urmare analizelor proprii
efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.
(3) Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de
predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor
fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea
contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat. Pentru actiunile de verificare
documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat
audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii
documentatii, pe baza de proces verbal de predare – primire, catre noul organ fiscal competent
pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita
si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea
actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.
(4) Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de
verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, de structurile care
vor incheia actiunile de inspectie fiscala respectiv de verificare documentara, conform celor
mentionate la alin. (1) respectiv alin. (3), se transmit organului fiscal competent pentru
administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice
in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.
4. (1) Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre
organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predareprimire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat. in sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa, daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.
(2) Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat,
insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent
pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.
5. Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate conform celor prevazute la
pct. 3 si 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativ-fiscale
contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent se vor transmite spre solutionare
organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.
H. Procedura de indrumare si asistenta pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
1. indrumarea si asistenta persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere se realizeaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului
finantelor nr. 1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a
contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de
coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale
desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei
I.Procedura de urmarire a respectarii inlesnirilor la plata aflate in derulare acordate
persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere
1. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate in baza
actelor normative in materie se realizeaza de catre organul fiscal competent.
2. Actul administrativ prin care se comunica persoanelor fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, modificarea/pierderea/mentinerea
valabilitatii inlesnirii la plata, este emis de organul fiscal competent, care intreprinde masurile care
se impun in vederea aplicarii legislatiei in domeniu.
J. Procedura de compensare si restituire a obligatiilor fiscale
Restituirea sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare
cuvenite, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, persoanelor fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, se realizeaza de catre
organul fiscal competent numai dupa compensarea efectuata cu alte obligatii fiscale datorate, in
conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedura fiscala.
K. Procedura de executare silita
1. Pentru recuperarea creantelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere in cadrul procedurii de
executare silita, organul de executare coordonator este organul fiscal competent. in situatia in
care executarea silita se efectueaza prin somatie si poprire, aplicarea masurii de executare silita
se efectueaza de catre organul de executare coordonator.
2. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente sa
aplice procedura de executare silita prin sechestrarea si valorificarea bunurilor mobile/imobile ale
persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii
libere sunt organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla bunurile.
3. Prin exceptie de la pct. 2, atunci cand se constata ca exista pericolul evident de
instrainare, substituire sau de sustragere de la executare silita a bunurilor si veniturilor urmaribile
ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea si
executarea silita a acestora, indiferent de locul in care se gasesc bunurile.4. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare prevazute la
pct. 2 numesc comisiile de licitatie, in vederea desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor
sechestrate.
L. Reglementarea activitatii juridice
1. Reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de structura juridica din
cadrul organului fiscal emitent al actului administrativ sau al actului de executare, indiferent de
momentul nasterii litigiului.
2. Prin exceptie de la regula mentionata anterior, pentru litigiile avand ca obiect procedura
insolventei persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de catre
Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal
al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit a) din Codul de
procedura fiscala.
3. In litigiile avand ca obiect procedura insolventei, instrumentarea dosarelor se realizeaza
de catre Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit a) din
Codul de procedura fiscala, doar in perioada in care contribuabilul se afla in administrarea
acestuia, ulterior fiind inaintat Serviciului juridic din cadrul organului fiscal in a carei competenta se
va afla contribuabilul, care se subroga in drepturile si obligatiile organului fiscal in administrarea
caruia s-a aflat anterior contribuabilul.
CAPITOLUL II
Dispozitii tranzitorii aplicabile pentru persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere si pentru care se schimba
competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022
In sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) vechiul organ fiscal - organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul
activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala a acestora, potrivit art. 31
alin. (1) lit b) din Codul de procedura fiscala;
b) noul organ fiscal competent - organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit a) din
Codul de procedura fiscala.
A. Inregistrare fiscala
1. Incepand cu data de 01 ianuarie 2022, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de
inregistrare fiscala se declara de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere la noul organ fiscal competent.
2. Procedura de declarare in inactivitate fiscala, de reactivare a persoanelor fizice care
desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declarate inactive
sau de indreptare a erorilor materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitatieconomice in mod independent sau exercita profesii libere, care la data de 01 ianuarie 2022 se
afla in curs de derulare, se finalizeaza de noul organ fiscal competent.
3. In vederea finalizarii procedurii de inactivare, de reactivare sau de indreptare a erorilor
materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere declarate inactive, pentru care se schimba competenta de administrare la
data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate
documentele emise, comunicate sau primite, dupa caz, in derularea fluxului procedural de
declarare in inactivitate, reactivare a contribuabililor declarati inactivi sau de indreptare a erorilor
materiale.
B. Obligatii declarative
Declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, se depun la noul organ fiscal
competent incepand cu data de 01 ianuarie 2022.
C. Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA si optiune de rambursare
1. Pentru toate persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent
sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1
ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate informatiile
inscrise in baza de date speciala privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale
centrale au stabilit risc fiscal mare, in conditiile legale, care privesc respectivele persoane fizice.
2. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in termenul
legal prevazut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie 2021, de catre persoanele fizice care
desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, pentru care
competenta de administrare se modifica la data de 1 ianuarie 2022, potrivit prevederilor
prezentului ordin, si nesolutionate pana la data preluarii de catre noul organ fiscal competent, se
solutioneaza dupa cum urmeaza:
2.1. in cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare si nu a fost
finalizata etapa de compensare/restituire pana la data predarii, se transfera dosarul solicitarii,
inclusiv Decizia de rambursare aprobata, noului organ fiscal competent, in vederea finalizarii
procedurii;
2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare pana la data predarii se
transfera noului organ fiscal competent, in vederea solutionarii, potrivit prevederilor legale in
vigoare.
3. Vechiul organ fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite noului
organ fiscal competent deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare
nesolutionate, insotite, in mod obligatoriu, de actele procedurale intocmite potrivit procedurii de
solutionare, pana la data predarii, cum ar fi:
a) referatul prin care se propune inscrierea persoanei in baza de date speciala, dupa caz;
b) nota prin care compartimentul de specialitate propune anularea actelor procedurale
intocmite ca urmare a incadrarii deconturilor in curs de solutionare la risc fiscal mic, dupa caz;
c) referatul care cuprinde propunerea privind mentinerea sau radierea, dupa caz, a persoanei
impozabile in/din baza de date speciala;d) referatul motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau de compartimentul
juridic, in cazul in care pentru persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a
fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de
reorganizare, in conditiile legii speciale;
e) alte documente intocmite pentru solutionarea decontului.
D. Plata obligatiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice
in mod independent sau exercita profesii libere
1. Eventualele plati efectuate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere la unitatile trezoreriei statului din cadrul
vechilor organe fiscale, ulterior datei de 31 decembrie 2021, se vor transfera la unitatea de
trezorerie a statului la care este arondat noul organ fiscal competent, pe baza urmatoarelor
informatii:
a) codul de identificare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare
incepand cu data de 1 ianuarie 2022;
b) vechiul organ fiscal;
c) noul organ fiscal competent.
2. Operatiunile de transfer prevazute la pct. 1 se efectueaza pana la data de 31 martie
2022, prin redirijarea automata a platilor eronate. Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate
eronat de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, la unitatile trezoreriei statului la care sunt arondate vechile organe fiscale,
se vor returna platitorilor.
3. Prevederile pct. 1-2 se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de
persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii
libere.
E. Gestiunea inlesnirilor la plata ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
1. Incepand cu 1 ianuarie 2022, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata
acordate in baza actelor normative in materie, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, se realizeaza de catre noile organe
fiscale compentente.
2. Actele administrative prin care s-au acordat inlesniri la plata, impreuna cu graficele de
esalonare, se transmit de vechiul organ fiscal, in format hartie, insotite de:
a) nota de constatare prin care se precizeaza modul de respectare a inlesnirilor la plata
acordate pana la data de 31 decembrie 2021;
b) scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie emise de institutii de credit sau,
dupa caz, de o institutie financiara nebancara inscrisa in registrele Bancii Nationale a Romaniei,
ori contractele de ipoteca sau gaj, in original. Scrisorile de garantie/politele de asigurare de
garantie trebuie sa fie in termen de valabilitate, iar pentru contractele de ipoteca sau gaj sa se
faca mentiunea privind inscrierea acestora in vederea efectuarii publicitatii legale.
3. Garantiile in numerar depuse la unitatile trezoreriei statului la care sunt arondate vechileorgane fiscale, se transfera de catre acestea, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. H, in
conturile corespunzatoare deschise de catre noile organe fiscale competente la unitatile trezoreriei
statului la care acestea sunt arondate.
4. Prevederile pct. 1-3 se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de
persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii
libere.
F. Solutionarea cererilor de compensare si/sau restituire ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Cererile de compensare si/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, al caror termen legal de
solutionare se implineste dupa data de 01 ianuarie 2022, vor fi predate spre solutionare noului
organ fiscal competent, ca parte a dosarului fiscal al persoanei fizice.
G. Procedura de executare silita a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
1. Vechile organe fiscale, care au infiintat popriri inainte de data de 31 decembrie 2021
asupra veniturilor datorate de terti ori asupra disponibilitatilor din conturile bancare ale persoanelor
fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere,
comunica, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. H, tertilor si tuturor bancilor unde sunt infiintate
popriri, noile coduri IBAN in care se vor vira sumele, cu exceptia situatiei in care poprirea a fost
comunicata prin mijloace electronice de transmitere la distanta dupa data de 01 ianuarie 2021.
2. In cazul in care exista sume obtinute in contul 50.67 "Disponibil din sume incasate din
valorificarea bunurilor mobile si imobile in cadrul procedurii de executare silita", din valorificarea
bunurilor sechestrate, pana la data de 31 decembrie 2021, acestea se distribuie de catre organul
de executare care a valorificat bunul pana la aceasta data sau, dupa caz, se restituie ofertantilor,
potrvit legii.
H. Predarea-primirea dosarelor fiscale, a informatiilor si a documentelor privind
administrarea obligatiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice
in mod independent sau exercita profesii libere
1. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere se preiau in administrare de catre noul organ fiscal competent, incepand cu data de
01 ianuarie 2022.
2. Predarea-primirea dosarelor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent sau exercita profesii libere, precum si ale sediilor secundare ale
acestora, se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, aplicandu-se in mod corespunzator procedura aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
3. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere si pentru sediile secundare ale acestora informatiile aflate in sistemele
informatice de administrare a creantelor fiscale se transfera in format electronic intre organele
fiscale centrale implicate in procedura de predare-primire, in termen de 5 zile lucratoare de la
inchiderea anului fiscal 2021.
4. Pana la data de 21 ianuarie 2022 se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor
fiscale ale persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita
profesii libere precum si pentru sediile secundare ale acestora.
5. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau
exercita profesii libere, radiate din registrele in care au fost inregistrate, dosarele fiscale nu se
predau de catre organele fiscale. Ori de cate ori este necesar noul organ fiscal poate solicita
documente sau informatii cu privire la persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere radiate.
Extras din Proiectul de Ordin:
ART. 1 - Competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care
desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii,
revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al
persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit a) din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 2 - Se aproba Procedura de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice
care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 3 - Structurile competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directiile
generale regionale ale finantelor publice si organele fiscale centrale din subordine vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4 - Prevederile prezentului ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
ART. 5 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Calendarul fiscal al lunii septembrie 2018. Formulare si Declaratii care trebuie depuse la ANAFANAF a intensificat in sem. I 2022 verificarile documentare pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabililorOBLIGATII FISCALE pentru persoane fizice autorizate (PFA) in noul Cod fiscal 2016Noi formulare aprobate. In atentia angajatorilor persoane fiziceConsumatorii casnici de energie pot reduce factura schimband furnizorul, fara a iesi pe piata liberaUltimele articole
Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileObtii venituri din mediul ONLINE? Iata ce OBLIGATII FISCALE ai catre ANAFNOI obligatii pentru firmele mici incepand cu ianuarie 2025PFA care NU mai are activitate. Ce OBLIGATII FISCALE ii revin?Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareArticole similare
Mare atentie! In acest an termenul limita pentru DEPUNEREA OBLIGATIILOR FISCALE aferente lunii noiembrie este data de 21 decembrie 2023Articole similare
Atentie! 2-3 iulie: Trezoreria nu efectueaza operatiuni privind contributiile sociale pentru PERSOANE FIZICEZoom fiscal: Regimul platilor intre rezidenti in Romania15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridicaSondaj CNIPMMR: Majoritatea IMM-urilor nu sustin "Taxa pe lacomie"Norme noi privind suspendarea inspectiei financiareUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Mai poti beneficia de facilitati daca NU ai depus Notificarea pana pe 25 noiembrie?Declaratia Unica, modificata prin OUG 128/2024. In anumite situatii, formularul NU trebuie depus obligatoriu in anul curentMODEL contract creditare societateColectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileArticole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA: Prevederi privind criteriile de evaluare a riscului fiscal. Anexele 5 si 6 (proiect MFP)Companiile pot scapa de plata impozitului pe profit. Vezi in ce conditiiSe impoziteaza veniturile obtinute de asociatiile de proprietari din inchiriere?Legea nr. 209/2017 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, publicata in MonitorGuvernul modifica normele metodologice de aplicare a Codului FiscalUltimele articole
Firmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileDeductibilitate cheltuieli cu combustibilul. Monografie contabilaAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceSfaturi de la experti
Achizitie usi si cartele acces
Intrebare: Societatea X (hotel) achizitioneaza pentru usi: incuietoare hotel, sistem de control acces cu cartele si cartele de proximitate pentru a putea deschide usa. Care sunt monografiile contabile atat pentru incuietoare, cat si pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor din vanzarea titlurilor de participare
Intrebare: O societate cumpara parti sociale de la o societate din afacerea UE in doua transe, dupa care le vinde integral, la un pret mult mai mic decat au fost achizitionate. Care este tratamentul fiscal al acestei cheltuieli rezultate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA