
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un Proiectul de Lege privind masurile fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung. In cazul microintreprinderilor se revine, din nou, la doua cote de impozitare, de 1% si de 3%, in functie de plafonul de 60.000 euro. Astfel, firmele care depasesc plafonul de 60.000 euro vor achita un impozit de 3% pe veniturile micro.
Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind
tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.”
In cazul in care, in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere, depasesc nivelul de 60.000 euro, sau microintreprinderea incepe sa desfasoare activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. b).
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere nu mai desfasoara activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 si veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a).
In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 obtin venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplica si pentru veniturile din aceste alte activitati.”
Extras din Proiectul de Lege:
3. La articolul 51, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc
60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2; b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind
tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.”
4. La articolul 51, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (41) - (43), cu urmatorul cuprins:
„(41) in cazul in care, in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere, depasesc nivelul de 60.000 euro, sau microintreprinderea incepe sa desfasoare activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. b).
(42) in situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere nu mai desfasoara activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 si veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a).
(43) in situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 obtin venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplica si pentru veniturile din aceste alte activitati.”
5. La articolul 52, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Limitele fiscale prevazute la art. 51 alin. (1), alin. (41) si (42), precum si alin. (1) ale prezentului articol, se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.”
6. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 54 - Reguli de determinare a conditiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor
Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor prevazute la art. 47 alin. (1) lit. c) si f), la 51 alin. (1), alin. (41) si (42) si la art. 52 alin. (1) se vor lua in calcul aceleasi elemente care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.”
7. La articolul 55, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 47 sau ca urmare a exercitarii optiunii, comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator .”
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Insolventa - ce inseamna, cadru legal si cum se diferentiaza de falimentPana pe 31 martie 2023 trebuie depus formularul D 700 in cazul MICROINTREPRINDERIlor devenite platitoare de impozit pe profitGhid complet: Declararea si plata impozitului pe profit. Declaratia 100 cu explicatii!Antreprenorii ar cere penalitati statului cand se intarzie rambursarea TVA de catre statDepasire plafon impozit micro la 31.12.2024. Cand se depune si cum trebuie completata D700Ultimele articole
Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe MICROINTREPRINDERI[IMPLICATII FISCALE] Donare autoturism unei persoane fizice de catre o microintreprindereDeclaratia 177. Formularul NU mai poate fi rectificat dupa data de 11 august 2025Impozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Articole similare
Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Impozit micro 2025: cote si reguli de respectat de antreprenoriArticole similare
Microintreprindere in 2025. Plafonul de 250.000 euro se verifica pe baza veniturilor de la 31 decembrie 2024Microintreprindere in 2025: Plafonul se reduce la 250.000 euro de la 1 ianuariePlafonul de 500.000 de euro pentru incadrarea firmelor la regimul micro se aplica incepand cu veniturile din 2023Infiintare microintreprindere in 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Microintreprinderi in 2023: Firmele care depasesc plafonul de 500.000 euro ar putea plati un impozit de 2,5%, conform masurilor GuvernuluiUltimele articole
Depasire plafon impozit micro la 31.12.2024. Cand se depune si cum trebuie completata D700Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microMicrointreprinderi in 2024. La stabilirea plafonului de 500.000 euro, ce grupe de venituri se iau in calcul?Microintreprindere in 2023: Veniturile din subventii intra in plafonul de 500.000 euro pentru incadrarea firmelor in aceasta categorie?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA