Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ghid complet: Declararea si plata impozitului pe profit. Declaratia 100 cu explicatii!

25-Mar-2014
3978
Un ghid complet in ce priveste declararea si plata impozitului pe profit prin Declaratia 100 va este pus la dispozitie prin cele ce urmeaza.

Declararea si plata impozitului pe profit se fac trimestrial pana la 25 a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I-III, impozitul datorat declarandu-se in declaratia 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”.

Definitivarea si plata impozitului pe profit anual se face pana la 25 martie inclusiv a anului urmator, impozitul datorat declarandu-se in declaratia 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” (fara sa se mai depuna declaratia 100 pentru trim. IV). [art. 34 alin. (1) si art. 35 alin. (1) din Codul fiscal, OPANAF nr.1950/2012 cu modificarile si completarile ulterioare]

EXCEPTII:



A. Declararea si plata impozitului pe profit se face anual pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator in cazul:

- organizatiilor nonprofit si

- contribuabililor care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.incadrarea in aceste activitati este cea stabilita prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, cu modificarile ulterioare. Verificarea ponderii veniturilor obtinute de contribuabili din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura se face la sfarsitul fiecarui an fiscal, iar in situatia in care veniturile majoritare se obtin din alte activitati decat cele mentionate, acestia vor aplica pentru anul fiscal urmator sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut la art. 34 alin. (1) din Codul fiscal.

[art. 34 alin.(5) lit.a) si b) din Codul fiscal si pct. 97^2 din normele metodologice]



B. Contribuabilii societati comerciale bancare - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine au obligatia de a declara si plati impozit pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial. Termenul pana la care se efectueaza plata impozitului anual este termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit, respectiv 25 martie.

In cazul societatilor bancare nou-infiintate, infiintate in cursul anului precedent sau care la sfarsitul anului fiscal precedent inregistreaza pierdere fiscala, efectueaza plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata. [art. 34 alin.(4) si (7) din Codul fiscal]


C. Contribuabilii care au optat, conform art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic pot opta ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar. Primul an fiscal modificat include si perioada anterioara din anul calendaristic cuprinsa intre 1 ianuarie si ziua anterioara primei zi a anului fiscal modificat, acesta reprezentand un singur an fiscal.

Modificarea anului fiscal se comunica organului fiscal cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul anului fiscal modificat.[art. 16 alin. (3) din Codul fiscal] Modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profitse comunica organului fiscalin termen de 30 de zile de la inceputul anului fiscal modificat.[art. 34 alin. (3) ultima teza din Codul fiscal]

 

Contribuabilii care au optat pentru ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar, pentru primul an fiscal modificat aplica urmatoarele reguli de declarare si plata a impozitului pe profit:


- contribuabilii care declara si platesc impozitul pe profit trimestrial si pentru care anul fiscal modificat incepe in a doua, respectiv in a treia luna a trimestrului calendaristic, prima luna, respectiv primele doua luni ale trimestrului calendaristic respectiv, vor constitui un trimestru, pentru care contribuabilul are obligatia declararii si platii impozitului pe profit, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului calendaristic respectiv. Aceste prevederi se aplica si in cazul in care anul fiscal modificat incepe in a doua, respectiv in a treia luna a trimestrului IV al anului calendaristic;

- contribuabilii care declara si platesc impozitul pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pentru anul fiscal modificat continua efectuarea platilor anticipate la nivelul celor stabilite inainte de modificare; in cazul in care anul fiscal modificat incepe in a doua, respectiv in a treia luna a trimestrului calendaristic, prima luna, respectiv primele doua luni ale trimestrului calendaristic respectiv, vor constitui un trimestru pentru care contribuabilul are obligatia declararii si efectuarii platilor anticipate, in suma de 1/12 din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, pentru fiecare luna a trimestrului, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului calendaristic respectiv. Aceste prevederi se aplica si in cazul in care anul fiscal modificat incepe in a doua, respectiv in a treia luna a trimestrului IV al anului calendaristic. [art. 34, alin. (131) din Codul fiscal]


ATENTIE! Contribuabilii care au optat pentru ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar au obligatia sa depuna o declaratie anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pe profit aferent anului fiscal respectiv, pana la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv, de la inchiderea anului fiscal modificat. [art. 35 alin. (3) din Codul fiscal]


D. Sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit cu plati anticipate efectuate trimestrial

Incepand cu 1 ianuarie 2013 contribuabilii pot opta pentru declararea si plata impozitului pe profit anual, cu efectuarea de plati anticipate trimestrial.

Declararea si plata impozitului pe profit pe profit anual se face pana la 25 martie inclusiv a anului urmator.

Optiunea pentru aplicarea sistemului anual de declarare si plata a impozitului pe profit se efectueaza la inceputul anului fiscal pentru care se solicita aplicarea acestui sistem, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, prin completarea formularului 012 “Notificare privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit” si este obligatorie pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi.

Iesirea din sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit se efectueaza la inceputul anului fiscal pentru care se solicita aplicarea sistemului trimestrial, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, prin completarea formularului 012.

Platile anticipate trimestriale se determina in suma de 1/4 din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent (declarat in declaratia privind impozitul pe profit -D101), actualizat cu indicele preturilor de consum (estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza platile anticipate) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata.

Pentru anul 2014, indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 102,4% (OMFP 256/2014)

Daca in primul an al perioadei obligatorii de 2 ani fiscali consecutivi contribuabilul care a optat pentru aplicarea sistemului anual de declararea si plata a impozitului pe profit, inregistreaza pierdere fiscala, efectueaza plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata. [art. 34 alin. (2), (3), (8), (9) si (18) din Codul fiscal]

Nu pot aplica acest sistem !

- organizatiile nonprofit;

- contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura;

- persoanele juridice si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere fara personalitate juridica;

-persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana;

-persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica; in acest caz, impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica romana. [art. 34 alin. (4), (5), art. 13 lit.c-e) din Codul fiscal]


Important!

Contribuabilii aflati in urmatoarele situatii nu pot opta pentru sistemul anual cu plati anticipate, aplicand obligatoriu sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit:

- contribuabilii nou-infiintati in anul precedent celui pentru care se datoreaza impozitul pe profit (nu sunt considerati contribuabili nou-infiintati cei care se inregistreaza ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii);

- contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul anului fiscal precedent celui pentru care se datoreaza impozitul pe profit;

- contribuabilii care s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz;

- contribuabilii care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor in anul fiscal precedent celui pentru care se datoreaza impozitul pe profit. [art. 34 alin.(6) din Codul fiscal]

Observatii:

Alineatele (11), (12) si (13) ale art. 34 prevad reguli speciale in cazul contribuabililor care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial si care:

- efectueaza operatiuni de reorganizare potrivit legii;

- in cursul anului devin sedii permanente ale persoanelor juridice straine ca urmare a operatiunilor de fuziune, divizare, divizare partiala, transferurilor de active si schimburilor de actiuni intre societatile din diferite state membre ale Uniunii Europene prevazute la art. 27^1

- sunt implicati in operatiuni transfrontaliere.

Persoanele juridice care in cursul anului fiscal se dizolva cu lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. [art. 34 alin.(14) din Codul fiscal]

Persoanele juridice care in cursul anului fiscal se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile. [art. 34 alin.(15) din Codul fiscal]



Baza legala:

- art. 16, art. 34 si art. 35 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;

- HG nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

- OPANAF nr. 1994/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (012) “Notificare privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit”, modificat prin OPANAF nr. 3853/2013;

- OUG nr. 102/2013.


Sursa: DGRFP Brasov
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ghid complet: Declararea si plata impozitului pe profit. Declaratia 100 cu explicatii!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Consecinte depasire plafon de incasari in numerar
    • O societate comerciala care detine casa de marcat fiscala emite bonuri fiscale pentru incasarile realizate pentru populatie, iar pentru societatile comerciale emite factura pe care o inregistreaza in contabilitate si o raporteaza in Declaratia nr. 394. Incasarea facturii care nu se realizeaza intotdeauna in aceeasi zi sau in aceeasi luna cu data emiterii facturii o realizeaza in baza chitantei. Inspectorii ANAF au aplicat o sanctiune de 20 000 lei pentru faptul ca se emit inca chitante in...» citeste mai departe aici

  • OFICIAL! NOUL MODEL de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata" - Formularul 300
    • UPDATE 21 aug. 2019 Ordinul nr. 2227/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 687, de ieri - 20.08.2019. Mai jos aveti un extras din Ordinul 2227/2019. Articolul initial, 27 iun. 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou modelul de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Este vorba despre...» citeste mai departe aici

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Fiscul raspunde: Cand se vor conecta aparatele de marcat din Romania la sistemul informatic ANAF?
    • MFP si ANAF au tot transmis informari catre contribuabili si atentionari privind obligativitatea dotarii cu noile aparate de marcat electronice fiscal (AMEF), insa operatorii fiscali inca nu stiu cand vor fi conectate casele de marcat la serverul Fiscului, pentru a scapa de transmiterea lunara a formularelor. Cu ceva timp in urma, Finantele propuneau modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016