Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari si completari ale Codului de Procedura Fiscala

02-Feb-2012
2145
Mai multe modificari aduse Codului de Procedura Fiscala au intrat in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 30 ianuarie 2012, a Ordonantei Guvernului nr. 2/2012.

Redam in cele ce urmeaza o sinteza a celor mai importante modificari aduse de OG Nr. 2/2012 Codului de Procedura Fiscala:


- S-a introdus obligatia organului fiscal de a restitui din oficiu a sumele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.in situatia in care debitorul inregistreaza obligatii fiscale restante sumele incasate in plus se vor restitui numai dupa efectuarea compensarii.

- In conditiile art. 27 din Codul de Procedura Fiscala referitor la raspunderea solidara va raspunde solidar cu debitorul si reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinta, declara bancii ca nu detine alte disponibilitati banesti, cu exceptia celor necesare platii drepturilor salariale, a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

- S-a introdus obligativitatea inregistrarii la organul fiscal a domiciliului fiscal in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea unei cereri de modificare a domiciliului fiscalsi a actelor doveditoare.Termenul de solutionare a cererii este de 15 zile lucratoare de la data depunerii acesteia la organul fiscal competent. Organul fiscal va emite din oficiu decizie de modificare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social iar contribuabilul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal. Data schimbarii domiciliului fiscal va fi data comunicarii deciziei de verificare a domiciliului fiscal.

- A fost redefinit acordul de pret in avans ca fiind actul administrativ emis de ANAF in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate. Tranzactiile viitoare care fac obiectul acordului de pret in avans se apreciaza in functie de data depunerii cererii.

- In scopul solutionarii cererii privind solutia fiscala individuala anticipata sau acordul de pret in avans, organul fiscal competent se poate deplasa la domiciliul fiscal al contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta pentru analizarea documentatiei in vederea fundamentarii proiectului de solutie fiscala individuala anticipata sau acord de pret in avans sau poate solicita contribuabilului clarificari cu privire la cerere si/sau documentele depuse.

- S-a stabilit ca actele administrative fiscale emise prin intermediul unui centru de imprimare masiva sunt valabile si daca nu poarta semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal si stampila organului emitent. Categoriile de acte administrative fiscale care se emit de organele fiscale in aceste conditii vor fi stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice care se emite in termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

- S-a modificat procedura de comunicare a actului administrativ fiscal in sensul ca acesta se comunica prin remiterea actului administrativ fiscal contribuabilului/imputernicitului daca se asigura primirea sub semnatura a acestuia sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca contribuabilul a solicitat expres acest lucru. Comunicare prin publicitate se efectueaza numai in cazul in care comunicarea actului nu a fost posibila prin modalitatile mentionate anterior.

- S-a introdus ca sarcina a probei in vederea stabilirii scopului sau continutului economic al unor tranzactii obligativitatea contribuabililor de a prezenta, la solicitarea organului fiscal competent si la termenele stabilite de acesta, a dosarului tranzactiei in situatia in care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Continutul dosarului tranzactiei se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se va emite in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

- S-a introdus posibilitatea platitorului de venit de a solicita organului fiscal atribuirea codului de identificare fiscala si pentru contribuabilii nerezidenti persoane juridice care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final. Pana in prezent acesti contribuabili trebuiau sa-si numeasca un imputernicit care sa le indeplineasca obligatiile.

- A fost abrogata prevederea potrivit careia modificarea din oficiu a domiciliului fiscal ori de cate ori se constata ca acestea nu corespund starii de fapt reale se faca prin decizie emisa de organul fiscal competent, dupa ascultarea prealabila a contribuabilului.

- Conditiile in care se solicita dosarul preturilor de transfer necesar pentru stabilirea preturilor de transfer la contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate de catre organul fiscal competent si continutul dosarului tranzactiei se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

- 11. S-a introdus prevederi referitoare la procedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri atat in cazul conventiilor de evitare/eliminare a dublei impuneri, cat si pentru eliminare dublei impuneri intre persoane afiliate.

- S-a introdus obligativitatea organizarii evidentei creantelor fiscale potrivit caruia organele fiscale competente organizeaza evidenta creantelor fiscale si modul de stingere a acestora pentru fiecare contribuabil. Procedura de acces la informatiile din evidenta creantelor fiscale pentru contribuabili se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

- S-a introdus posibilitatea eliberarii certificatului de atestare fiscala pentru o societate comerciala inclusiv la solicitarea persoanelor care detin parti sociale la societatea comerciala respectiva

- In cazul nerespectarii termenului de restituire (5 zile lucratoare de la data incasarii sumelor) a sumelor incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului pana la data stingerii. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor.

- S-a introdus ca si sanctiune pentru nerespectarea termenului de intocmire a deciziei de ridicare a masurilor de executare silita (2 zile de la data incetarii executarii silite), raspunderea patrimoniala a statului si a unitatii administrativ teritoriale pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici din cadrul organelor fiscale, in exercitarea atributiilor de serviciu.

- S-a introdus obligativitatea organului de executare de a ridica poprirea bancara pentru sumele care depasesc cuantumul creantelor inscrise in adresa de infiintare a popririi daca din informatiile comunicate de banci rezulta ca sumele indisponibilizate in favoarea organului de executare acopera creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi si sunt indeplinite conditiile pentru realizarea creantei, precum si in situatia in care organul de executare constata ca poprirea a ramas fara obiect.

- S-a introdus limitarea indisponibilizarii sumelor existente si a celor viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta la suma necesara pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Bancile pot proceda la decontarea documentelor de plata in cazul sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca din declaratia pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti.

- Codul de Procedura Fiscala a fost completat cu un nou titlu "Cooperarea administrativa in domeniul fiscal" ale carui prevederi vor intra in vigoare incepand cu 01.01.2013. Noul titlu cuprinde reglementari privind: sfera de aplicare, schimbul de informatii cu alte state membre UE, cooperarea administrativa prin efectuarea de controale simultane, cereri de notificare, conditiile cooperarii administrative, obligatiile reciproce, formularele utilizate etc.

Sursa: Finante Valcea


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari si completari ale Codului de Procedura Fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.