Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile majore in domeniul TVA dupa aprobarea OANAF 605/2017

03-Feb-2017
6989

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, domnul Bogdan - Nicolae Stan, impreuna cu specialistii institutiei, au cerut tuturor structurilor subordonate, responsabile cu aplicarea procedurii privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoare adaugata, respectarea principiului bunei credinte, cu privire la analiza tuturor solicitarilor de inregistrare in scop de TVA. Totodata, ANAF pretinde buna credinta si din partea contribuabililor.



Presedintele ANAF a subliniat ca in cazul clarificarii situatiei unei cereri, vor fi solicitate numai documentele strict necesare, generate de informatiile si datele subsecvente cererii.

Mai precis, organul fiscal nu va mai pretinde planuri de afaceri si alte date nerelevante. Organele fiscale vor aplica in mod unitar aceasta procedura, insistandu-se asupra schimbului de bune practici, iar periodic, vor fi realizate analize cu privire la modul de derulare si implementare a procedurii. In cazul in care se vor constata vicii de procedura, se vor dispune reglajele necesare.

"Necesitatea mentinerii procedurii rezida din prevederile Codului Fiscal precum si din nivelul inca ridicat al evaziunii fiscale. Din analizele noastre a rezultat faptul ca, desi numarul firmelor inregistrate in scop de TVA a scazut in anul 2016 comparativ cu 2015, se constata o crestere a bazei aferente TVA colectat. Aceasta situatie creeaza premisele unui mediu concurential sanatos, in care numarul firmelor care au comportament de tip fantoma s-a diminuat in mod considerabil, iar efectul se resimte in piata tranzactiilor. Exista practici identificate de ANAF, in care un detinator al unui cod de TVA deruleaza operatiuni comerciale, intr-un termen foarte scurt, fara a declara si plati taxa pe valoare adaugata sau achizitioneaza cu taxare inversa produse din statele membre ale Uniunii Europene si vinde la un pret sub-evaluat, distorsionand, astfel, mediul concurential." a declarat domnul Bogdan Nicolae Stan, presedintele ANAF.

Precizam ca in data de 01.02.2017, in M.O. nr. 93 a fost publicat Ordinul nr. 605 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a persoanelor impozabile, societati, cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, supuse inmatricularii la Registrul Comertului si pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit art. 316 alin. (11) lit. h)


din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, a persoanelor impozabile, societati, cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, supuse inmatricularii la Registrul Comertului care nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA.

Principalele modificari survenite in urma adoptarii acestui ordin sunt:

Eliminarea obligativitatii contribuabililor de a depune declaratia 088;

Folosirea datelor interne si obtinute de la terti, in baza protocoalelor de schimb de informatii, pentru stabilirea intentiei si a capacitatii contribuabilului de a desfasura activitati economice si de a colecta TVA, in numele statului roman.

Solicitarea prezentei reprezentantului legal, a imputernicitului, a persoanei impozabile, la sediul organului fiscal pentru clarificarea situatiei generate de lipsa unor date care se regaseau in Formularul 088 (exemple: contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii conform Legii nr. 182/1991, documente care sa ateste tipul de viza detinuta de administratori persoana fizica, nerezident, conform OUG 194/2002, etc.);

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA, din perspectiva justificarii intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice, se va aplica numai persoanelor impozabile la inregistrarea in scopuri de TVA care prezinta risc fiscal.

Sursa: ANAF

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016