
Raportul Special
realizat de specialisti
Opozitia fata de egalizarea varstei de pensionare intre barbati si femei ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice, arata Curtea Constitutionala a Romaniei in motivarea deciziei privind legea pensiilor.
Monitorul Oficial a publicat miercuri motivarea deciziei CCR din 6 octombrie in care s-a constatat ca sunt constitutionale dispozitiile Legii privind sistemul unitar de pensii publice.
'Fara a putea sa se pronunte transant asupra oportunitatii sale, totusi, opozitia fata de aceasta solutie ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala, la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice. Desigur, nu pot fi negate discrepantele existente inca intre conditiile sociale actuale din Romania si aceste standarde.
De aceea, Curtea considera ca solutia adoptata de legiuitor prin Legea privind sistemul unitar de pensii publice in sensul unei cresteri treptate a varstei de pensionare a femeii pe parcursul a 15 ani este singura in masura sa asigure adecvarea acestei masuri la realitatea sociala si sa dea un caracter constitutional normei de lege', se mentioneaza in motivare.
Cu privire la modificarile aduse varstei legale de pensionare, CCR spune ca in jurisprudenta sa a analizat de mai multe ori critici referitoare la diferentele de tratament juridic instituite intre barbati si femei sub aspectul conditiilor de pensionare, solicitandu-se in mod constant egalizarea acestora.
Curtea arata ca 1995 s-a pronuntat, punand in balanta conditiile sociale de atunci, in sensul ca 'daca, in principiu, conditiile generale socio-profesionale dintre femeie si barbat ar fi egale, nu numai in sens formal-juridic al termenului, ci si in sens real, evident ca exceptia ar fi intemeiata'.
CCR precizeaza ca, desi, a constat atunci ca femeile sunt in situatii ce le dezavantajeaza fata de barbati datorita imperativelor legate de cresterea si educarea copiilor, sarcinilor sporite ce le revin in gospodarie, lipsei unor modalitati sociale si economice larg accesibile, precum si altor aspecte care ingreuneaza ascensiunea lor profesionala, a aratat ca nu exclude, pe viitor, o eventuala reconsiderare a opticii sale, observand tendinta de schimbare a conditiilor sociale la nivel european.
Judecatorii sustin ca aceasta solutie a fost pastrata in mod constant pana in 2008, cand Curtea, a retinut ca institutiile europene si jurisprudenta CEDO subliniau posibilitatea si chiar necesitatea egalizarii tratamentului juridic dintre barbati si femei, lasand la latitudinea statelor momentul si intervalul de timp necesar operarii acestor modificari.
Manual de politici contabile - Stick USB
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Cartea Verde a Contabilitatii
'Adoptand Legea privind sistemul unitar de pensii publice, legiuitorul a considerat ca este momentul sa initieze o reglementare care sa conduca, gradual, la instituirea unui tratament egal intre barbati si femei sub aspectul varstei de pensionare. Desigur, Curtea constata ca traditiile culturale si realitatile sociale sunt inca in stadiu de evolutie catre asigurarea unei egalitati faptice reale intre sexe, astfel incat nu se poate ajunge la concluzia ca, in prezent, conditiile sociale din Romania pot fi considerate ca sustinand o egalitate absoluta intre barbati si femei', se arata in motivare.
Instanta constitutionala sustine ca s-au facut pasi importanti in acest sens, un exemplu fiind extinderea dreptului la concediu pentru cresterea copilului si la barbati, inclusiv in domeniul militar, transpunerea prevederile Directivei 86/378/CEE prin OUG 67/2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala, care a dus la egalizarea varstelor pentru mai multe categorii socio-profesionale.
Dincolo de modificarile sub aspectul mentalitatilor, al culturii, educatiei si cu privire la traditii, Curtea sustine ca prevederea unui tratament egal intre sexe apare tot mai necesara in contextul curentului european care impune statelor alinierea la standardele unui tratament egal, nediscriminatoriu, aratand ca Belgia, Franta, Danemarca, Finlanda, Germania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si Ungaria au deja prevazuta o varsta egala de pensionare intre barbati si femei, in timp ce Austria, Marea Britanie, Estonia si Letonia sunt in curs de egalizare.
'Pentru aceste motive, cresterea varstei de pensionare a femeii pana la 65 de ani a fost prevazuta a se realiza pe parcursul a 15 ani, timp in care se preconizeaza ca, in Romania, conditiile sociale vor suferi schimbari semnificative', se precizeaza in document.
Sursa AGERPRES
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ministrul Muncii: Este posibil sa avem buget imediat in februarie. Pensiile si salariile nu vor avea de suferitPresedintele consiliului IMM, despre noua lege a pensiilor: Este ca o bomba cu ceas pusa in economieObligatii privind veniturile din conventii civile. Cumul pensieVa fi dezbatuta Ordonanta de Urgenta pentru majorarea punctului de pensie, in 2018, la 1100 leiNoi beneficii pentru angajati: Pensiile ocupationale. S-a adoptat proiectul de lege care reglementeaza cadrul legalUltimele articole
Ministerul Finantelor Publice: Este in curs de aprobare un nou model de formular 112Ministrul Finantelor: MFP are in plan sa imprumute 5 miliarde de lei, in februarieMinistrul Muncii anunta ca actuala Lege a pensiilor genereaza foarte multe problemeComisia Europeana avertizeaza: LEGEA PENSIILOR prezinta un risc semnificativ de crestere a deficituluiCDR: Proiectul noii legi a pensiilor nu este sustenabil. In doi ani, cheltuielile cu pensiile s-ar putea dubla!Articole similare
Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal - Capitolul XXII - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalPFA/II/IF 2020. Stii ce sa faci ca sa nu platesti impozite cand nu mai ai activitate?Regimul fiscal al tichetelor de masaTitlul III, Capitolul VIII pct. 150 - 15111Revista Romana de TVA nr. 31, Octombrie 2009 - pagina 2Ultimele articole
Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileContract de mandat vs contract de muncaContribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termenLucrul de acasa sau munca la birou - de ce avem nevoie sa facem parte dintr-o echipa4 atuuri prin care companiile viitorului pot atrage angajati valorosiArticole similare
Bonusuri acordate pentru anul anterior. Inregistrari contabileMasurile asiguratorii prevazute de decizia CCR nr.581/2019 nu au avut un impact semnificativGuvernul a sesizat CCR si a prezentat obiectii fata de majorarea cu 150% a salariilor de baza ale personalului din Ministerul TransporturilorMarea cadere a Codului de Insolventa. Care e traseul proiectului respins de Senat?Ministrul Muncii explica de ce nu poate mari alocatiile copiilorUltimele articole
Noile masuri fiscale ale Guvernului, promulgate de Presedinte. Care sunt cele mai importante modificariMasurile fiscal-bugetare propuse de Guvern vor fi aplicate! Sesizarea opozitiei pe pachetul de legi a fost respinsa de CCRCele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonCum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescCCR a decis: Primarii si alesii locali pot beneficia de pensii specialeSfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA