Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Motivarea CCR la legea pensiilor: Neegalizarea varstei de pensionare, opunere a unui curent social cu amploare internationala

25-Nov-2010
1589

Opozitia fata de egalizarea varstei de pensionare intre barbati si femei ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice, arata Curtea Constitutionala a Romaniei in motivarea deciziei privind legea pensiilor.

Monitorul Oficial a publicat miercuri motivarea deciziei CCR din 6 octombrie in care s-a constatat ca sunt constitutionale dispozitiile Legii privind sistemul unitar de pensii publice.

'Fara a putea sa se pronunte transant asupra oportunitatii sale, totusi, opozitia fata de aceasta solutie ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala, la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice. Desigur, nu pot fi negate discrepantele existente inca intre conditiile sociale actuale din Romania si aceste standarde.

De aceea, Curtea considera ca solutia adoptata de legiuitor prin Legea privind sistemul unitar de pensii publice in sensul unei cresteri treptate a varstei de pensionare a femeii pe parcursul a 15 ani este singura in masura sa asigure adecvarea acestei masuri la realitatea sociala si sa dea un caracter constitutional normei de lege', se mentioneaza in motivare.

Cu privire la modificarile aduse varstei legale de pensionare, CCR spune ca in jurisprudenta sa a analizat de mai multe ori critici referitoare la diferentele de tratament juridic instituite intre barbati si femei sub aspectul conditiilor de pensionare, solicitandu-se in mod constant egalizarea acestora.

Curtea arata ca 1995 s-a pronuntat, punand in balanta conditiile sociale de atunci, in sensul ca 'daca, in principiu, conditiile generale socio-profesionale dintre femeie si barbat ar fi egale, nu numai in sens formal-juridic al termenului, ci si in sens real, evident ca exceptia ar fi intemeiata'.

CCR precizeaza ca, desi, a constat atunci ca femeile sunt in situatii ce le dezavantajeaza fata de barbati datorita imperativelor legate de cresterea si educarea copiilor, sarcinilor sporite ce le revin in gospodarie, lipsei unor modalitati sociale si economice larg accesibile, precum si altor aspecte care ingreuneaza ascensiunea lor profesionala, a aratat ca nu exclude, pe viitor, o eventuala reconsiderare a opticii sale, observand tendinta de schimbare a conditiilor sociale la nivel european.

Judecatorii sustin ca aceasta solutie a fost pastrata in mod constant pana in 2008, cand Curtea, a retinut ca institutiile europene si jurisprudenta CEDO subliniau posibilitatea si chiar necesitatea egalizarii tratamentului juridic dintre barbati si femei, lasand la latitudinea statelor momentul si intervalul de timp necesar operarii acestor modificari.

'Adoptand Legea privind sistemul unitar de pensii publice, legiuitorul a considerat ca este momentul sa initieze o reglementare care sa conduca, gradual, la instituirea unui tratament egal intre barbati si femei sub aspectul varstei de pensionare. Desigur, Curtea constata ca traditiile culturale si realitatile sociale sunt inca in stadiu de evolutie catre asigurarea unei egalitati faptice reale intre sexe, astfel incat nu se poate ajunge la concluzia ca, in prezent, conditiile sociale din Romania pot fi considerate ca sustinand o egalitate absoluta intre barbati si femei', se arata in motivare.

Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

Instanta constitutionala sustine ca s-au facut pasi importanti in acest sens, un exemplu fiind extinderea dreptului la concediu pentru cresterea copilului si la barbati, inclusiv in domeniul militar, transpunerea prevederile Directivei 86/378/CEE prin OUG 67/2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala, care a dus la egalizarea varstelor pentru mai multe categorii socio-profesionale.

Dincolo de modificarile sub aspectul mentalitatilor, al culturii, educatiei si cu privire la traditii, Curtea sustine ca prevederea unui tratament egal intre sexe apare tot mai necesara in contextul curentului european care impune statelor alinierea la standardele unui tratament egal, nediscriminatoriu, aratand ca Belgia, Franta, Danemarca, Finlanda, Germania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si Ungaria au deja prevazuta o varsta egala de pensionare intre barbati si femei, in timp ce Austria, Marea Britanie, Estonia si Letonia sunt in curs de egalizare.

'Pentru aceste motive, cresterea varstei de pensionare a femeii pana la 65 de ani a fost prevazuta a se realiza pe parcursul a 15 ani, timp in care se preconizeaza ca, in Romania, conditiile sociale vor suferi schimbari semnificative', se precizeaza in document.

Sursa AGERPRES

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Motivarea CCR la legea pensiilor: Neegalizarea varstei de pensionare, opunere a unui curent social cu amploare internationala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.