Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Motivarea CCR la legea pensiilor: Neegalizarea varstei de pensionare, opunere a unui curent social cu amploare internationala

25-Nov-2010
3146

Opozitia fata de egalizarea varstei de pensionare intre barbati si femei ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice, arata Curtea Constitutionala a Romaniei in motivarea deciziei privind legea pensiilor.

Monitorul Oficial a publicat miercuri motivarea deciziei CCR din 6 octombrie in care s-a constatat ca sunt constitutionale dispozitiile Legii privind sistemul unitar de pensii publice.

'Fara a putea sa se pronunte transant asupra oportunitatii sale, totusi, opozitia fata de aceasta solutie ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala, la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice. Desigur, nu pot fi negate discrepantele existente inca intre conditiile sociale actuale din Romania si aceste standarde.

De aceea, Curtea considera ca solutia adoptata de legiuitor prin Legea privind sistemul unitar de pensii publice in sensul unei cresteri treptate a varstei de pensionare a femeii pe parcursul a 15 ani este singura in masura sa asigure adecvarea acestei masuri la realitatea sociala si sa dea un caracter constitutional normei de lege', se mentioneaza in motivare.

Cu privire la modificarile aduse varstei legale de pensionare, CCR spune ca in jurisprudenta sa a analizat de mai multe ori critici referitoare la diferentele de tratament juridic instituite intre barbati si femei sub aspectul conditiilor de pensionare, solicitandu-se in mod constant egalizarea acestora.

Curtea arata ca 1995 s-a pronuntat, punand in balanta conditiile sociale de atunci, in sensul ca 'daca, in principiu, conditiile generale socio-profesionale dintre femeie si barbat ar fi egale, nu numai in sens formal-juridic al termenului, ci si in sens real, evident ca exceptia ar fi intemeiata'.

CCR precizeaza ca, desi, a constat atunci ca femeile sunt in situatii ce le dezavantajeaza fata de barbati datorita imperativelor legate de cresterea si educarea copiilor, sarcinilor sporite ce le revin in gospodarie, lipsei unor modalitati sociale si economice larg accesibile, precum si altor aspecte care ingreuneaza ascensiunea lor profesionala, a aratat ca nu exclude, pe viitor, o eventuala reconsiderare a opticii sale, observand tendinta de schimbare a conditiilor sociale la nivel european.

Judecatorii sustin ca aceasta solutie a fost pastrata in mod constant pana in 2008, cand Curtea, a retinut ca institutiile europene si jurisprudenta CEDO subliniau posibilitatea si chiar necesitatea egalizarii tratamentului juridic dintre barbati si femei, lasand la latitudinea statelor momentul si intervalul de timp necesar operarii acestor modificari.

'Adoptand Legea privind sistemul unitar de pensii publice, legiuitorul a considerat ca este momentul sa initieze o reglementare care sa conduca, gradual, la instituirea unui tratament egal intre barbati si femei sub aspectul varstei de pensionare. Desigur, Curtea constata ca traditiile culturale si realitatile sociale sunt inca in stadiu de evolutie catre asigurarea unei egalitati faptice reale intre sexe, astfel incat nu se poate ajunge la concluzia ca, in prezent, conditiile sociale din Romania pot fi considerate ca sustinand o egalitate absoluta intre barbati si femei', se arata in motivare.

Instanta constitutionala sustine ca s-au facut pasi importanti in acest sens, un exemplu fiind extinderea dreptului la concediu pentru cresterea copilului si la barbati, inclusiv in domeniul militar, transpunerea prevederile Directivei 86/378/CEE prin OUG 67/2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala, care a dus la egalizarea varstelor pentru mai multe categorii socio-profesionale.

Dincolo de modificarile sub aspectul mentalitatilor, al culturii, educatiei si cu privire la traditii, Curtea sustine ca prevederea unui tratament egal intre sexe apare tot mai necesara in contextul curentului european care impune statelor alinierea la standardele unui tratament egal, nediscriminatoriu, aratand ca Belgia, Franta, Danemarca, Finlanda, Germania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si Ungaria au deja prevazuta o varsta egala de pensionare intre barbati si femei, in timp ce Austria, Marea Britanie, Estonia si Letonia sunt in curs de egalizare.

'Pentru aceste motive, cresterea varstei de pensionare a femeii pana la 65 de ani a fost prevazuta a se realiza pe parcursul a 15 ani, timp in care se preconizeaza ca, in Romania, conditiile sociale vor suferi schimbari semnificative', se precizeaza in document.

Sursa AGERPRES

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016