Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reglementari aplicabile ONG-urilor care opteaza pentru un exericitiu financiar diferit de anul calendaristic (Ordinul 1240/2021)

21-Oct-2021
2534
Noi reglementari aplicabile ONG-urilor care opteaza pentru un exericitiu financiar diferit de anul calendaristic (Ordinul 1240/2021)

Ordinul nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 999 din 20 octombrie 2021.

Conform documentului, persoanele juridic fara scop patrimonial care, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic au obligatia sa instiinteze unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor despre exercitiul financiar ales cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales.

Persoanele nou-infiintate depun instiintarea respectiva in termen de 30 de zile calendaristice de la data infiintarii.

Entitatile intocmesc raportari contabile anuale la 31 decembrie distinct de situatiile financiare anuale incheiate la data aleasa pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

La intocmirea de catre entitatile a situatiilor financiare anuale sunt avute in vedere prevederile Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, in conditiile prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin. Raportarile contabile anuale se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic.

Prevederile prezentului articol se aplica incepand cu raportarile contabile anuale incheiate la data de 31 decembrie 2021.

De asemenea, Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4.160/2015 privind modificarea si completarea unor reglementari contabile, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 12 ianuarie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

In cazul in care, in conditiile prevazute la art. 27 alin. (7) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, entitatea isi modifica data aleasa pentru intocmirea de situatii financiare anuale astfel incât exercitiul financiar de raportare redevine anul calendaristic, soldurile bilantiere raportate incepând cu urmatorul exercitiu financiar incheiat se refera la data de 1 ianuarie, respectiv 31 decembrie, iar rulajele conturilor de venituri si cheltuieli corespund exercitiului financiar curent, respectiv exercitiului financiar precedent celui de raportare. 

De exemplu, in cazul unei entitati care aplica Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care revine la anul calendaristic incepand cu data de 1 ianuarie 2021, pentru comparabilitatea informatiilor, acestea se raporteaza astfel:

- bilantul care este parte componenta a situatiilor financiare anuale incheiate la data de 31 decembrie 2021 cuprinde solduri la urmatoarele date: 1 ianuarie 2021 si 31 decembrie 2021;

- contul de profit si pierdere care este parte componenta a situatiilor financiare anuale incheiate la data de 31 decembrie 2021 cuprinde doua coloane cu rulaje corespunzatoare perioadelor 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2020 si 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2021."

In cazul in care, in conditiile prevazute la art. 27 alin. (7) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, entitatea isi modifica data aleasa pentru intocmirea de situatii financiare anuale astfel incât exercitiul financiar de raportare redevine anul calendaristic, soldurile bilantiere raportate incepând cu urmatorul exercitiu financiar incheiat se refera la data de 1 ianuarie, respectiv 31 decembrie, iar rulajele conturilor de venituri si cheltuieli corespund exercitiului financiar curent, respectiv exercitiului financiar precedent celui de raportare. 

Modalitatea de raportare prevazuta mai sus se aplica ori de câte ori entitatea revine la anul calendaristic si se prezinta in notele explicative care insotesc respectivele situatii financiare anuale.

Prevederile prezentului articol se aplica, de asemenea, persoanelor juridice fara scop patrimonial care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, respectiv revin la anul calendaristic.

Entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care revin la anul calendaristic nu au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar in care revin la anul calendaristic, chiar daca aceasta obligatie a existat pentru ultimele situatii financiare anuale intocmite pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Din al doilea an calendaristic de raportare se aplica prevederile sectiunii 10.1 «Cerinte generale privind auditul» din reglementarile contabile."

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici