Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noi reglementari privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale (Legea 172/2020)

17-Aug-2020
697

Legea nr. 172/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 736 din 13 august 2020.

Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 16 august, prevederile acestei legi urmaresc garantarea unui nivel adecvat de protectie a salariatilor detasati in cadrul prestarii de servicii transnationale, in special asigurarea respectarii aplicarii clauzelor si conditiilor de incadrare in munca si protectia sanatatii si securitatii in munca a salariatilor, prevazute de legislatia nationala.

Prevederile faciliteaza exercitarea libertatii de a presta servicii pentru prestatorii de servicii, pentru promovarea unui climat de concurenta loiala intre acestia si pentru sprijinirea functionarii pietei interne.

In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

-salariat detasat de pe teritoriul Romaniei - salariatul unui angajator stabilit pe teritoriul Romaniei, care, pe o perioada limitata de timp, dar nu mai mult de 24 de luni, conform art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, desfasoara munca pe teritoriul unui stat membru, altul decat cel in care isi are sediul angajatorul prevazut la art. 3 lit. b), sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, pe perioada executarii contractului incheiat cu angajatorul din celalalt stat membru, astfel cum este prevazut la art. 5 alin. (2), in cadrul prestarii de servicii transnationale;

-indemnizatie specifica detasarii transnationale - indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

-sanctiune financiara administrativa - orice sanctiune pecuniara cu caracter administrativ, inclusiv taxe si suprataxe aplicate unei intreprinderi prevazute la art. 3 lit. b), conform actelor normative si procedurilor statului membru, altul decat Romania, pe teritoriul caruia se desfasoara activitatea, de catre autoritatile competente din alte state membre sau confirmate de catre organisme administrative ori judiciare sau, dupa caz, care decurg din hotarari ale instantelor competente, care nu sunt de natura penala si care sunt legate de nerespectarea prevederilor Directivei 96/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii ori ale Directivei 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne («Regulamentul IMI»);

-intreprindere utilizatoare - orice persoana fizica sau juridica pentru care si sub supravegherea si conducerea careia munceste, o perioada de timp limitata, un salariat pus la dispozitie de un agent de munca temporara;

-cooperare administrativa - activitatea in colaborare a autoritatilor competente ale statelor membre sau a autoritatilor competente ale statelor membre si a Comisiei Europene, prin schimbul si prelucrarea de informatii, inclusiv prin notificari si alerte ori prin furnizarea de asistenta reciproca, inclusiv pentru rezolvarea problemelor, care au caracter administrativ si nu au o natura penala, in scopul unei mai bune aplicari a dreptului Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile art. 5 lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.024/2012;".

-remuneratia aplicabila pe teritoriul Romaniei - suma de bani care cuprinde salariul minim astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. e), sporul pentru munca suplimentara, sporul pentru munca in zilele de repaus saptamanal, sporul pentru munca in zilele de sarbatoare legala, sporul pentru munca prestata in timpul noptii, alte sporuri si indemnizatii care sunt obligatorii conform legislatiei nationale, precum si cele prevazute in contractele colective de munca cu aplicabilitate generala;

-remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene - suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva 96/71/CE in statul membru respectiv."

Salariatii detasati pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de conditiile de munca prevazute de legislatia romana si/sau de contractul colectiv de munca incheiat la nivel sectorial, cu aplicabilitate extinsa la intreg sectorul de activitate, conform prevederilor legale, cu privire la:

-remuneratia aplicabila pe teritoriul Romaniei, inclusiv plata orelor suplimentare, cu exceptia contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale
-sanatatea, securitatea si igiena in munca;
- conditiile privind cazarea salariatilor, atunci cand sunt oferite de angajator salariatilor trimisi sa exercite temporar lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu la un alt loc de munca decat locul lor de munca obisnuit;
-indemnizatiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru salariatii obligati din ratiuni profesionale sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit din Romania sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit din Romania la un alt loc de munca, in conformitate cu legislatia nationala sau contractul colectiv de munca aplicabil.

In cazul in care durata efectiva a detasarii depaseste 12 luni, intreprinderile garanteaza salariatilor detasati pe teritoriul Romaniei, cu respectarea principiului egalitatii de tratament, toate conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile acestora potrivit legislatiei nationale si contractelor colective de munca aplicabile.

In cazul in care durata efectiva a detasarii depaseste 12 luni, intreprinderile nu pot sa intervina asupra:
a) conditiilor de incheiere si de incetare a contractului individual de munca, inclusiv a clauzelor de neconcurenta;
b) contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020.
- Perioada de 12 luni poate fi prelungita pana la 18 luni, cu conditia transmiterii de catre intreprindere a unei notificari motivate la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala presteaza activitatea salariatii detasati, cel tarziu in ziua anterioara implinirii termenului prevazut la alin. (1).
-Modelul notificarii si conditiile de transmitere ale notificarii sunt stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
-Durata detasarii transnationale se calculeaza pe baza unei perioade de referinta de un an de la data inceperii acesteia. La calculul acestei durate se iau in considerare inclusiv perioadele in care postul a fost anterior ocupat de un alt salariat detasat in cadrul prestarii de servicii transnationale.
-In cazul in care intreprinderile inlocuiesc un salariat detasat cu un alt salariat detasat care indeplineste aceeasi sarcina in acelasi loc de munca, durata detasarii se calculeaza prin cumularea perioadelor de detasare a fiecaruia dintre salariatii in cauza.
-Pentru a stabili daca salariatul detasat indeplineste, aceeasi sarcina in acelasi loc de munca se va tine cont, in principal, de natura serviciului care urmeaza sa fie prestat, de activitatea care urmeaza sa fie efectuata si de aceeasi adresa a locului de munca.

 

Extras din Legea nr. 172/2020:

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. -
Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 21 martie 2017, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Prevederile prezentei legi urmaresc garantarea unui nivel adecvat de protectie a salariatilor detasati in cadrul prestarii de servicii transnationale, in special asigurarea respectarii aplicarii clauzelor si conditiilor de incadrare in munca si protectia sanatatii si securitatii in munca a salariatilor, prevazute de legislatia nationala."
2. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"
(21) Prevederile prezentei legi faciliteaza exercitarea libertatii de a presta servicii pentru prestatorii de servicii, pentru promovarea unui climat de concurenta loiala intre acestia si pentru sprijinirea functionarii pietei interne."
3. La articolul 2 alineatul (1), literele c), h), o), s) si t) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
c) salariat detasat de pe teritoriul Romaniei - salariatul unui angajator stabilit pe teritoriul Romaniei, care, pe o perioada limitata de timp, dar nu mai mult de 24 de luni, conform art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, desfasoara munca pe teritoriul unui stat membru, altul decat cel in care isi are sediul angajatorul prevazut la art. 3 lit. b), sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, pe perioada executarii contractului incheiat cu angajatorul din celalalt stat membru, astfel cum este prevazut la art. 5 alin. (2), in cadrul prestarii de servicii transnationale;
. . . . . . . . . .
h) indemnizatie specifica detasarii transnationale - indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
. . . . . . . . . .
o) sanctiune financiara administrativa - orice sanctiune pecuniara cu caracter administrativ, inclusiv taxe si suprataxe aplicate unei intreprinderi prevazute la art. 3 lit. b), conform actelor normative si procedurilor statului membru, altul decat Romania, pe teritoriul caruia se desfasoara activitatea, de catre autoritatile competente din alte state membre sau confirmate de catre organisme administrative ori judiciare sau, dupa caz, care decurg din hotarari ale instantelor competente, care nu sunt de natura penala si care sunt legate de nerespectarea prevederilor Directivei 96/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii ori ale Directivei 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne («Regulamentul IMI»);
. . . . . . . . . .
s) intreprindere utilizatoare - orice persoana fizica sau juridica pentru care si sub supravegherea si conducerea careia munceste, o perioada de timp limitata, un salariat pus la dispozitie de un agent de munca temporara;
. . . . . . . . . .
t) cooperare administrativa - activitatea in colaborare a autoritatilor competente ale statelor membre sau a autoritatilor competente ale statelor membre si a Comisiei Europene, prin schimbul si prelucrarea de informatii, inclusiv prin notificari si alerte ori prin furnizarea de asistenta reciproca, inclusiv pentru rezolvarea problemelor, care au caracter administrativ si nu au o natura penala, in scopul unei mai bune aplicari a dreptului Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile art. 5 lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.024/2012;".
4. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera w) se introduc doua noi litere, literele x) si y), cu urmatorul cuprins:
"
x) remuneratia aplicabila pe teritoriul Romaniei - suma de bani care cuprinde salariul minim astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. e), sporul pentru munca suplimentara, sporul pentru munca in zilele de repaus saptamanal, sporul pentru munca in zilele de sarbatoare legala, sporul pentru munca prestata in timpul noptii, alte sporuri si indemnizatii care sunt obligatorii conform legislatiei nationale, precum si cele prevazute in contractele colective de munca cu aplicabilitate generala;
y) remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene - suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva 96/71/CE in statul membru respectiv."
5. Dupa articolul 5 se introduc doua noi articole, articolele 51 si 52, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 51. -
(1) In situatia prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. c), in cazul in care salariatul care a fost pus la dispozitia intreprinderii utilizatoare trebuie sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul unui alt stat membru, altul decat Romania, in contextul prestarii transnationale de servicii prin aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) de catre intreprinderea utilizatoare, salariatul este considerat a fi detasat pe teritoriul respectivului stat membru de catre agentul de munca temporara cu care acesta se afla intr-un raport de munca.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), intreprinderea utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei are obligatia de a informa agentul de munca temporara care a pus la dispozitie salariatul, cu cel putin 30 de zile inainte de inceperea activitatii pe teritoriul respectivului stat.
Art. 52. -
(1) In situatia prevazuta la art. 5 alin. (2) lit. c), in cazul in care salariatul care a fost pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare de catre un agent de munca temporara aflat pe teritoriul Romaniei trebuie sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul unui stat membru, altul decat cel in care lucreaza in mod obisnuit pentru intreprinderea utilizatoare, in contextul prestarii transnationale de servicii de catre intreprinderea utilizatoare, salariatul este considerat a fi detasat pe teritoriul respectivului stat membru de catre agentul de munca temporara cu care acesta se afla intr-un raport de munca.
(2) Agentul de munca temporara are obligatia de a informa salariatul cu privire la modificarea locului de munca, cu respectarea prevederilor art. 17 si 94 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1), agentul de munca temporara este considerat intreprindere in intelesul art. 3 lit. b)."
6. La articolul 6, literele c) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
c) remuneratia aplicabila pe teritoriul Romaniei, inclusiv plata orelor suplimentare, cu exceptia contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale;
. . . . . . . . . .
e) sanatatea, securitatea si igiena in munca;".
7. La articolul 6, dupa litera g) se introduc doua noi litere, literele h) si i), cu urmatorul cuprins:
"
h) conditiile privind cazarea salariatilor, atunci cand sunt oferite de angajator salariatilor trimisi sa exercite temporar lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu la un alt loc de munca decat locul lor de munca obisnuit;
i) indemnizatiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru salariatii obligati din ratiuni profesionale sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit din Romania sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit din Romania la un alt loc de munca, in conformitate cu legislatia nationala sau contractul colectiv de munca aplicabil."
8. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"
(2) Prevederile alin. (1) lit. i) se aplica exclusiv cheltuielilor de transport, cazare si masa suportate de salariatii detasati pe teritoriul Romaniei atunci cand acestia sunt obligati sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit la un alt loc de munca pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu legislatia nationala si/sau contractul colectiv de munca aplicabil."
9. Dupa articolul 6 se introduc doua noi articole, articolele 61 si 62, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 61. -
(1) In cazul in care durata efectiva a detasarii depaseste 12 luni, intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) garanteaza salariatilor detasati pe teritoriul Romaniei, cu respectarea principiului egalitatii de tratament, suplimentar fata de conditiile de munca si de incadrare in munca prevazute la art. 6, toate conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile acestora potrivit legislatiei nationale si contractelor colective de munca aplicabile.
(2) In cazul in care durata efectiva a detasarii depaseste 12 luni, intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) nu pot sa intervina asupra:
a) conditiilor de incheiere si de incetare a contractului individual de munca, inclusiv a clauzelor de neconcurenta;
b) contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020.
(3) Perioada prevazuta la alin. (1) poate fi prelungita pana la 18 luni, cu conditia transmiterii de catre intreprindere a unei notificari motivate la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala presteaza activitatea salariatii detasati, cel tarziu in ziua anterioara implinirii termenului prevazut la alin. (1).
(4) Modelul notificarii si conditiile de transmitere ale notificarii sunt stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(5) Durata detasarii transnationale se calculeaza pe baza unei perioade de referinta de un an de la data inceperii acesteia. La calculul acestei durate se iau in considerare inclusiv perioadele in care postul a fost anterior ocupat de un alt salariat detasat in cadrul prestarii de servicii transnationale.
(6) In cazul in care intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) inlocuiesc un salariat detasat cu un alt salariat detasat care indeplineste aceeasi sarcina in acelasi loc de munca, durata detasarii se calculeaza prin cumularea perioadelor de detasare a fiecaruia dintre salariatii in cauza.
(7) Pentru a stabili daca salariatul detasat indeplineste, in intelesul alin. (6), aceeasi sarcina in acelasi loc de munca se va tine cont, in principal, de natura serviciului care urmeaza sa fie prestat, de activitatea care urmeaza sa fie efectuata si de aceeasi adresa a locului de munca.
Art. 62. -
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 6, salariatii pusi la dispozitie in conditiile art. 5 alin. (1) lit. c) beneficiaza de conditiile de munca prevazute la art. 1 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 1.256/2011 privind conditiile de functionare, precum si procedura de autorizare a agentului de munca temporara.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) intreprinderea utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei informeaza, in scris, agentul de munca temporara cu privire la remuneratie, conditiile de munca, incadrare in munca pe care le aplica la nivelul intreprinderii."
10. Dupa articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 71, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 71. -
(1) In cazul in care, in urma evaluarii de ansamblu a elementelor faptice prevazute la art. 7 alin. (1), inspectorii de munca constata neindeplinirea conditiilor privind detasarea transnationala, acestia sesizeaza, prin Inspectia Muncii, autoritatile competente din statul de origine al prestatorului de servicii si/sau, dupa caz, aplica beneficiarului din Romania prevederile art. 260 alin. (1) lit. e) si e1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), salariatii se bucura de toate drepturile salariatilor detasati, prevazute in prezenta lege.
(3) In aplicarea prevederilor prezentului articol, Inspectia Muncii coopereaza administrativ, dupa caz, cu autoritatile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene."
11. La articolul 8, literele c), d) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
c) remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, inclusiv plata orelor suplimentare, cu exceptia contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020;
d) conditiile pentru punerea la dispozitie a salariatilor, in special de catre agentii de munca temporara;
e) sanatatea, securitatea si igiena in munca;".
12. La articolul 8, dupa litera g) se introduc doua noi litere, literele h) si i), cu urmatorul cuprins:
"
h) conditiile privind cazarea salariatilor atunci cand sunt oferite de angajator salariatilor trimisi sa exercite temporar lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu la un alt loc de munca decat locul lor de munca obisnuit;
i) indemnizatiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru salariatii obligati din ratiuni profesionale sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit in statul membru pe teritoriul caruia sunt detasati sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit la un alt loc de munca, in conformitate cu legislatia sau contractul colectiv de munca cu aplicabilitate generala din statul gazda."
13. Dupa articolul 8 se introduc trei noi articole, articolele 81-83, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 81. -
Prevederile art. 8 lit. i) se aplica exclusiv cheltuielilor de transport, cazare si masa suportate de salariatii detasati atunci cand acestia sunt obligati sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit in statul membru pe teritoriul caruia sunt detasati sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit la un alt loc de munca in conformitate cu legislatia sau contractul colectiv de munca cu aplicabilitate generala din statul gazda.
Art. 82. -
(1) In cazul in care durata efectiva a detasarii depaseste 12 luni, salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, cu respectarea principiului egalitatii de tratament, suplimentar fata de conditiile de munca si de incadrare in munca prevazute la art. 8, de toate conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile care sunt stabilite in statul membru pe teritoriul caruia se desfasoara munca prin acte cu putere de lege si acte administrative si/sau prin conventii colective sau sentinte arbitrale care au fost declarate cu aplicare generala, cu exceptia:
a) procedurilor, formalitatilor si conditiilor de incheiere si de incetare a contractului individual de munca, inclusiv clauzelor de neconcurenta;
b) schemelor de pensii ocupationale suplimentare.
(2) Perioada detasarii prevazuta la alin. (1) poate fi prelungita pana la 18 luni in situatia transmiterii de catre intreprindere a unei notificari motivate la autoritatea competenta pe teritoriul statului membru unde isi desfasoara activitatea salariatii detasati, in conditiile legislatiei statului respectiv.
Art. 83. -
Prin exceptie de la prevederile art. 8, salariatii detasati in cadrul prestarii de servicii transnationale de pe teritoriul Romaniei, conform prevederilor art. 5 alin. (2) lit. c), beneficiaza de conditiile de munca aplicabile lucratorilor pusi la dispozitie printr-un agent de munca temporara stabilite in statul membru pe teritoriul caruia se desfasoara munca, in temeiul art. 5 din Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind munca prin agent de munca temporara."
14. La articolul 10, alineatul (2) se abroga.
15. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) Indemnizatia specifica detasarii transnationale este considerata parte a remuneratiei, cu exceptia cheltuielilor generate de detasare, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) lit. g).
(2) Angajatorul, fara a aduce atingere prevederilor art. 6 lit. i), ramburseaza salariatilor detasati cheltuielile generate de detasare in conformitate cu legislatia nationala aplicabila raportului de munca."
16. Dupa articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 111-113, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 111. -
Intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) au obligatia de a pune la dispozitia autoritatilor de control, la solicitarea acestora, documente din care sa rezulte:
a) cuantumul total al remuneratiei aplicabile pe teritoriul Romaniei de care va beneficia salariatul pe perioada detasarii, cu evidentierea distincta a indemnizatiei specifice detasarii;
b) cheltuielile generate de detasare si modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazarii sau mesei, dupa caz, in conformitate cu legislatia nationala aplicabila raportului de munca si/sau cu practicile nationale aplicabile raportului de munca, respectiv conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile acestuia.
Art. 112. -
(1) Pentru verificarea respectarii de catre intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) a remuneratiei aplicabile pe teritoriul Romaniei, inspectorii de munca vor compara remuneratia efectiv platita lucratorului detasat cu remuneratia cuvenita in conformitate cu legislatia nationala.
(2) Intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) au obligatia de a pune la dispozitia inspectorilor de munca documente pe baza carora sa poata fi identificate elementele constitutive ale remuneratiei acordate lucratorilor detasati pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu dreptul intern din statul membru de stabilire.
Art. 113. -
(1) Intreprinderile prevazute la art. 3 lit. b) au obligatia de a informa, in scris, salariatul detasat de pe teritoriul Romaniei, anterior detasarii, cu privire la:
a) elementele constitutive ale remuneratiei la care are dreptul lucratorul, in conformitate cu legislatia aplicabila in statul membru gazda, si nivelul acestora;
b) cuantumul total al remuneratiei acordate salariatului pe perioada detasarii, cu evidentierea distincta a indemnizatiei specifice detasarii, atunci cand aceasta este acordata;
c) cheltuielile efectiv generate de detasare, precum transportul, cazarea si masa, precum si modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazarii sau mesei, dupa caz;
d) linkul catre site-ul oficial national unic creat de statul membru gazda in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1) cuprinde si informatiile prevazute la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prevederile alin. (1) lit. a) si d) nu se aplica in cazul in care durata detasarii este mai mica sau egala cu 7 zile consecutive."
17. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 12. -
(1) In situatia in care legislatia sau/si contractele colective aplicabile salariatilor detasati in statul membru sau Confederatia Elvetiana, in care este stabilita intreprinderea prevazuta la art. 3 lit. a), prevede conditii de munca mai favorabile, se aplica reglementarile respective.
(2) In situatia in care legislatia si contractele colective de munca aplicabile din Romania prevad conditii de munca mai favorabile decat conditiile prevazute in legislatia sau practica statului membru sau a Confederatiei Elvetiene, pe teritoriul caruia/careia sunt detasati lucratorii romani, are prioritate legislatia romana."
18. La articolul 15, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 15. -
(1) In cadrul cooperarii administrative, Inspectia Muncii raspunde cererilor motivate de informare ale autoritatilor competente din alte state membre si din Confederatia Elvetiana si efectueaza verificari si actiuni de control cu privire la situatiile de detasare transnationala prevazute la art. 5 alin. (2), in principal cu privire la orice nerespectare sau abuz in ceea ce priveste normele aplicabile privind detasarea transnationala, inclusiv cazurile transnationale de munca nedeclarata si de activitate independenta fictiva in materie de detasare a salariatilor."
19. La articolul 15, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"
(21) In situatia in care nu detine informatiile solicitate, Inspectia Muncii intreprinde demersuri pentru obtinerea acestora de la institutiile nationale competente."
20. La articolul 24 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
a) obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala urmeaza sa se desfasoare activitatea o declaratie in limba romana privind detasarea salariatilor proprii, cel tarziu anterior inceperii activitatii salariatilor detasati, care sa contina informatiile relevante necesare pentru a permite controale faptice la locul de munca;".
21. La articolul 28, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Art. 28. -
(1) Inspectia Muncii asigura informarea pe scara larga privind clauzele si conditiile de incadrare in munca de care beneficiaza salariatii detasati pe teritoriul Romaniei, pe care trebuie sa le respecte si sa le aplice intreprinderile prevazute la art. 3.
. . . . . . . . . .
(3) In scopul imbunatatirii accesului la informatii si pentru claritatea acestora, Inspectia Muncii asigura publicarea si actualizarea periodica, pe site-ul propriu, fara intarzieri nejustificate si in mod transparent, cel putin a urmatoarelor informatii:
a) clauzele si conditiile de incadrare in munca prevazute la art. 6;
b) clauzele si conditiile de incadrare in munca prevazute la art. 61 alin. (1);
c) salariul minim aplicabil la nivel national;
d) elementele constitutive ale remuneratiei;
e) procedura specifica privind detasarea salariatilor pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale;
f) date cu privire la masurile administrative si de control aplicabile intreprinderilor prevazute la art. 3 lit. a), in conformitate cu prevederile art. 24;
g) lista si datele de contact ale inspectoratelor teritoriale de munca;
h) date referitoare la contractele colective de munca aplicabile conform prevederilor legale si cu privire la clauzele si conditiile de incadrare in munca aplicabile salariatilor detasati pe teritoriul Romaniei in baza acestor contracte colective de munca, precum si, dupa caz, trimiteri catre site-urile oficiale ale partenerilor sociali reprezentativi;
i) date privind procedurile de depunere a plangerilor."
22. La articolul 28, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (41)-(43), cu urmatorul cuprins:
"
(41) Inspectia Muncii verifica periodic informatiile furnizate in conformitate cu alin. (3) si se asigura ca acestea sunt corecte si actualizate.
(42) La publicarea elementelor constitutive ale remuneratiei se face trimitere pentru fiecare element in parte la actul normativ/contractul colectiv de munca general aplicabil, care reglementeaza respectivul drept salarial.
(43) In situatia in care pe site-ul Inspectiei Muncii nu sunt prezentate informatiile prevazute la alin. (3) lit. a) -d) sau h), la aplicarea sanctiunilor se tine cont de aceste circumstante, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura necesara asigurarii caracterului proportional al acestora."
23. Articolul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 47. -
Intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) raspund potrivit legislatiei romane pentru nerespectarea conditiilor de munca prevazute la art. 6, 61 si 62."
24. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 48. -
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 100.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (7).
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei incalcarea de catre intreprinderea utilizatoare a obligatiei de informare prevazute la art. 51 alin. (2).
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei incalcarea de catre intreprinderea utilizatoare a obligatiei de informare prevazute la art. 62 alin. (2).
(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei incalcarea obligatiei de informare prevazute la art. 113 alin. (1)."
25. Dupa articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 531, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 531. -
(1) Prezenta lege se aplica sectorului transportului rutier in ceea ce priveste detasarea conducatorilor auto din domeniul transportului rutier, cu exceptia art. 51, 52, art. 6 lit. c), h) si i), art. 6 alin. (2), art. 61, 62, art. 8 lit. c), h) si i), art. 81 -83.
(2) Conducatorii auto detasati pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de salariul minim prevazut la art. 2 alin. (1) lit. e), inclusiv plata orelor suplimentare.
(3) Conducatorii auto detasati de pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de salariul minim aplicabil pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, inclusiv plata orelor suplimentare."
26. Mentiunea de transpunere a normelor din dreptul Uniunii Europene se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Prezenta lege transpune:
- Directiva 96/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria L, nr. 18 din 21 ianuarie 1997;
- Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne («Regulamentul IMI»), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 159 din 28 mai 2014;
- Directiva (UE) 2018/957 a Parlamentului European si a Consiliului din 28 iunie 2018 de modificare a Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 9 iulie 2018;
- art. 7 alin. (2) si (4) din Directiva (UE) 2019/1.152 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 186 din 11 iulie 2019."
27. La anexa, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Activitatile prevazute la art. 10 alin. (3) din lege inglobeaza toate activitatile din domeniul constructiilor legate de construirea, repararea, intretinerea, modificarea sau demolarea cladirilor, in special lucrari de:".

Art. II. -
La stabilirea duratei detasarii transnationale realizate in conditiile art. 61 din Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta lege, nu se iau in considerare perioadele anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. III. -
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va supune spre aprobare Guvernului modificarea si completarea Normelor metodologice privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale pe teritoriul Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 337/2017.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noi reglementari privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale (Legea 172/2020)":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016