Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Norme metodologice pentru guvernanta corporativa a intreprinderilor publice au fost aprobate

29-Sep-2016
3717

Guvernul a aprobat saptamana aceasta, prin hotarare, Normele metodologice de aplicare la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, urmand ca in termen de 50 de zile de la intrarea in vigoare a normelor metodologice, autoritatile publice tutelare sa declanseze procedura de selectie pentru intreprinderile publice pentru care nu au fost aplicate prevederile OUG 109/2011.

Aplicarea noii legislatii are scopul sa contribuie la imbunatatirea calitatii guvernantei corporative, prin cresterea nivelului de profesionalism si performanta a managementului in intreprinderile publice si asigurarea unei performante financiare si operationale a acestora. 180 de intreprinderi publice de stat intra sub incidenta regulilor guvernantei corporative, insa doar 35 se supun in prezent acestora.

Normele stabilesc criteriile de selectie, de intocmire a listei scurte de pana la 5 candidati pentru fiecare post de administrator, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, indicatorii de performanta financiari si nefinanciari si a componentei variabile a remuneratiei membrilor consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere.

De asemenea, sunt stabilite regulile generale pentru redactarea scrisorii de asteptare si a declaratiei de intentie, precum si elementele ce trebuie cuprinse in contractele de mandat incheiate de autoritatile publice tutelare cu administratorii intreprinderilor publice.

Potrivit hotararii, Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu autoritatile publice tutelare care indeplinesc atributii de ministere de resort, vor stabili, prin ordin comun, si alte masuri in scopul implementarii unitare a prevederilor O.U.G. nr. 109/2011, precum si publicarea de ghiduri in care sa se prezinte bunele practici in domeniul guvernantei corporative.

Normele pentru stabilirea criteriilor de selectie stabilesc data declansarii procedurii de selectie a noilor organe administrare a intreprinderilor publice, responsabilitatile ce revin in initierea si organizarea procedurii de selectie, atributiile comisiei de selectie infiintata de autoritatea publica tutelara, cerintele minime care trebuie indeplinite de fiecare administrator cu scopul de a constitui profilul personalizat al fiecarui membru al consiliului de administratie si al consiliului ca organ colectiv de conducere.

Autoritatea publica tutelara este doar reprezentantul actionarului stat, iar in situatia in care statul este actionar majoritar, prin autoritatea publica tutelara poate face propuneri catre adunarea generala a actionarilor in vederea numirii de catre aceasta a administratorilor, cu respectarea principiilor de drept societar si al drepturilor actionarilor minoritari.

In ceea ce priveste metodologia de stabilire a indicatorilor financiari si nefinanciari si a componentei variabile a remuneratiei administratorilor, normele stabilesc responsabilitatile membrilor consiliului de administratie avute in vedere la stabilirea componentei variabile a remuneratiei diferentiate pe administratori neexecutivi si executivi.

De asemenea, este reglementat cadrul general de stabilire a obiectivelor relevante pentru intreprinderilor publice si responsabilitatea autoritatii publice tutelare, reglementari privind masurarea performantei, clasificarea indicatorilor de performanta si reglementarea posibiltatii pentru autoritatile publice tutelare de a stabili indicatori suplimentari.

Hotararea stabileste, totodata, metodologia de stabilire a indicatorilor de performanta financiari si nefinanciari, metodologia de stabilire a componentei variabile a remuneratiei, inclusiv principiile generale pentru stabilirea politicilor de remunerare a administratorilor.

Sursa: gov.ro

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016