Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernanta corporativa a intreprinderilor publice. Sanctiuni noi!

16-Apr-2013
4759
Au fost aduse noi modificari in ce priveste sanctionarea unor fapte stabilite prin OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.

In acest sens, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 204/10.04.2013, a fost publicat Ordinul viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice nr. 435/2013, privind imputernicirea persoanelor din cadrul aparatului de inspectie economico-financiara de a constata contraventiile si a aplica sanctiunile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.

Obiectul contraventiilor il constituie nerespectarea de catre membrii consiliului de administratie sau, dupa caz, de catre membrii consiliului de supraveghere ai intreprinderii publice a prevederilor art. 18 alin. (4) si (5), art. 29 alin. (7) si (8), art. 35 alin. (6) si (7), art. 39 alin. (2), art. 51 si 56 care se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Fapte sanctionate

Dintre faptele care fac obiectul sanctiunilor mentionam:


- nepublicarea anuntului privind selectia directorilor in doua ziare economice si/sau financiare de larga raspandire si pe pagina de internet a intreprinderii publice. Anuntul trebuie sa includa conditiile care trebuie sa fie intrunite de candidati si criteriile de evaluare a acestora;

- nepublicarea listei directorilor societatii pe pagina de internet a intreprinderii publice pe intreaga durata a mandatului acestora;

- nepublicarea anuntului privind selectia membrilor consiliului de administratie, care trebuie realizata prin grija consiliului de administratie, in doua ziare economice si/sau financiare cu larga raspandire si pe pagina de internet a intreprinderii publice. Acesta trebuie sa includa conditiile ce trebuie intrunite de candidati si criteriile de evaluare a acestora;

- nepublicarea listei membrilor consiliului de administratie sau, dupa caz, a consiliului de supraveghere, care trebuie realizata prin grija consiliului de administratie/consiliului de supraveghere, pe pagina de internet a intreprinderii publice, pe intreaga durata a mandatului acestora;

- nepublicarea politicii si criteriilor de remunerare a administratorilor si directorilor in cazul sistemului unitar, respectiv a membrilor consiliului de supraveghere si a membrilor directoratului, in cazul sistemului dualist, pe pagina de internet a intreprinderii publice de catre consiliul de administratie sau, dupa caz, a consiliului de supraveghere;

- nepublicarea de catre intreprinderea publica, prin grija consiliului de administratie sau, dupa caz, a directoratului, pe pagina proprie de internet, pentru accesul asociatilor/actionarilor, a urmatoarele documente si informatii:

a) hotararile adunarilor generale ale actionarilor, in termen de 48 de ore de la data adunarii;

b) situatiile financiare anuale, in termen de 48 de ore de la aprobare;

c) raportarile contabile semestriale, in termen de 45 de zile de la incheierea semestrului;

d) raportul de audit anual;

e) componenta organelor de conducere ale societatii, CV-urile membrilor consiliului de administratie si ale directorilor sau, dupa caz, ale membrilor consiliului de supraveghere si membrilor directoratului;

f) rapoartele consiliului de administratie sau, dupa caz, ale consiliului de supraveghere:

- nepublicarea situatiilor financiare anuale si raportarilor contabile semestriale, rapoartelor consiliului de administratie sau, dupa caz, ale consiliului de supraveghere si a raportului de audit anual care trebuie pastrate pe pagina de internet a intreprinderii publice pe o perioada de cel putin 3 ani;

- neelaborarea de catre consiliul de administratie sau, dupa caz, consiliul de supraveghere a unui raport anual privind activitatea intreprinderii publice, in luna mai a anului urmator celui cu privire la care se raporteaza. Raportul se publica pe pagina de internet a intreprinderii publice.

Alte precizari

Sanctiunile se aplica intreprinderilor publice, persoane juridice romane, respectiv:

- regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;

- companii si societati nationale, societati comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul;

- societati comerciale la care una sau mai multe regii autonome, companii si societati nationale, societati comerciale la care statul este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul detin o participatie majoritara sau o participatie ce le asigura controlul;

Sunt exceptate de la aplicarea acestor prevederi societatile financiar-bancare si de asigurare si reasigurare, precum si societatile comerciale care desfasoara activitati de interes national cu specific deosebit pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala.

Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016