Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

O noua categorie de salariati scutita de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

21-Sep-2016
2783

Incepand cu data de 01 august 2016 o noua categorie de salariati beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe veniturile salariale si asimilate salariilor. Este vorba de salariatii care desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica.

Astfel, salariatii care desfasoara activitati de cercetare sunt scutiti de la plata impozitului pe venit pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, incepand cu veniturile aferente lunii august, alaturi de salariatii cu handicap grav sau accentuat si de salariatii care desfasoara activitate de creatie de programe pentru calculator.

Conditiile in care se acorda scutirea au fost stabilite prin ordinul comun 4947/899/2018/1840/906/2016 privind incadrarea in activitatea de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica din 16.09.2016.

Ordinul clarifica care sunt activitatile incluse in activitatea de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica si reglementeaza conditiile in care se poate acorda scutirea.Pentru validarea incadrarii activitatilor pentru care se acorda scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ca fiind de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica eligibile, angajatorul, angajatul sau autoritatile fiscale pot solicita rapoarte de expertiza elaborate de experti inscrisi in Registrul expertilor pe domenii de cercetare- dezvoltare, prevazut in Ordinul nr. 1.056/4.435/2016 pentru aprobarea Normelor privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal.
Astfel, angajatii care desfasoara activitate de cercetare- dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica in Romania in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, a unui statut special prevazut de lege sau act de detasare incheiat cu/la o unitate/institutie de drept public sau de drept privat, cuprinse in sistemul national de cercetare- dezvoltare in conformitate cu prevederile O.G. nr. 57/2002 beneficiaza de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
postul face parte dintr-un compartiment de cercetare- dezvoltare, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment, laborator sau altele similare;


angajatul desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica eligibile, cuprinse intr-un proiect de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica;
angajatul a absolvit cel putin ciclul I de studii universitare sau o forma de invatamant superior de lunga durata si detine o diploma de licenta sau echivalenta, conferita de o institutie acreditata de invatamant superior din Romania, sau o diploma obtinuta la absolvirea studiilor universitare de licenta la institutii acreditate de invatamant superior din strainatate, recunoscuta si echivalata de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice;
cheltuielile cu salariile si asimilate salariilor sunt prevazute in bugetul proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica;
angajatorul are in obiectul de activitate si activitati de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica.
Documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica eligibila sunt:
a) actul constitutiv sau, dupa caz, documentele de infiintare ale angajatorului;
b) organigrama angajatorului cu evidentierea structurii de cercetare-dezvoltare din care face parte postul;
c) copia diplomei de licenta sau a actului echivalent, certificata pentru conformitate cu originalul;
d) document care contine datele de identificare ale proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica;
e) copia contractului individual de munca, certificata pentru conformitate cu originalul, sau a oricarui altui document din care rezulta raportul juridic sau a actului de detasare;
f) fisa postului;
g) fisa de pontaj asociata proiectului;
h) documentul in care se evidentiaza componentele aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor, obtinute de fiecare angajat din activitatile desfasurate in proiectul respectiv.
Scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor se acorda lunar, numai pentru veniturile obtinute in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, cuprinse in fiecare proiect in parte, in limita bugetului alocat pentru proiectul respectiv. In cazul in care in bugetul alocat proiectului sunt cuprinse si sume reprezentand indemnizatii de concedii de odihna, veniturile respective sunt scutite de la plata impozitului pe venit, insa, in situatia in care, in cursul aceleiasi luni, contribuabilul obtine atat venituri scutite de la plata impozitului, cat si venituri supuse impunerii, in vederea determinarii venitului net luat in calculul pentru determinarea impozitului se procedeaza astfel:
a) se determina ponderea venitului brut lunar supus impunerii in totalul venitului brut care include atat venituri supuse impunerii, cat si venituri scutite de la plata impozitului;
b) se stabilesc contributiile sociale obligatorii datorate/contributia individuala la bugetul de stat datorata potrivit legii prin aplicarea cotelor de contributii asupra bazei de calcul corespunzatoare atat veniturilor supuse impunerii, cat si veniturilor scutite de la plata impozitului;
c) venitul net se calculeaza prin deducerea din venitul brut, care include atat veniturile supuse impunerii, cat si veniturile scutite de la plata impozitului, a contributiilor sociale obligatorii/contributia individuala bugetul de stat datorata potrivit legii aferente/aferenta unei luni, determinate potrivit lit. b);
d) venitul net luat in calcul la determinarea impozitului se stabileste proportional cu ponderea venitului brut lunar supus impunerii determinata potrivit lit. a).
In acest caz, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza:
- nivelul deducerii personale si cotizatia sindicala platita in luna respectiva se stabilesc numai in functie de nivelul venitului brut lunar supus impunerii;
- plafoanele de 400 euro pentru contributiile la pensiile facultative si asigurarile voluntare de sanatate nu se fractioneaza in functie de nivelul veniturilor scutite.

Scutirea se acorda chiar si in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016