Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatiuni cu Olanda. Completare declaratia 390

17-Mai-2010
10925

Intrebare


O societate din Romania, platitoare de TVA care face achizitii intracomunitare din Olanda (cod valid de TVA) primeste factura de achizitie cu valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative. Cum trebuie declarat in decontul de TVA si in declaratia 390 achizitia de bunuri, precum si taxele administrative?

Solutie oferita de Serviciul de
Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili .. detalii aici

Raspuns
Dpvd contabil, punctul 50 si 51 din OMFP 3055/2009 privind Reglementarile contabile conforme cu Directivele Europene vaabil de la 01.01.2010, prevede obligativitatea evaluarii si inregistrarii bunurilor la data intrarii in entitate , pe baza costului de achizitie, cost in care se cuprind pretul de cumparare , taxele de import si alte taxe, cheltuieli de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Dpvd fiscal, art.138 indice 1 din Codul Fiscal prevede ca baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii.

Deci in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, baza de impozitare cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin (3) din Codul Fiscal.

Prin art. 137 alin. (2) se reglementeaza ca in baza de impozitare se includ impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri precum si cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare, solicitate de furnizor cumparatorului.

 Deci, taxele administrative intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate numai in situatia in care acestea au fost prevazute prin contract ca un element de calcul al valorii bunurilor livrate. In situatia in care taxele administrative nu sunt incluse in valoarea bunului, acestea pot fi considerate operatiuni de natura prestarilor intracomunitare de servicii.

In aceste conditii, in functie de clauzele contractuale, pot exista doua tranzactii separate: o achizitie de bun si o achizitie de servicii.

Astfel, daca taxele administrative asa cum sunt detaliate prin contract pot fi considerate cheltuieli accesorii livrarii efectuate de catre furnizorul din Olanda, acestea nu reprezinta o tranzactie separata ci sunt parte componenta a achizitiei intracomunitare de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare la locul livrarii sau prestarii , cotele, scutirile ca si livrarea de care sunt legate.

Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate, firma dvs. datoreaza T.V.A. prin aplicarea regimului de taxare inversa, la valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative, inregistrata d.p.d.v. contabil prin formula 4426 = 4427 si evidentiata atat in jurnalul pentru vanzari cat si in jurnalul pentru cumparari in coloana de operatiuni supuse taxarii inverse.

Aceste sume se preiau in decontul de T.V.A. cod 300, la randul 5 si 5.1 respectiv 17 si 17.1 ,,Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara?.

Daca cea de a doua tranzactie reprezentand taxe administrative care pot fi costuri de natura serviciilor accesorii transportului (incarcare, descarcare, manipulare) valoarea acestora se raporteaza prin decontul de TVA la randul 7 si 7.1 respectiv 19 si 19.1.

De asemenea, societatea are obligatia declararii tranzactiei in declaratia 390, prin inscrierea valorii totale a achizitiilor intracomunitare taxabile (inclusiv taxele administrative, ca parte componenta a achizitiei intracomunitare), pe fiecare furnizor in parte (conform art.156 indice 4, alin 3 lit.h din Codul Fiscal) la:

* sectiunea A - ?Achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii care urmeaza transferurilor scutite, achizitii efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare din alte state membre?;

* sectiunea S ,,Achizitii intracomunitare de servicii?.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • SAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NC

    • Incepand cu 2025, obligatiile de raportare in cadrul fisierului SAF-T (Standard Audit File for Tax) devin tot mai detaliate, iar una dintre cele mai frecvente intrebari vizeaza codurile NC (Nomenclatura Combinata). Acestea sunt esentiale in anumite tipuri de tranzactii, precum importuri, livrari intracomunitare, produse accizabile sau bunuri supuse cotei reduse de TVA. In acest articol explicam clar in ce situatii codurile NC sunt obligatorii, cand pot fi omise (completate cu "NULL") si ce...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%

    • Dividendele reprezinta modalitatea prin care o societate isi recompenseaza asociatii din profitul obtinut. Acestea pot fi distribuite anual sau, in mod optional, trimestrial, in baza unor situatii financiare interimare. Distribuirea si plata dividendelor implica respectarea unor reguli contabile si fiscale clare, inclusiv calculul si declararea impozitului aferent. In cele ce urmeaza, prezentam o speta practica privind societatea ALFA, care a repartizat dividende interimare in 2024, dar a omis...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016