Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare
O societate din Romania, platitoare de TVA care face achizitii intracomunitare din Olanda (cod valid de TVA) primeste factura de achizitie cu valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative. Cum trebuie declarat in decontul de TVA si in declaratia 390 achizitia de bunuri, precum si taxele administrative?
Raspuns
Dpvd contabil, punctul 50 si 51 din OMFP 3055/2009 privind Reglementarile contabile conforme cu Directivele Europene vaabil de la 01.01.2010, prevede obligativitatea evaluarii si inregistrarii bunurilor la data intrarii in entitate , pe baza costului de achizitie, cost in care se cuprind pretul de cumparare , taxele de import si alte taxe, cheltuieli de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
Dpvd fiscal, art.138 indice 1 din Codul Fiscal prevede ca baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Deci in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, baza de impozitare cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin (3) din Codul Fiscal.
Prin art. 137 alin. (2) se reglementeaza ca in baza de impozitare se includ impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri precum si cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare, solicitate de furnizor cumparatorului.
Deci, taxele administrative intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate numai in situatia in care acestea au fost prevazute prin contract ca un element de calcul al valorii bunurilor livrate. In situatia in care taxele administrative nu sunt incluse in valoarea bunului, acestea pot fi considerate operatiuni de natura prestarilor intracomunitare de servicii.
In aceste conditii, in functie de clauzele contractuale, pot exista doua tranzactii separate: o achizitie de bun si o achizitie de servicii.
Astfel, daca taxele administrative asa cum sunt detaliate prin contract pot fi considerate cheltuieli accesorii livrarii efectuate de catre furnizorul din Olanda, acestea nu reprezinta o tranzactie separata ci sunt parte componenta a achizitiei intracomunitare de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare la locul livrarii sau prestarii , cotele, scutirile ca si livrarea de care sunt legate.
Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate, firma dvs. datoreaza T.V.A. prin aplicarea regimului de taxare inversa, la valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative, inregistrata d.p.d.v. contabil prin formula 4426 = 4427 si evidentiata atat in jurnalul pentru vanzari cat si in jurnalul pentru cumparari in coloana de operatiuni supuse taxarii inverse.
Aceste sume se preiau in decontul de T.V.A. cod 300, la randul 5 si 5.1 respectiv 17 si 17.1 ,,Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara?.
Daca cea de a doua tranzactie reprezentand taxe administrative care pot fi costuri de natura serviciilor accesorii transportului (incarcare, descarcare, manipulare) valoarea acestora se raporteaza prin decontul de TVA la randul 7 si 7.1 respectiv 19 si 19.1.
De asemenea, societatea are obligatia declararii tranzactiei in declaratia 390, prin inscrierea valorii totale a achizitiilor intracomunitare taxabile (inclusiv taxele administrative, ca parte componenta a achizitiei intracomunitare), pe fiecare furnizor in parte (conform art.156 indice 4, alin 3 lit.h din Codul Fiscal) la:
* sectiunea A - ?Achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii care urmeaza transferurilor scutite, achizitii efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare din alte state membre?;
* sectiunea S ,,Achizitii intracomunitare de servicii?.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
NOU: Raportare fiscala 2012 prin declaratiile 394, 300 si 390Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieliAspect unic privind DECLARATIA 390. Exemplificam printr-o achizitie neimpozabilaRefacturare costuri si sistem lohn. Care sunt procedurile fiscale de care trebuie sa tinem cont?Prestari intracomunitare de servicii prelucrare bunuri. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Ultimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineD390 VIES in 2024. Formularul va avea un nou termen de depunere, stabilit prin ordin ANAFModificarile aduse Declaratiei 394 se aplica incepand cu operatiunile derulate de la 1 aprilie 2022Reguli si exceptii aplicabile in prestarea de serviciiDECLARATIA 390: Cine si cand trebuie sa depuna D390Articole similare
Noile prevederi pentru aplicarea taxarii inverse. Plata TVASe modifica inregistrarea la cerere in scopuri de TVANeintelegeri intre Guvernul Ponta si FMI. De ce nu se ajunge la un acord privind Codul fiscal?Implicatii fiscale aduse de OMFP nr. 426 din 2013Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 2Ultimele articole
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anNOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importanteAjustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utileSfaturi de la experti
Regim TVA vanzare imobil de catre o ONG
Intrebare: Intrebarea noastra se refera la regimul de TVA pe care sa-l aplicam la vanzarea unui imobil din proprietatea AFPS al unei fundatii (neplatitoare de TVA), catre o unitate de invatamant acreditata (neplatitoare de TVA), in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Repartizare rezerve la dividende
Intrebare: Am in balanta de verificare rezerve din profit aferente anilor 2001, 2002, 2005, 2006, in valoare totala de 1.456.512 lei, si as dori sa le lichidez, sa le distribui ca dividende. Am inteles ca aceasta suma se impoziteaza mai...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA