Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatorii economici care utilizeaza E-Factura pentru relatia B2G nu au obligatia depunerii D084

11-Iul-2022
11138
Operatorii economici care utilizeaza E-Factura pentru relatia B2G nu au obligatia depunerii D084

Suntem un spital privat si avem incheiate contracte de prestari servicii medicale cu diferite spitale de stat. Acestea au fost incheiate prin licitatie publica pe SEAP.

Avem obligatia inrolarii in sistem, depunem declaratia 084? Cum trebuie sa procedam de la 01.07.2022? Toate facturile emise de spital trebuie intocmite si transmise prin SPV, inclusiv pentru pacienti, sau numai facturile emise pentru aceste spitale de stat?

Raspunsul consultantului fiscal Ionut Jinga: 

Recenta Lege nr. 139/2022, publicata in Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022, aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, insa instituie si obligativitatea practicarii sistemului e_factura in relatia B2G, incepand cu 01.07.2022.

Astfel, incepand cu aceasta data, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

Conform art 2 alin 1 lit m) din OUG 120/2021, relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante - B2G - tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice;

Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice defineste achizitie publica - achizitia de lucrari, de produse sau de servicii prin intermediul unui contract de achizitie publica de catre una ori mai multe autoritati contractante de la operatori economici desemnati de catre acestea, indiferent daca lucrarile, produsele sau serviciile sunt destinate ori nu realizarii unui interes public.

Prin urmare, Legea 98/2016 se refera atat la achizitia de bunuri cat si la achizitia de servicii, efectuate de o institutie publica.

In concluzie, in relatia B2G obligativitatea emiterii facturii electronice intervine pentru toate serviciile prestate unei institutii publice in temeiul Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice sau celorlalte acte normative enumerate mai sus, astfel ca trebuie sa transmiteti facturile in sistem electronic pentru serviciile prestate catre spitalele de stat. Nu trebuie sa va inregistrati in sistem prin D084, aceasta declaratie utilizandu-se numai la inrolarea prin optiune.

In relatia cu persoane fizice (pacienti) nu trebuie sa emiteti facturi electronice, ci numai in relatia B2G (operator economic-institutie publica (,,guvernamentala’’).

In concluzie, in relatia B2G trebuie sa utilizati sistemul national RO-E- factura pentru toate livrarile/serviciile catre institutiile publice.

Pentru a emite si transmite facturi prin acest sistem pe relatia B2G, nu exista obligatia inregistrarii in Registrul RO e-Factura, avand in vedere si prevederile din Procedura din 2021, aprobata prin OMF 1365/2021, dispozitii care prevad la art. 2 alin. (1), ca emitentul facturii electronice pregateste fisierul corespunzator facturii electronice in format XML, conform documentatiei tehnice publicate in sectiunea dedicata RO e-Factura disponibila pe portalul Ministerului Finantelor, respectiv Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Fisierul XML trebuie sa respecte standardul european EN 16931 (model semantic de baza al facturii electronice) si regulile nationale ROCIUS prevazute in legislatia specifica. Fisierul xml se incarca pe SPV.

In vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizeaza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:

a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu sistemul RO e-Factura, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiilor puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.

Documentatia tehnica pentru microserviciile si aplicatiile prevazute la alin. (2) este disponibila la adresa web www.efactura.mfinante.ro.

In urma transmiterii facturii electronice, sistemul RO eFactura atribuie automat un numar de identificare, utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici