Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Participarea salariatilor si administratorilor la profitul unei societati cu capital privat

25-Iun-2012
6411
Analizam cazul unei societati cu capital majoritar privat care in perioada 2008-2009 putea acorda
din profitul net realizat fond de participare pentru administratori (persoane fizice si juridice) si pentru directorii executivi (angajati prin contract de management), facand referire la actul normativ care tine loc de temei legal, la inregistrarile contabile si obligatiile fiscale.


Raspuns:

Problema participarii salariatilor si a administratorilor la profitul net realizat de societate a fost indelung dezbatuta dupa modificarea (in anul 2003) prevederilor Legii societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare.

Anterior acestei modificari exista o derogare de la repartizarea profitului net prevazuta la art. 178 alin. (4) potrivit careia "Fondatorii, administratorii si personalul societatii vor participa la beneficii, daca aceasta este prevazuta in actul constitutiv ori, in lipsa unor asemenea prevederi, a fost aprobata de adunarea generala extraordinara".

Ca urmare a modificarilor aduse Legii societatilor comerciale, prevederea referitoare la participarea salariatilor la profit a fost eliminata, art. 178 alin. (4) modificandu-se astfel:
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii


"Fondatorii vor participa la profit, daca acest lucru este prevazut in actul constitutiv ori, in lipsa unor asemenea prevederi, a fost aprobat de adunarea generala extraordinara."

Este adevarat ca de-a lungul timpului unele acte normative, ca de exemplu Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, au prevazut ca pana la 10% din profitul obtinut poate fi repartizat pentru participarea salariatilor la profit. Activitatea societatilor nationale, companiilor nationale, societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome este insa reglementata de Legea 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale si nu de catre Legea societatilor comerciale.

Pornind de la considerentele ca:

- remunerarea capitalului investit, cel adus de actionari sau asociati este reprezentat de dividend.

- salariatii nu pot primi dividende ei fiind remunerati prin intermediul salariului si stimulati pentru obtinerea de profit prin acordarea de sume sub forma primelor, au fost actualizate in timp si reglementarile contabile.

Astfel, in aplicarea prevederilor Legii 31/1990 cu modificarile si completarile ulterioare, au fost elaborate OMFP 128/2005 privind unele reglementari contabile aplicabile agentilor economici si 418/2005 privind unele precizari contabile aplicabile agentilor economici si au fost completate dispozitiile Ordonantei Guvernului 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat precum si la regiile autonome.

Odata cu intrarea in vigoare a OMFP 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile ulterioare, aplicabil si in perioada la care faceti referire, contul 424 a fost redenumit "Prime reprezentand participarea salariatilor la profit". Aceasta a fost necesara pentru respectarea principiului independentei exercitiului, in sensul ca sumele primite de salariati trebuie sa afecteze rezultatul exercitiului si nu pe cel viitor, cum se intampla in cazul repartizarii dividendelor.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea primelor reprezentand participarea personalului la profit este necesar sa se recunoasca un provizion la costul previzionat al acestora. Constituirea acestui provizion se face atunci si numai atunci cand:

a) entitatea are o obligatie legala sau implicita de a face astfel de plati ca rezultat al evenimentelor anterioare; si

b) poate fi facuta o estimare certa a obligatiei.

In situatiile financiare ale exercitiului pentru care se propun prime reprezentand participarea personalului la profit, contravaloarea acestora se reflecta sub forma de provizion, cheltuiala rezultand din serviciul angajatului. Provizionul urmeaza a fi reluat in exercitiul financiar in care se acorda aceste prime.

Ca urmare, in exercitiul financiar pentru care se propune acordarea de prime reprezentand participarea personalului la profit se reflecta in contabilitate constituirea unui provizion la nivelul sumelor estimate reprezentand sumele brute cuvenite salariatilor, astfel:

6812 = 1518
"Cheltuieli de exploatare privind "Alte provizioane"
provizioanele"


In exercitiul financiar ulterior, in care se acorda primele, in contabilitate se evidentiaza:

a) primele reprezentand participarea personalului la profit, acordate potrivit legii:

643 = 424

"Cheltuieli cu primele reprezentand "Prime reprezentand participarea
participarea personalului la profit personalului la profit"

si, concomitent"

b) se reia la venituri provizionul constituit la nivelul sumelor estimate reprezentand sumele brute

cuvenite salariatilor:

1518 = 7812
"Alte provizioane" "Venituri din provizioane"

c) plata primelor reprezentand participarea personalului la profit:

424 = 5311

"Prime reprezentand participarea "Casa in lei"
personalului la profit"

Din punct de vedere fiscal, cheltuiala cu provizionul este nedeductibila, venitul inregistrat cu reluarea provizionului este neimpozabil, iar cheltuiala cu primele este deductibila.

De retinut este faptul ca acest tratament contabil este aplicabil numai societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat precum si regiilor autonome.

Societatile cu capital privat vor considera sumele respective prime de natura salariala, prin utilizarea ct. 421 "Personal - salarii datorate" prime care vor fi impozitate cu impozit pe salariu si la care se calculeaza contributiile sociale, conform legii.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Participarea salariatilor si administratorilor la profitul unei societati cu capital privat":
Rating:

Nota: 3.75 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (4)

07-Aug-2012

4n6EJG , [url=http://gfmcjxnzqhwo.com/]gfmcjxnzqhwo[/url], [link=http://igsjopiwdhnq.com/]igsjopiwdhnq[/link], http://oonfihsvslzv.com/

06-Aug-2012

yhJQ3o zuvcrekvhatf

05-Aug-2012

HUskAz , [url=http://dwmjhmzayaii.com/]dwmjhmzayaii[/url], [link=http://iorqzsgndwct.com/]iorqzsgndwct[/link], http://whftzuchmokg.com/

03-Aug-2012

da...frumos Baiul. N-am fost niciodata, desi m-am gaidnt sa ma duc...iarna fireste : O sa iau jurnalul tau printat cu mine pt orientare:p... Dar poza cu Bucegii de la telegondola este chiar...WOW. Imi aminteste ca chiar si aglomerati si plini de ursi sunt ...extraordinari!!!





Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.