Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?

18-Oct-2023
1881
Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?

Care este noua procedura de urmat, potrivit OUG 53/2022, ce formulare se completeaza, de catre cine, si care sunt pasii de urmat, pentru a evita amenzile, sau alte repercursiuni in cazul unui control ONPCSB? Ce obligatii imediate exista si ce termene sunt?

Raspunsul specialistului:

1. Ce formulare se completeaza, de catre cine, si care sunt pasii de urmat?

Conform Ordin ONPCSB 191/2023, incepand din data de 7 noiembrie 2023 se vor utiliza formulare noi de raportare, formulare care sunt prevazute si aprobate prin acest ordin, respectiv:
Raportul de tranzactii suspecte care se completeaza de entitati raportoare bancare si nonbancare in cazul in care stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din savarsirea de infractiuni sau ca au legatura cu finantarea terorismului sau informatiile pe care entitatile le detin pot folosi pentru impunerea legislatiei prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului);
Raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare;
Raportul de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru institutiile de credit si institutiile financiare;
Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
Rapoartele enumerate mai sus se vor depune prin sistemul de raportare ONPCSB care se acceseaza de pe urmatoarea adresa https://raportari.onpcsb.ro/.


Entitatile care trebuie sa depuna, dupa caz, rapoarte sunt cele prevazute la art. 5 din Lg 129/2019:
Capitolul II Entitati raportoare Articolul 5(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine; b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine; c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc; e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principal f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similar g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);g 1)furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciareg 2) furnizorii de portofele digitale h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

2. Ce obligatii imediate exista si ce termene sunt?


Prima operatiune pe care trebuie sa o efectuati este aceea de a va inregistra in sectiunea de raportare a ONPCSB prin crearea contului de utilizator - Ordin 215/2023- art. 3
Articolul 3 Procedura de creare a unui cont de utilizator in portalul de raportare ONPCSB este prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul regulament.
Dupa aceasta trebie sa aveti in vedere ca: Raportul privind tranzactiile suspecte se transmite inainte de a face vreo tranzactie pentru clientul pentru care se ridica suspiciuni. Raportul de tranzactii cu numerar, Raportul de transferuri externe sau Raportul de transferuri externe se trimit la ONPCSB in termen de 3 zile lucratoare de la data tranzactiei.
3. Baza legala:
Ordin 215/18.08.2023 al presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor pentru aprobarea Regulamentului privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
Lege 218/13.07.2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 53/2022 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Ordin nr. 191 / 28.06.2023 privind aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora
***Nomenclatoare cf. Ordinului 191/28.06.2023
***Formate rapoarte cf. Ordinului 191/28.06.2023
Ordin nr. 192 / 28.06.2023 pentru aprobarea Regulamentului privind transmiterea informatiilor catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor


Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016