Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societati

15-Nov-2024
1356
Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societati

Firmele la inceput de drum, dar si cele care au vechime deja, trebuie sa aiba in vedere ca la anumite intervale regulate, au obligatia sa efectueze procedura inventarierii patrimoniului.

Aceasta prespune un intreg proces, bazat pe norme contabile si alte legi din domeniu, cu scopul de a inventaria situatia activelor, datoriilor si capitalurilor din cadrul patrimoniului entitatii respective, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale.

Iar in acest articol vom vedea la cat timp se realizeaza aceasta procedura, cand se face in mod exact si ce presupune, dar si alte cateva proceduri contabile pentru societatile pe structura.

Cand se face inventarierea patrimoniului

Inventarierea patrimoniului se face in urmaroarele cazuri:

  • la inceputul activitatii;
  • cel putin o data in cursul exercitiului financiar;
  • in alte cazuri (fuziuni sau chiar cand se inchide activitatea).

Procedura inventarierii patrimoniului

Procedura se aplica la efectuarea inventarierii si inregistrarea rezultatelor inventarierii de catre persoanele din cadrul compartimentului Financiar-contabil si persoanele care fac parte din comisiile de inventariere.

Scopul acestei proceduri este:

  • stabilirea regulilor pentru efectuarea inventarierii;
  • inregistrarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale: reflectarea elementelor de activ si datorii.


Reglementari aplicabile

Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;

O.M.F.P. nr. 2.634/2015;

O.M.F.P. nr. 2.861/2009 pentru aprobarea normelor privind efectuarea inventarierii.


Descrierea procedurii

La stabilirea comisiilor de inventariere se au in vedere si prevederile Regulamentului intern de organizare si functionare al societatii, precum si fisa postului, persoanelor angajate, desemnate sa faca parte din comisiile de inventariere.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit Legii nr. 82/1991, revine administratorului, dl. Nume Prenume.

Scopul inventarierii este stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale, astfel incat acestea sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantelor societatii.

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute se va efectua cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula in luna decembrie, astfel incat rezultatele inventarierii sa poata fi cuprinse in situatiile financiare anuale pentru anul respectiv.

Inventarierea se va efectua de asemenea, ori de cate ori este nevoie, intr-una din situatiile urmatoare:

  • la incetarea activitatii sau cu ocazia unei operatiuni de reorganizare (fuziune, divizare etc);
  • la cererea organelor de control;
  • daca sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune care nu pot fi stabilite decat prin inventariere;
  • daca intervine o predare/primire de gestiuni;
  • daca intervine o reorganizare a gestiunilor;
  • daca intervin cazuri de forta majora sau calamitati naturale.


Registrul-inventar intocmit va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate, actualizate cu intrarile si iesirile realizate in perioada cuprinsa intre data inventarierii si data de 31 decembrie a anului respectiv.

Inventarierea anuala se va desfasura de regula in perioada ..............................

Comisia de inventariere cuprinde 5 membri dintre care unul este desemnat presedintele comisiei.

Decizia de numire a comisiei de inventariere se emite de catre administrator cu 7 zile calendaristice inainte de inceperea inventarierii si va fi adusa la cunostinta persoanelor desemnate sa faca parte din comisia de inventariere.

ATENTIE! Mai stiti cate ordine, ordonante si HG-uri modifica noile reguli de intocmire a procedurilor contabile dupa care functioneaza societatile comerciale? 

Din fericire, modificari fiscale privind subiecte sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala, click AICI>>

Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care, in plus, trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale:

Codului fiscal
OMFP nr. 1.802/2014
Legii contabilitatii nr. 82/1991

41 de proceduri gata scrise pentru dvs., editabile, AICI>>

Parcurgeti, va rugam, lista de mai jos.

Procedurile subliniate (si pe care dvs. le primiti gata intocmite) sunt cele care creeaza cele mai mari probleme in practica.

1. Procedura privind intocmirea documentelor justificative 
2. Procedura de arhivare a documentelor 
3. Procedura interna privind utilizarea documentelor financiar-contabile 
4. Procedura de gestionare a imobilizarilor 
5. Procedura pentru clasificarea si inregistrarea contractelor de leasing 
6. Procedura de gestionare a stocurilor 
7. Procedura de gestionare a achizitiilor si a datoriilor catre furnizori 
8. Procedura de gestionare a veniturilor si a creantelor 
9. Procedura de calcul si inregistrare a salariilor 
10. Procedura de gestionare a casieriei 
11. Procedura pentru deconturile de trezorerie 
12. Proceduri privind agentiile de turism 
13. Procedura de reconciliere a conturilor bancare 
14. Procedura privind modificarea politicilor contabile 
15. Procedura inchiderii de luna/perioada 
16. Procedura inventarierii patrimoniului 
17. Procedura intocmirii situatiilor financiare anuale 
18. Procedura de repartizare a rezultatului contabil 
19. Procedura in cazul operatiunilor de reorganizare 
20. Procedura de corectare a erorilor contabile 
21. Proceduri privind asocierile in participatie 
22. Proceduri privind contractele de fiducie 
23. Procedura privind determinarea scutirii de impozit a profitului reinvestit 
24. Procedura privind determinarea impozitului pe venitul nerezidentilor 
25. Procedura privind calculatia costurilor si inregistrarea in contabilitatea de gestiune 
26. Procedura repartizarii trimestriale a dividendelor si intocmirii situatiilor financiare interimare 
27. Procedura privind productia de bunuri si servicii 
28. Procedura inregistrarii elementelor extrabilantiere 
29. Procedura de casare si valorificare a imobilizarilor corporale 
30. Procedura pentru metoda inventarului intermitent 
31. Procedura intocmirii jurnalelor de vanzari si cumparari 
32. Procedura privind subventionarea de la bugetul asigurarilor pentru somaj a unei parti din salariu 
33. Procedura privind corectarea erorilor materiale din situatiile financiare 
34. Procedura privind scoaterea din functiune a imobilizarilor in curs care nu se mai finalizeaza 
35. Procedura privind conducerea contabilitatii operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de desfasurare in Romania 
36. Procedura privind controlul financiar de gestiune 
37. Procedura de inregistrare a operatiunilor aferente sistemului de garantie Returo 
38. Procedura de inregistrare a sponsorizarilor si donatiilor 
39. Procedura de emitere a facturilor in sistemul RO e-Factura
NOU!
40. Procedura pentru monitorizarea transporturilor in sistemul e-Transport 
41. Procedura de intocmire a decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVA

Modificari fiscale privind subiecte sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016