Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru ne va arata daca este posibila anularea unor numere de documente fiscale (facturi fiscale, avize, chitante) in cazul in care aceste documente sunt pretiparite cu logoul societatii, iar societatea isi modifica logo-ul si, prin urmare, nu mai pot fi utilizate. Iar daca raspunsul este afirmativ, vom afla care este procedura legala de anulare a unor numere pentru aceste documente, avand in vedere ca plaja de numere pentru facturi se declara si in D394.
In speta descrisa sunt incidente urmatoarele prevederi din OMF nr. 2634/2015:
- art. 1 mentioneaza ca: “Se aproba Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinse in anexa nr. 1”;
- pct. 24 din anexa nr.1 specifica faptul ca: „Entitatile vor asigura un regim intern de numerotare a documentelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente;
- fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document”;
- pct. 25 din Anexa nr.1 are in vedere faptul ca: „Factura este document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice”;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
SAF-T pentru Contribuabili Mici
De asemenea, sunt relevante specificatiile de completare ale cartusului I “Alte informatii” din Declaratia 394, potrivit O.P.A.N.A.F nr.3769/2015, modificat prin OPANAF 1105/2016 si OPANAF 2264/2016, respectiv:
- pct. 2.1. stipuleaza faptul ca: “contribuabilii vor completa plaja de facturi alocate prin decizie interna scrisa conform prevederilor legale in vigoare privind documentele financiar-contabile; se exclud facturile alocate pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri si servicii, import/export de bunuri si operatiuni neimpozabile in Romania”;
DECI, regula generala are in vedere declararea plajei de facturi alocata la inceputul exercitiului financiar prin decizie scrisa.
In situatia descrisa, avand in vedere faptul ca numerele respective nu au fost utilizate, nu inseamna ca sunt aferente unor facturi anulate. O factura anulata inseamna ca a fost emisa, dar, ulterior a fost anulata deoarece, fie nu a fost corect emisa, fie cumparatorul/ beneficiarul a renuntat la cumpararea bunurilor/serviciilor. Facturile anulate trebuie pastrate de catre societate pentru a face dovada ca nu au fost transmise cumparatorilor/beneficiarilor. In cadrul unei inspectii fiscale privind TVA, organul de inspectie fiscala solicita, pe langa decizia de alocare a plajei de facturi si situatia facturilor anulate. Facturile anulate sunt verificate pentru a stabili motivele anularii.
Factura anulata este definita prin O.P.A.N.A.F. nr. 3769/2015 din 23 decembrie 2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, la sectiunea "I. Alte informatii", pct. 2.2.2. "2.2.2. seria si numarul facturilor anulate; factura anulata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, netransmisa beneficiarului, operatiunile inscrise in aceasta nefiind inregistrate in contabilitatea persoanei impozabile".
Astfel, in declaratia cod 394 se inscrie doar plaja de numere alocata pe anul in curs, respectiv 2019.
In concluzie
Avand in vedere ca pentru anul 2019 s-a alocat o plaja de 1.000 de numere (presupun), prin declaratia cod 394 aferenta lunii decembrie 2019 se raporteaza plaja de facturi de la nr. 1 la 800, in baza deciziei conducatorului societatii de corectare a plajei de facturi alocate.
Rezulta ca pentru anul 2019, din plaja de la 1 - 1.000 s-au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care s-au emis 800 de facturi numerotate de la 1 la 800, motiv pentru care plaja alocata de la 801 la 1000 se anuleaza, fara a fi utilizata.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Facturi simplificate. Exista OBLIGATIA transmiterii lor in E-Factura?Ghid profesii libere: Stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit si stabilirea venitului net anual din activitati independenteJustificarea avansurilor de trezorerie. Ce documente intocmiti?Regimul privind facturile fiscale in 2013Deductibilitatea TVA... bumerangul afacerilor de succes!Ultimele articole
E-Factura: Are ONRC obligatia de a trimite facturile catre firme prin SPV?E-Factura in 2024: Cand apare obligatia inscrierii in registrul RO e-FacturaDeclaratia Unica 2024. 3 studii de caz utile contribuabililorFacturi emise care persoane fizice. Elemente care trebuie completate OBLIGATORIUMicrointreprinderi care emit bonuri de benzina. Este obligatorie facturarea in acest caz?Sfaturi de la experti
Achizitii servicii intracomunitare firma care aplica regimul de TVA la incasare
Intrebare: O microintreprindere din Romania inregistrata in scopuri de TVA (la incasare) achizitioneaza servicii de publicitate din Franta in valoare de 2.000 euro, si plateste partial aceste servicii: 1.000 euro. Fiind platitoare de TVA la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Hotararea AGA din luna decembrie este aferenta profiturilor din anii precedenti. Va rog sa imi indicati notele contabile in acest caz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
D212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA