Raport UE: Registrul de transparenta stabileste noi obiective pentru 2013
Raportul anual referitor la Registrul de transparenta comun al reprezentantilor grupurilor de interese, creat de Comisia Europeana si Parlamentul European, primul care a fost intocmit pana in prezent, indica faptul ca platforma functioneaza, iar obiectivele operatiunilor pentru primul an au fost indeplinite. Reflectand hotararea celor doua institutii de a continua succesele inregistrate la inceputul functionarii, acesta stabileste obiective pentru anul urmator si propune aspecte-cheie care sa fie vizate la revizuirea din 2013 a platformei.
Vicepresedintele Comisiei Europene, Maroš Šefčovič, a declarat: "Sunt extrem de mandru de Registrul de transparenta si de lansarea sa de succes. Acesta este unul dintre putinele astfel de sisteme din lume, si are, cu siguranta, cel mai extins domeniu de aplicare. Inevitabil, in primul an, solutionarea problemelor tehnice si asistenta acordata utilizatorilor au necesitat mult timp si energie. Dar sistemul exista, functioneaza si acum trebuie sa beneficiem pe deplin de el. Raportul stabileste modalitati ambitioase pentru acest lucru."
Vicepresedintele Parlamentului European, Rainer Wieland, a declarat: "Apreciez foarte mult toate eforturile depuse pentru crearea Registrului de transparenta comun. Acest registru este un instrument excelent pentru furnizarea de informatii si pentru imbunatatirea transparentei. Poate fi considerat drept un element esential in asigurarea unei increderi sporite in procesele politice si va deveni din ce in ce mai eficient pe masura ce este folosit de cat mai multe persoane. As dori, prin urmare, sa incurajez toate partile implicate in reprezentarea intereselor la nivelul UE sa adere la acest «pact al transparentei»."
Raportul subliniaza ca, in prime 12 luni de functionare a registrului, tranzitia de la cele doua registre anterioare s-a realizat cu succes, neexistand nicio pierdere a numarului de entitati inregistrate, s-a deschis modulul online de cerere de acreditare pe langa PE, au fost elaborate orientari in trei transe succesive, Consiliul a desemnat observatori la Secretariatul Registrului de transparenta comun (JTRS) si a fost stabilita o metodologie pentru controalele de calitate. In plus, a avut loc o consultare publica online pentru a se obtine un feedback mai exhaustiv din partea utilizatorilor. Aproximativ 4 din 5 respondenti inregistrati s-au declarat multumiti de platforma.
Site-ul internet al Registrului de transparenta a primit, in medie, 7 000 de vizitatori unici lunar, iar linia de asistenta telefonica a raspuns, in medie, unui numar de 30 de apeluri telefonice si de 100 de e-mailuri saptamanal. incepand cu luna martie 2012, JTRS a efectuat peste 400 de controale de calitate, aproximativ 15 pe saptamana. De asemenea, acesta a solutionat cinci plangeri, intr-unul din cazuri ajungandu-se la radierea din registru a unei organizatii.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Anulare cod TVA din oficiu In cazul in care unei societati i s-a anulat codul de tva, ce implicatii fiscale sunt? Trebuie facuta ajustare de tva? Trebuie depusa declaratia 311? Ce demersuri trebuie facute...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Casare obiecte de inventar In cazul in care un obiect de inventar (aspirator) nu mai poate fi folosit din punct de vedere tehnic si nici nu l-am predat pentru casare unei unitati care se ocupa cu casarea, in...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Termen depunere SAF-T 1. Pentru o societate comerciala neplatitoare de TVA care este ultimul termen de depunere fara amenda a declaratiei SAF-T pentru trim 1? 2. Pentru o societate comerciala platitoare...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Pentru viitor, raportul recomanda, printre altele: imbunatatirea in continuare a calitatii continutului registrului, aplicarea stricta a normelor, cresterea numarului inregistrarilor prin continuarea eforturilor de informare si comunicare externa, utilizarea activa a sistemului de catre membrii personalului din ambele institutii si de catre parlamentari, prin punerea la dispozitia acestora a unor orientari privind registrul, incurajarea altor organisme, entitati si agentii ale UE in vederea utilizarii acestuia, precum si asigurarea de clarificari si orientari suplimentare destinate celor care se inregistreaza, privind modul in care sa furnizeze informatiile necesare.
Raportul recomanda, de asemenea, sa se aiba in vedere, la revizuirea de anul viitor, mai multe aspecte de politica, printre care si problema caracterului voluntar versus obligatoriu al inregistrarii, posibilitatea unei formule ad hoc, derogative si exceptionale pentru firmele juridice si de consultanta ce doresc sa se inregistreze, dar trebuie sa respecte confidentialitatea informatiilor referitoare la clienti, clarificarea diferentei dintre alerte si plangeri si clarificarea categoriei care cuprinde organizatiile ce reprezinta autoritati locale, regionale si municipale.
Context
La data de 22 octombrie 2012, in Registrul de transparenta figurau 5 431 de entitati inregistrate. Aproape jumatate (48 %) s-au inregistrat la categoria II (reprezentanti interni ai grupurilor de interese si asociatii profesionale sau comerciale) si aproximativ 28 % la categoria III (ONG-uri). La o estimare prudenta, in medie, fiecare entitate inregistrata reprezinta interesele a cinci persoane, aceasta insemnand ca peste 27 000 de reprezentanti ai grupurilor de interese au aderat la Codul de conduita strict al registrului.
Sursa: Comisia Europeana
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total factura 14.999,99 lei. Intentionez sa solicit rambursarea TVA achitata in Olanda, in valoare de 2.603 euro, prin declaratia 318. Din informatiile mele, achizitia nu se declara in D390, dar nu stiu pe ce rand se declara achizitia in decontul de TVA si daca trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti, sector 2. Organizatia nu este inregistrata la Registrul Comertului. Problema este ca nu pot transmite SAF-T, deoarece nu recunoaste acest CIF. Factura emisa pentru acest CIF se incarca in SPV, in declaratia 394 apare clientul, dar la CIF nu se inregistreaza nimic, desi se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Formalitati necesare pentru inceperea desfasurarii activitatii economice
Intrebare: Dorim sa deschidem o firma conform Legii 31/1990. Dorim sa fie SRL, platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA. In afara de deschiderea firmei la Registrul Comertului, care sunt formele legale (ce declaratii se depun, cand primim certificatul de platitor de TVA) prin care, incepand cu data deschiderii, acest SRL sa fie platitor de TVA si platitor de impozit pe profit? De asemenea, am vrea sa putem emite facturi si bonuri fiscale din a doua zi de functionare a firmei. Acest lucru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim TVA pentru achizitie si vanzare autoturism la export
Intrebare: O societate A, platitoare de TVA, achizitioneaza in 2024 un autoturism de la o societate platitoare de TVA din Romania. In mai 2025 a decis sa il vanda catre o societate B din Republica Moldova, societate afiliata a societatii A. Masina a fost achizitionata cu TVA, iar societatea A a facut factura de vanzare catre societatea B (client persoana juridica din afara UE) fara TVA, la un pret superior valorii fara TVA ramase neamortizate a autoturismului. Avand in vedere ca cele doua societati sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Exigibilitatea TVA la facturare avans incasat si servicii prestate
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea intrebare, pentru o SRL care in anul 2024 era neplatitoare de TVA si a facturat avansuri pentru prestari servicii de dirigentie santier. La acea vreme, firma era neplatitoare de TVA. Incepand cu anul 2025, a devenit platitoare de TVA si acum s-au finalizat serviciile si trebuie sa stornam avansurile initiale si sa facturam prestarea de serviciu finala. Acum, cand emitem factura fiscala, avansurile se vor storna cu TVA 0%, iar prestatia finala, in intregime,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<