Raport UE: Registrul de transparenta stabileste noi obiective pentru 2013
Raportul anual referitor la Registrul de transparenta comun al reprezentantilor grupurilor de interese, creat de Comisia Europeana si Parlamentul European, primul care a fost intocmit pana in prezent, indica faptul ca platforma functioneaza, iar obiectivele operatiunilor pentru primul an au fost indeplinite. Reflectand hotararea celor doua institutii de a continua succesele inregistrate la inceputul functionarii, acesta stabileste obiective pentru anul urmator si propune aspecte-cheie care sa fie vizate la revizuirea din 2013 a platformei.
Vicepresedintele Comisiei Europene, Maroš Šefčovič, a declarat: "Sunt extrem de mandru de Registrul de transparenta si de lansarea sa de succes. Acesta este unul dintre putinele astfel de sisteme din lume, si are, cu siguranta, cel mai extins domeniu de aplicare. Inevitabil, in primul an, solutionarea problemelor tehnice si asistenta acordata utilizatorilor au necesitat mult timp si energie. Dar sistemul exista, functioneaza si acum trebuie sa beneficiem pe deplin de el. Raportul stabileste modalitati ambitioase pentru acest lucru."
Vicepresedintele Parlamentului European, Rainer Wieland, a declarat: "Apreciez foarte mult toate eforturile depuse pentru crearea Registrului de transparenta comun. Acest registru este un instrument excelent pentru furnizarea de informatii si pentru imbunatatirea transparentei. Poate fi considerat drept un element esential in asigurarea unei increderi sporite in procesele politice si va deveni din ce in ce mai eficient pe masura ce este folosit de cat mai multe persoane. As dori, prin urmare, sa incurajez toate partile implicate in reprezentarea intereselor la nivelul UE sa adere la acest «pact al transparentei»."
Raportul subliniaza ca, in prime 12 luni de functionare a registrului, tranzitia de la cele doua registre anterioare s-a realizat cu succes, neexistand nicio pierdere a numarului de entitati inregistrate, s-a deschis modulul online de cerere de acreditare pe langa PE, au fost elaborate orientari in trei transe succesive, Consiliul a desemnat observatori la Secretariatul Registrului de transparenta comun (JTRS) si a fost stabilita o metodologie pentru controalele de calitate. In plus, a avut loc o consultare publica online pentru a se obtine un feedback mai exhaustiv din partea utilizatorilor. Aproximativ 4 din 5 respondenti inregistrati s-au declarat multumiti de platforma.
Site-ul internet al Registrului de transparenta a primit, in medie, 7 000 de vizitatori unici lunar, iar linia de asistenta telefonica a raspuns, in medie, unui numar de 30 de apeluri telefonice si de 100 de e-mailuri saptamanal. incepand cu luna martie 2012, JTRS a efectuat peste 400 de controale de calitate, aproximativ 15 pe saptamana. De asemenea, acesta a solutionat cinci plangeri, intr-unul din cazuri ajungandu-se la radierea din registru a unei organizatii.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Pentru viitor, raportul recomanda, printre altele: imbunatatirea in continuare a calitatii continutului registrului, aplicarea stricta a normelor, cresterea numarului inregistrarilor prin continuarea eforturilor de informare si comunicare externa, utilizarea activa a sistemului de catre membrii personalului din ambele institutii si de catre parlamentari, prin punerea la dispozitia acestora a unor orientari privind registrul, incurajarea altor organisme, entitati si agentii ale UE in vederea utilizarii acestuia, precum si asigurarea de clarificari si orientari suplimentare destinate celor care se inregistreaza, privind modul in care sa furnizeze informatiile necesare.
Raportul recomanda, de asemenea, sa se aiba in vedere, la revizuirea de anul viitor, mai multe aspecte de politica, printre care si problema caracterului voluntar versus obligatoriu al inregistrarii, posibilitatea unei formule ad hoc, derogative si exceptionale pentru firmele juridice si de consultanta ce doresc sa se inregistreze, dar trebuie sa respecte confidentialitatea informatiilor referitoare la clienti, clarificarea diferentei dintre alerte si plangeri si clarificarea categoriei care cuprinde organizatiile ce reprezinta autoritati locale, regionale si municipale.
Context
La data de 22 octombrie 2012, in Registrul de transparenta figurau 5 431 de entitati inregistrate. Aproape jumatate (48 %) s-au inregistrat la categoria II (reprezentanti interni ai grupurilor de interese si asociatii profesionale sau comerciale) si aproximativ 28 % la categoria III (ONG-uri). La o estimare prudenta, in medie, fiecare entitate inregistrata reprezinta interesele a cinci persoane, aceasta insemnand ca peste 27 000 de reprezentanti ai grupurilor de interese au aderat la Codul de conduita strict al registrului.
Sursa: Comisia Europeana
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare cladire societate in faliment
Intrebare: O firma aflata in faliment vinde prin licitatie o cladire achizitionata in anul 2004 cu TVA dedectibila la care s-au efectuat lucrari de modernizare in anul 2008 peste 20% din valoarea cladirii. Intrebarea este ce regim de TVA va avea aceasta livrare in situatia in care firma vanzatoare sa nu fie obligata la ajustare TVA. Daca firma se afla in procedura falimentului va trebui sa impoziteze rezervele din reevaluarea prezentei cladiri?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deductibilitate bursa privata
Intrebare: Societatea acorda bursa privata pentru copiii unui fost angajat, care a decedat la inceputul acestui an. Am considerat suma de 1.500 lei deductibila, inclusa in plafonul de 5% cheltuieli sociale. Ceea ce depaseste, am considerat cheltuiala nedeductibila. Este corecta abordarea sau trebuie tratat diferit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Aplicare regim marja vanzare autoturism
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de TVA, avand ca obiect de activitate constructii a achizitionat in 2022 un autoturism de la o societate care aplica regimul special de TVA pentru bunuri second hand (regimul marjei). In 2024 se doreste vanzarea acestui autoturism, se factureaza/colecteaza TVA de 19%? Poate aplica regimul marjei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Administrator societate fara CIM sau contract de administrare
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit,al carei administrator a fost salariat pana in 30.09.2024. Avand multe lucrari pe teren, a beneficiat, alaturi de salariati de diurna legala de 50 lei/zi. Intrebarea este: incepand cu 01.10.2024, pe baza delegatiei de deplasare, poate incasa in continuare diurna legala, daca nu are incheiat contract de mandat de administrator remunerat? Va rog un temei legal,daca se poate, in ce conditii are dreptul la decontarea diurnei si daca valoarea este deductibila...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<