Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

24-Mar-2025
43125
Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate.

In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilii pentru a redobandi statutul activ. 

Cauzele pentru care o firma poate fi declarata inactiva

O firma poate deveni inactiva din mai multe motive, fie voluntar, fie ca urmare a unor decizii impuse de autoritati:

1. Inactivitate temporara voluntara. Firma decide sa isi suspende activitatea pentru o perioada determinata, evitand astfel anumite obligatii fiscale si administrative pe perioada suspendarii. Pentru inregistrarea inactivitatii temporare voluntare, societatea trebuie sa completeze si sa depuna o cerere la ONRC prin care sa solicite inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei.

Cererea trebuie insotita de o declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora/desfasoara activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani.

Alte documente obligatorii pentru inregistrarea intreruperii activitatii temporare a firmei sunt urmatoarele:
  • hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii, prin care va fi specificata durata suspendarii, precum si momentul reluarii activitatii;
  • certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitatii/suspendarea activitatii;
  • dovezile privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale in vigoare.

2. Inactivitate fiscala. Aceasta este declarata de ANAF prin intocmirea unei Decizii de declarare in inactivitate atunci cand firma nu isi indeplineste obligatiile declarative sau fiscale. 

Conform art. 92 din Codul de procedura fiscala, o firma devine inactiva fiscal daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
  • nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege. Declaratiile vizate sunt: D100 , D112, D101, D300 , D390, D394.
  • se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
  • organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
  • si-a inregistrat inactivitatea temporara la registrul comertului;
  • are durata de functionare a societatii expirata;
  • societatea nu mai are organe statutare;
  • durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

O firma inactiva fiscal nu mai poate emite facturi si nu isi poate deduce cheltuielile.

ATENTIE!
Contribuabilii aflati in insolventa simplificata, faliment sau dizolvare sunt declarati inactivi doar daca nu si-au indeplinit obligatiile declarative (art. 92 alin. (1 indice 1)). 

3. Inactivitate de drept. Aceasta apare in cazul firmelor radiate, dizolvate sau aflate in faliment, care nu mai au dreptul de a desfasura activitati economice.

Cartea Neagra a Controlului Fiscal - Ghid esential care ofera solutii pentru depasirea cu bine a oricarei inspectii fiscale. Afla ACUM care sunt aspectele cu caracter exploziv controlate prioritar si excesiv de inspectorii fiscali>>>

Cum afli daca o firma este inactiva

ANAF tine evidenta contribuabililor inactivi si publica lista acestora pe site-ul oficial. Prin urmare, daca vrei sa afli informatii despre starea fiscala a unei firme, trebuie doar sa accesezi portalul ANAF - sectiunea Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati si introduci codul de identificare fiscala (CUI) al firmei respective. 


De asemenea, pe portalul de servicii online al Oficiului National al Registrului Comertului se poate verifica daca firma este activa, suspendata sau radiata, daca firma se afla in procedura de insolventa, reorganizare sau faliment. Pentru accesarea acestor date trebuie sa detii un cont de utilizator in cadrul portalului de servicii. Crearea unui cont de utilizator este gratuita, trebuie insa sa detineti o adresa de e-mail valida. 

Reactivare firma inactiva - procedura si reglementari

Procedura privind reactivarea contribuabililor declarati inactivi este reglementata prin prevederile art. 92 din Codul de procedura fiscala.

1. Indeplinirea conditiilor de reactivare. In primul rand, un contribuabil care doreste reactivarea, trebuie sa indeplineasca CUMULATIV urmatoarele conditii:
  • Si-a indeplinit toate obligatiile declarative.
  • Nu are obligatii fiscale restante.
  • In cazurile de sustragere de la control, prin declararea unui domiciliu fiscal inexistent sau neidentificabil si daca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarant, organul fiscal trebuie sa constate ca societatea functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

DE STIUT!
Contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei in forma simplificata, contribuabilii care au intrat in faliment sau cei pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare se reactiveaza de organul fiscal central, la cererea acestora doar dupa indeplinirea obligatiilor declarative.

2. Depunerea cereri de reactivare. Daca aceste conditii sunt indeplinite, contribuabilul va putea solicita reactivarea, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central in a carui evidenta fiscala este inregistrat.

lte documente necesare, dupa caz, pentru reluarea activitatii unei firme sunt:
  • Declaratia pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, in original, pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti;
  • Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii sau reluarea activitatii societatii ;
  • Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
  • Daca este cazul - avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular tip, original) si dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original). 
Formularele de cereri si declaratiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a institutiei, la adresa www.onrc.ro, sectiunea Informatii de interes public , rubrica Formulare tip , pe pagina de servicii online, la adresa https://portal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR". 

3. Decizia de reactivare. In baza cererii de reactivare, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si dupa finalizarea acesteia vor intocmi decizia de reactivare, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.. Decizia de reactivarea se comunica contribuabilului/platitorului. 

4. Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.

Sediile secundare inregistrate fiscal ale contribuabililor reactivati sunt considerate active incepand cu data reactivarii contribuabililor care le-au infiintat.

Model cerere reactivare firma inactiva

Modelul de cerere pentru reactivarea unei firme inactive poate fi gasit pe site-ul ONRC >>>>

Implicatii fiscale pe perioada inactivitatii unei firme

Statutul de inactivitate fiscala are consecinte semnificative pentru firmele afectate, influentand atat drepturile fiscale, cat si obligatiile acestora.

In primul rand, o firma declarata inactiva fiscal nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor. Potrivit art. 11 din Codul Fiscal, desi o firma inactiva poate continua sa desfasoare activitati economice si sa achite taxele, impozitele si contributiile sociale obligatorii, aceasta nu poate deduce cheltuielile efectuate in perioada de inactivitate fiscala.

De asemenea, inactivitatea fiscala atrage automat anularea codului de TVA. Autoritatile fiscale anuleaza inregistrarea firmei in scopuri de TVA incepand cu data declararii inactivitatii fiscale. Astfel, firma nu mai are dreptul de a deduce TVA aferenta achizitiilor, dar este obligata sa achite TVA-ul datorat, fie prin facturare cu TVA, fie prin depunerea formularului 311.

O alta consecinta importanta este inscrierea inactivitatii fiscale in cazierul fiscal al firmei si al reprezentantilor legali, cu exceptia situatiei in care inactivitatea a fost declarata voluntar la Registrul Comertului. Aceasta inregistrare poate afecta credibilitatea firmei si poate limita accesul la diverse facilitati fiscale sau financiare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016