
Raportul Special
realizat de specialisti
conf. univ. dr. Mutascu Mihai Ioan
Universitatea de Vest din Timisoara ? Facultate de Economie
si de Administrare a Afacerilor Catedra de Finante
Regimul juridic al taxei pe cladiri este reglementat de Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ultima reglementare esentiala fiind Legea nr. 343 din 17 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571 din 2003 privind Codul fiscal.
In conformitate cu art. 249 alin. (1) ?Orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire, exceptand cazul in care in prezentul titlu se prevede diferit?.
La acelasi articol la alin. (3) se prevede faptul ca ?Pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, persoanelor juridice, se stabileste taxa pe cladiri, care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe cladiri?.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea, iar in cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al sectorului in care este amplasata cladirea.
Prin cladire se intelege orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite. Mai mult, incaperea reprezinta spatiul din interiorul unei cladiri.
Potrivit art. 250 alin. (1) pct. 1, nu se datoreaza impozit, prin efectul legii, pentru ?cladirile proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru activitati economice?.
Este clar faptul ca statul, potrivit art. 249 alin. (1) in calitate de proprietar de cladiri, nu datoreaza impozitul pe cladiri, decat conditionat, adica numai atunci cand acestea sunt folosite pentru activitati economice. O mare neclaritate, prin prisma regimului juridic, rezida in cazul cladirilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate sau date in administrare ori in folosinta, in baza de contract, persoanelor juridice care desfasoara in interiorul acestora activitati economice.
Exista o dubla interpretare.
a. Statul, in calitate de concedent sau locator, proprietar al bunului, datoreaza impozitul pe cladire, numai pentru incaperile utilizate de concesionar sau chirias in scop economic. Acest lucru se datoreste faptului ca, in baza contractului de cedare a folosintei bunului, statul realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor si, deci, desfasoara activitati economice in legatura cu incaperile mai sus mentionate. Prin urmare, persoana juridica, ca beneficiara a dreptului de folosinta, va datora si aceasta, in virtutea art. 249 alin. (2), taxa pe cladire.
Activitatile economice sunt deduse din Hotararea Guvernului nr. 656 din 6 octombrie 1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN, modificata prin Ordinul nr. 337 din 20 aprilie 2007 al presedintelui Institutului National de Statistica privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN. Potrivit reglementarii sunt incluse in categoria activitatilor economice, la Sectiunea L ? Tranzactii imobiliare, Diviziunea 68 ? Tranzactii imobiliare, inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate, Cod 682.
Mai mult, prin extensie, in Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 127 alin. (2) ?activitatile economice cuprind activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora.
De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate?.
b. Persoana juridica, in calitate de concesionar sau chirias, potrivit art. 249 alin. (2) datoreaza taxa pe cladire, statul fiind exonerat de la plata impozitului pe cladire, deoarece nu acesta desfasoara ?de facto? activitati economice in incaperile respective, ci persoana juridica. Prin urmare, statul iese de sub incident a art. 250 alin. (1) pct. 1, deoarece nu acesta desfasoara ?de jure? activitati economice in respectivele incaperi.
In concluzie, consideram, ca legiuitorul nu este foarte precis cu privire la incaperile cladirilor proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, care sunt folosite pentru activitati economice, nefiind foarte clar daca cel care trebuie sa desfasoare activitati economice este statul, in calitate de proprietar, sau tertele persoane, in calitate de concesionari sau chiriasi.
Daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1 se refera exclusiv la stat, in calitate de proprietar, atunci legiuitorul ar trebui sa clarifice acest fapt, specificandu-se ca cel care intra sub incidenta exceptiei este statul, daca in acele incaperi ?acesta? desfasoara activitati economice. Prin urmare, consideram ca ar trebui inlocuita constructia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu expresia ?in care aceste desfasoara efectiv activitati economice?. In acest caz, autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperile acestea desfasoara efectiv activitati economice.
Insa daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1, se refera exclusiv la concesionari, locatari, chiriasi s.a.m.d., in calitate de detinatori ai dreptului de folosinta, atunci legiuitorul ar trebui sa inlocuiasca expresia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu constructia ?in care concesionarii, locatarii si/sau chiriasii acestora desfasoara efectiv activitati economice?. Si in spiritul acestei modificari autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperi chiriasii sau concesionarii desfasoara efectiv activitati economice.
In plus, cei din urma vor datora taxa pe cladiri, conform art. 249 alin (3), fiind pusa sub discutie o interpretabila dubla impozitare, materia vizata fiind incaperea cedata sub folosinta.
Este dubla impozitare doar daca taxa pe cladire are natura fiscala (inregistrata in bugetele locale la veniturile fiscale), precum impozitul pe cladire, altminteri discutia nu mai comporta nicio analiza.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Modificari pe capitole in Noul Cod fiscal 2016Unele propuneri privind dimensiunea impozitului pe cladiri si a impozitului pe terenIn 2015 taxa pe stalp s-ar putea aplica la valoarea fiscala neta a constructiilorToate modificarile importante din Proiectul Noului Cod fiscal adoptat pentru 2016Impozitul pe constructii. Cum identificam amenajarile pentru care datoram taxa pe stalp?Ultimele articole
Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDin ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieImpozitul pe constructiile speciale, reintrodus din 2025. Cine va avea aceasta obligatie12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaProiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaSfaturi de la experti
Regim fiscal TVA pentru schimb de bunuri imobile
Intrebare: Societatea A a achizitionat de la o persoana fizica o cladire si terenul aferent acesteia. Societatea doreste sa faca schimb cu o alta persoana fizica, in sensul ca va ceda cladirea si terenul aflat in proprietate si va prelua...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Taxa de statiune pentru cazare personal militar NATO
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca trebuie retinuta si platita la primarie taxa de statiune (taxa hoteliera) pentru cazare personal militar NATO . Mentionez ca facturile de cazare sunt emise pe unitatea militara (nu pe persoane fizice) si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Stocuri. Ce sunt, reglementari despre contabilitatea stocurilor si studii de caz practice
[REFUZ FACTURA SPV]. Cand, cum poate refuza beneficiarul primirea unei facturi si reglementari cheie
SAF-T si depunerea D406. Cum procedeaza firmele care au activitatea suspendata la ONRC
Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA