Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
conf. univ. dr. Mutascu Mihai Ioan
Universitatea de Vest din Timisoara ? Facultate de Economie
si de Administrare a Afacerilor Catedra de Finante
Regimul juridic al taxei pe cladiri este reglementat de Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ultima reglementare esentiala fiind Legea nr. 343 din 17 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571 din 2003 privind Codul fiscal.
In conformitate cu art. 249 alin. (1) ?Orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire, exceptand cazul in care in prezentul titlu se prevede diferit?.
La acelasi articol la alin. (3) se prevede faptul ca ?Pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, persoanelor juridice, se stabileste taxa pe cladiri, care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe cladiri?.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea, iar in cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al sectorului in care este amplasata cladirea.
Prin cladire se intelege orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite. Mai mult, incaperea reprezinta spatiul din interiorul unei cladiri.
Potrivit art. 250 alin. (1) pct. 1, nu se datoreaza impozit, prin efectul legii, pentru ?cladirile proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru activitati economice?.
Este clar faptul ca statul, potrivit art. 249 alin. (1) in calitate de proprietar de cladiri, nu datoreaza impozitul pe cladiri, decat conditionat, adica numai atunci cand acestea sunt folosite pentru activitati economice. O mare neclaritate, prin prisma regimului juridic, rezida in cazul cladirilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate sau date in administrare ori in folosinta, in baza de contract, persoanelor juridice care desfasoara in interiorul acestora activitati economice.
Exista o dubla interpretare.
a. Statul, in calitate de concedent sau locator, proprietar al bunului, datoreaza impozitul pe cladire, numai pentru incaperile utilizate de concesionar sau chirias in scop economic. Acest lucru se datoreste faptului ca, in baza contractului de cedare a folosintei bunului, statul realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor si, deci, desfasoara activitati economice in legatura cu incaperile mai sus mentionate. Prin urmare, persoana juridica, ca beneficiara a dreptului de folosinta, va datora si aceasta, in virtutea art. 249 alin. (2), taxa pe cladire.
Activitatile economice sunt deduse din Hotararea Guvernului nr. 656 din 6 octombrie 1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN, modificata prin Ordinul nr. 337 din 20 aprilie 2007 al presedintelui Institutului National de Statistica privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN. Potrivit reglementarii sunt incluse in categoria activitatilor economice, la Sectiunea L ? Tranzactii imobiliare, Diviziunea 68 ? Tranzactii imobiliare, inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate, Cod 682.
Mai mult, prin extensie, in Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 127 alin. (2) ?activitatile economice cuprind activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora.
De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate?.
b. Persoana juridica, in calitate de concesionar sau chirias, potrivit art. 249 alin. (2) datoreaza taxa pe cladire, statul fiind exonerat de la plata impozitului pe cladire, deoarece nu acesta desfasoara ?de facto? activitati economice in incaperile respective, ci persoana juridica. Prin urmare, statul iese de sub incident a art. 250 alin. (1) pct. 1, deoarece nu acesta desfasoara ?de jure? activitati economice in respectivele incaperi.
In concluzie, consideram, ca legiuitorul nu este foarte precis cu privire la incaperile cladirilor proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, care sunt folosite pentru activitati economice, nefiind foarte clar daca cel care trebuie sa desfasoare activitati economice este statul, in calitate de proprietar, sau tertele persoane, in calitate de concesionari sau chiriasi.
Daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1 se refera exclusiv la stat, in calitate de proprietar, atunci legiuitorul ar trebui sa clarifice acest fapt, specificandu-se ca cel care intra sub incidenta exceptiei este statul, daca in acele incaperi ?acesta? desfasoara activitati economice. Prin urmare, consideram ca ar trebui inlocuita constructia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu expresia ?in care aceste desfasoara efectiv activitati economice?. In acest caz, autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperile acestea desfasoara efectiv activitati economice.
Insa daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1, se refera exclusiv la concesionari, locatari, chiriasi s.a.m.d., in calitate de detinatori ai dreptului de folosinta, atunci legiuitorul ar trebui sa inlocuiasca expresia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu constructia ?in care concesionarii, locatarii si/sau chiriasii acestora desfasoara efectiv activitati economice?. Si in spiritul acestei modificari autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperi chiriasii sau concesionarii desfasoara efectiv activitati economice.
In plus, cei din urma vor datora taxa pe cladiri, conform art. 249 alin (3), fiind pusa sub discutie o interpretabila dubla impozitare, materia vizata fiind incaperea cedata sub folosinta.
Este dubla impozitare doar daca taxa pe cladire are natura fiscala (inregistrata in bugetele locale la veniturile fiscale), precum impozitul pe cladire, altminteri discutia nu mai comporta nicio analiza.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Impozitul pe constructii. Cum identificam amenajarile pentru care datoram taxa pe stalp?In atentia contabililor si economistilor: La Poiana Brasov va avea loc Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Merita oprite cateva locuriCalculul impozitului datorat de persoanele juridiceCNIPMMR solicita modificarea Codului fiscal. MFP publica un nou proiectImpozit pe constructii. Cand se plateste impozit aferent unor investitii pentru cladirea inchiriata?Ultimele articole
Prin Legea 192/2024 a fost aprobata o noua modificare in Codul Fiscal, aplicabila din 1 ianuarie 2025Guvernul introduce un impozit suplimentar de 1% pentru proprietatile cumulate care depasesc 500.000 euroImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Noul mod de calcul al impozitelor pe cladiri pe baza grilei notariale ar putea fi aplicat de la 1 ianuarie 2025Schimbari fiscale pe care trebuie sa le ia in considerare firmele la final de an, cu aplicare din 1 ianuarie 2023Sfaturi de la experti
F7000 - Obligatie de raportare
Intrebare: Societatea noastra ca broker de inchirieri auto care ofera practic servicii de promovare pentru firmele de inchirieri auto si incaseaza un comision din tranzactii este nevoie sa completam declaratia de platforme si anume F7000?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Monografie contabila asociere in participatie
Intrebare: Se incheie un acord de asociere intre 2 persoane juridice, ambele platitoare de TVA si impozit pe profit pentru a participa in calitate de ofertant, in vederea atribuirii unui contract de achizitie publica. Activitatea desfasurata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA