Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reglementarea in CIM a transportului salariatilor la si de la locul de munca VS. Tichete cadou pentru cheltuieli sociale

03-Sep-2020
6375

Incepand din luna iulie, conform Regulamentului intern revizuit, acordam unor angajati tichete cadou reprezentand decontarea transportului de la locul de munca si la locul de munca in valoare de 200 lei. 

In Saga le-am introdus ca tichete cadou. S-a adaugat valoarea la venitul brut impozabil, dedus impozit, CAS, CASS, totul ca la carte. Am facut Acte aditionale pentru angajatii in cauza cu modificarea lit. J) Salarizare 2c) alte adaosuri in care am specificat compensarea cheltuielilor de transport sub forma de tichete cadou. 

Va rog sa-mi spuneti cum le adaugam in Revisal deoarece nu sunt decat anumite sporuri denumite foarte exact si nimic altceva. Nu exista niciun spor legat de decontarea transportului si nici vreo specificatie a acordarii de tichete cadou. Daca nu le transmitem in Revisal, nu vor fi probleme in momentul unui control de la ITM? Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Gabriela Dita:

Cu privire la transportul salariatului la si de la locul de munca, art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal prevede ca urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.


In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 142 lit. b) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura oferite salariatilor, cele oferite pentru copiii minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, precum si contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Decontarea transportului la si de la locul de munca trebuie sa fie prevazuta in contractul de munca pentru a nu reprezenta avantaj de natura salariala intrucat textele citate din Codul fiscal prevad ca pentru a nu fi inclusa in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale contravaloarea transportului trebuie sa fie decontata astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Astfel, in contractual individual sau colectiv de munca trebuie mentionat ce se deconteaza, pentru ce mijloc de transport (STB, Metrou, autoturism personal).
De exemplu: daca o persoana circula si cu STB si cu Metrou, se vor inregistra ambele mijloace de transport in continutul actului aditional la contractul individul de munca.

Salariatilor care vin la serviciu cu masina personala li se va deconta combustibilul pentru transportul la si de la locul de munca. Totodata este necesar bonul fiscal. Salariatii trebuie sa justifice cheltuielile de transport fie prin intocmirea foilor de parcurs sau a unui decont lunar al salariatului din care sa rezulte numarul de km parcursi de acasa la locul de munca precum si numarul de zile in care s-a deplasat la locul de munca. In baza acestor documente se poate stabili suma ce se va deconta pentru transport – numar de kilometri x consum mediu al vehicolului/100 km x pret/l combustibil.

Daca nu se deconteaza efectiv costul transportului ci se acorda o suma pe km (de exemplu 10 lei) aceasta suma nu poate fi considerata contravaloare transport la si de la locul de munca. Drept urmare, aceasta suma va intra in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii.
Atentie! Cei care se deplaseaza pe jos la si de la locul de munca nu pot prezenta documente justificative si nu pot beneficia de aceasta facilitate.
Decontarea transportului la si de la locul de munca trebuie sa fie prevazuta in contractul de munca pentru a nu reprezenta avantaj de natura salariala intrucat textele citate din Codul fiscal prevad ca pentru a nu fi inclusa in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale contravaloarea transportului trebuie sa fie decontata astfel cum este prevazut in contractul de munca. Codul fiscal nu face nici o mentiune cu privire la tipul contractului de munca de aceea apreciem ca poate fi inregistrara atat in contractul colectiv cat si in cel individual.

Inregistrarea in contractul colectiv de munca da posibilitatea angajatorului sa negocieze aceasta facilitate. Fie o acorda celor care locuiesc la o distanta de 50 km de locul de munca, fie o acorda tuturor salariatilor care pot dovedi ca fac naveta pentru a ajunge la serviciu.
Documentele necesare pentru decont sunt abonamentele pe mijloacele de transport in comun cu care se deplaseaza sau bonurile fiscale si foile de parcurs pentru cei care se deplaseaza cu autoturismul.

In actul aditional la contractul individul de munca se va inregistra la salarizare la alte adaosuri, decontarea transportului salariatilor la si de la locul de munca si conditiile decontarii.

In ceea ce priveste tichetele cadou, Normele metodologice de aplicare a art. 142 din Codul fiscal stabilesc ca, in sensul art. 142 lit. r) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii tichetele cadou acordate potrivit legii, altele decat cele acordate pentru ocaziile prevazute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal.
Astfel, textul citat se refera la excluderea din baza de calcul al contributiilor sociale a tichetelor acordate cu alte ocazii decat cele prevazute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal si anume Craciun, Paste, 1 iunie, 8 martie daca sunt acordate conform legii.

Legea care reglementeaza acordarea tichetelor cadou este Legea nr. 165/2018.
Asa cum observati, prevederea legala mai sus citata exclude din baza de calcul al contributiilor sociale tichetele cadou acordate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare si a Normelor metodologice de aplicare aprobate prin Hotararea Guvernului ne. 1045/2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 24 din 9 ianuarie 2019, pentru cheltuieli sociale.
Astfel, conform art. 15 alin. (1) din Legea nr. 165/2018, tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale.
Angajatii pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuieli sociale (art. 11 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare aprobate prin H.G. nr. 1045/2018).

Prin urmare, numai tichetele cadou acordate pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale, prevazute de contractul de munca altele decat cele prevazute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal (alte ocazii decat ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, 8 martie) nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale indiferent de valoarea tichetelor cadou.

Daca tichetele cadou sunt acordate cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, 8 martie, ele vor intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiile sociale daca depasesc suma de 150 lei.

In situatia expusa, tichetele cadou pot fi acordate fara taxare cu contributii sociale daca se intocmeste act aditional la contractul de munca si se reglementeaza conditia acordarii acestora.
Sumele astfel acordate sunt considerate cheltuieli sociale daca se incadreaza in fondul de 5% din fondul de salarii conform art. 25 alin. (3), pct. 4 din Codul fiscal.

Pot fi considerate destinatii sociale:
- Ziua salariatului;
- Casatoria salariatului;
- Pensionarea salariatului;
- Ziua barbatului;
- Ziua solidaritatii

Astfel, in contractul de munca se va reglementa acordarea in luna x a sumei de 200 lei sub forma de tichete cadou sub forma de cheltuieli sociale acordare pentru destinatia sociala x pe anul 2020. Pentru motivarea acestui ajutor social angajatorul va putea nota ca si observatie ca se acorda in ultima luna din an pentru a putea stabili puterea financiara, daca poate sustine aceasta cheltuiala sociala.

Asadar, daca angajatorul acorda pentru alte destinatii sociale prevazute in contractul de munca tichete cadou, acestea vor intra in baza de calcul al impozitului pe venit dar vor fi excluse din baza de calcul al contributiilor sociale indiferent de valoare.

Acordarea tichetelor cadou pentru alte destinatii sociale trebuie sa fie prevazuta in contractul de munca. Actul aditional face parte integranta din contractul de munca. In contractul de munca sunt reglementate cheltuielile sociale.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016