
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala aminteste ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2021 sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.
Persoanele care incep activitatea de inchiriere in scop turistic in cursul anului nu mai au obligativitatea depunerii Declaratiei Unice - venit estimat - in maxim 30 zile, si se reglementeaza urmatoarea procedura: Impozitarea pe baza normelor de venit a veniturilor din inchirieri in scop turistic (in vigoare cu data de 01.01.2021)
Nivelul normelor anuale de venit transmise anual de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri - Turism, se considera ca reprezinta nivelul maxim al veniturilor ce pot fi realizate din inchirierea in scop turistic a unei camere situate in locuinta proprietate personala.
Acestea pot fi ajustate de catre contribuabili prin reducerea acestora cu 30%, in situatia in care sunt indeplinite cel putin 3 dintre criteriile prevazute la art. 85 alin. (4) lit. a)- f) din Codul Fiscal .
Norma anuala de venit/Norma anuala de venit ajustata, dupa caz, se reduce astfel incat sa reflecte perioada din anul calendaristic pe parcursul careia inchirierea a fost efectuata, in functie de urmatoarele situatii:
- inceperea realizarii de venituri din inchirierea in scop turistic;
- incetarea realizarii de venituri din inchirierea in scop turistic.
Prin inceperea realizarii de venituri se intelege prima zi de inchiriere a unei camere, iar prin incetarea realizarii de venituri se intelege ultima zi de inchiriere a aceleiasi camere.
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Venitul anual stabilit in functie de norma anuala de venit/norma anuala de venit ajustata, dupa caz, corespunzator perioadei de inchiriere in scop turistic a unei camere, in cursul anului fiscal respectiv, se determine prin insumarea urmatoarelor elemente:
-valoarea normei lunare de venit/normei lunare de venit ajustate, dupa caz, multiplicata cu numarul de luni intregi in care inchirierea in scop turistic a fost desfasurata;
- norma lunara de venit/norma lunara de venit ajustata, dupa caz, sau jumatate din valorile corespunzatoare acestora, luate in calcul in functie de situatiile prevazute la art. 85 alin.45lit. c), d) si e);
- venitul anual corespunzator perioadei de inchiriere in scop turistic, pentru un numar de pana la 5 camere inclusiv, in cursul anului fiscal respectiv, se stabileste prin insumarea venitului anual determinat potrivit art. 85 alin.45 lit. f) pentru fiecare camera.
Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti publica normele anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat, transmise anual de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri - Turism in conformitate cu prevederile art. 85 alin. (41), in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.
Contribuabilii au obligatia, pentru fiecare an fiscal, sa completeze si sa pastreze fisa capacitatii de cazare, astfel incat sa permita identificarea si controlul, de catre organul fiscal competent, a informatiilor utilizate la completarea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoane fizice. Modelul, continutul precum si modalitatea de gestionare a formularului tipizat "Fisa capacitatii de cazare" se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. I - Date privind veniturile realizate, prevazuta la art. 122.
(Atentie! se depune doar Declaratia Unica privind venitul realizat).
Impozitul anual datorat se calculeaza de catre contribuabil, pe baza datelor din Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit/normei anuale de venit ajustate/venitului anual, dupa caz, impozitul fiind final.
Avand in vedere noua procedura de stabilire si declarare a veniturilor din inchirierea in scop turistic, se abroga prevederea conform careia "in cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilul va notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, prin depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si isi va recalcula impozitul anual datorat”.
Se abroga prevederile art.86, care reglementau reguli privind stabilirea impozitului in cazul optiunii pentru determinarea venitului net in sistem real de catre persoanele fizice care inchiriaza 1-5 camere in scop turistic, si prin care se dadea dreptul ca aceste venituri sa fie impozitate si in sistem real.
Totodata, si din prevederile art. 89 din Codul fiscal, modificat prin prezenta lege, rezulta ca impozitarea in sistem real nu se mai aplica de catre persoanele fizice care obtin venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de pana la 5 camere.
Regulile de stabilire a impozitului final pentru veniturile din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de la art.87 din Codul fiscal:
- contribuabilii care intr-un an fiscal au realizat venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere inchiriate in scop turistic, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, determine, incepand cu anul fiscal urmator, venitul net anual in sistem real, pe baza datelor dincontabilitate, potrivit prevederilor art. 68, si au obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala;
- acesti contribuabili au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului;
- impozitul anual datorat se calculeaza de catre contribuabil, pe baza declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, impozitul fiind final, iar in situatia in care contribuabilul inregistreaza pierdere fiscala anuala, aceasta reprezinta pierdere definitiva.
Impozitul anual datorat se plateste integral la bugetul de stat, pana la data de 25 mai, inclusiv a anului fiscal urmator celui de realizare a venitului.
Alte dispozitii referitoare la regimul fiscal al veniturilor din inchirieri:
Incepand cu data de 01.01.2021, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care impunerea este finala, au obligatia sa completeze si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori.
In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut anual se determine pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului (in loc de cursul de la sfarsitul fiecarei luni).
Pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, inainte de data de 1 ianuarie 2021, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare in perioada respective.
Baza legala: Legea 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal publicata in Monitorul Oficial nr. 1269/21.12.2020.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Modificari ale legislatiei! Acordarea bonificatiilor in cazul impozitului pe profit, incepand cu decretarea starii de urgenta(INFORMARE ANAF)Calculul obligatiilor fiscale in cazul indemnizatiilor acordate pe perioada starii de urgenta(INFORMARE ANAF)Cum a fost modificat si completat Codul Fiscal - Titulul II- Impozit pe Profit- de Legea nr. 239/2020. INFORMARE ANAFSinteza tuturor facilitatilor fiscale prelungite de OUG 226/2020. INFORMARE ANAFModificari aduse Titlului II -Impozitul pe profit - din Codul Fiscal de Legea 296/2020. Tabel comparativ ANAFUltimele articole
INFORMARE ANAF cu privire la inregistrarea fiscala a profesiilor libereINFORMARE ANAF! Fiscul NU poate stabili penalitatea de nedeclarare daca aceasta este mai mica de 50 leiContribuabilii pot verifica pe site-ul ANAF autenticitatea mai multor categorii de documente emise in format electronic si transmise prin SPVINFORMARE ANAF cu privire la serviciul de programari on-line in 2021. Instructiuni de utilizareNoutati privind Formularul 700. Mentiunile ulterioare inregistrarii fiscale pot fi efectuate prin mijloace electroniceArticole similare
Completarea Declaratiei Unice. CAS si CASS peste plafon in anul anteriorDECLARATIA UNICA 2020. Instructiuni de completare, conform OPANAF 139/2020DECLARATIA UNICA 2020. Mod corect de completare si greseli frecvente. RecomandariTermenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit (Reminder ANAF)DECLARATIA UNICA 2020- Modificarea modelului, continutului si a modalitatii de depunere (Proiect de ordin ANAF)Ultimele articole
Implicatii declarative in cazul suspendarii activitatii independenteRaspunsuri ANAF pentru completarea Declaratiei Unice in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independenteDeclaratia Unica 2021. Model de completare pentru venituri obtinute din activitati independente impuse la norma de venitANAF: Contribuabilii pot depune Declaratia Unica fara documentele doveditoare ale veniturilorPersoane fizice impuse pe baza normelor de venit. Bonificatii pentru anul 2019Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA